• BFmars2012

Börja med napp, eller vad ska vigöra?? (6-månaders vill snutta heeela natten)

Lillen är 6 månader och har de senaste 2 månaderna blivit mer och mer snuttig på nätterna. Nu blir det minst en gång i timmen han vaknar till och så fort han får bröstet kommer han till ro igen. Frågade BVC på 6-månaders kontrollen, hon sa mer mat på dagen och sluta amma till sömns. Han har sedan han var 5,5 månad fått gröt på kvällen (inte gjort någon skillnad) och igår fick han för första gången en hel portion mat till lunch. Mer vill jag helst inte ge på ett tag för att hålla i amningen, men kanske borde ge mer? Och hur vänjer man bebisen att somna själv? Kan napp göra saken bättre eller gör man honom en björntjänst om man börjar med den nu? (Har hittills vägrat napp) Goda råd, tack!

• Svar på tråden Börja med napp, eller vad ska vigöra?? (6-månaders vill snutta heeela natten)
  • Mandarino

Nu är min son bara 4 månader men jag lägger mig i ändå. För honom är det omöjligt att somna utan napp och snutte. Snutten vill han lägga över ansiktet och när han somnat tar jag bort den.

Han har haft stort sugbehov hela tiden och vi kämpade med nappen innan han tog den. Det är bara att försöka några gånger per dag. Till slut går det (för de flesta iaf). Ge honom nappen och stryk honom på kinden. Knacka lite försiktigt på nappen.

Han sover hela natten nu. från cirka 19-07. Ibland vaknar han och gråter men då är det bara att ge honom nappen och snutten så somnar han snabbt om.

Han äter 5-6 mål ersättning varje dag. 170ml per mål och sista målet äter han vid 18.30 ungefär. Så du kanske behöver ge honom mer mat på dagen samtidigt som ni försöker med nappen?

• Erik

Jag skulle ge napp... Har gjort det med två nappvägrare som blev nattsnuttare i stället... Och mer mat på dagen kanske också hjälper... Grönsaker till lunch, frukt till "middag" o gröt på kvällen...

Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • vattumannen81

Min 5-månaders var också en nattsnuttare. Vi samsov från det att han var nyfödd men efter flera månader med uppvak varje timme för snutt så pallade jag inte mer. Vi fick söva på andra sätt, vagga, bära (har vyssan-lull tassar på spjälsängen också). Nu sover han första passet på natten i spjälsängen (ca 21-02). Han sover bättre där eftersom han inte störs av mig och matdoften . Sen vid 02 vill han ha mat och då får han ligga i vår säng. Somnar om vid 02 i samband med amning och vaknar mellan 04-05, efter det så är det mycket snutt men det är helt ok tycker jag om man fått sova innan. Sonen vägrar napp så därför gjorde vi så här. Det kan ju också bli så att om man ger napp att man får stoppa in nappen varje timme istället om man har otur...

Svar på tråden Börja med napp, eller vad ska vigöra?? (6-månaders vill snutta heeela natten)