• mymlis

Min 4,5 månaders vägrar sova på dagen - kraschar tidigare och tidigare om kvällarna

Min 4,5 månaders har blivit svårare och svårare med sömnen på dagtid. Oftast blir det bara ett kort sovpass på hela eftermiddagen vilket resulterar i att vi får lägga tidigare och tidigare. Jag vet inte hur vi ska brya det hela, och jag förstår inte vad det är som är fel.

Vi har en "stadig" nattrutin, med kvällsmat. bad, pyjamas, sång+sista amningen som vi börjar med vid 19.00 ungefär. Lillan sover då runt 20.00.

Natten vaknar hon kanske en gång (tidigare var det runt tre) men nu har jag börjat med "dreem feed" vid tiotiden och då sover hon till runt 05-06 tiden. Vaknar någongång vid 07-08, får förstafrukost, sedan är det morgonrutiner och andrafrukost. Efter ca 1,5 timme vill damen sova igen, vilket brukar ske problemfritt. Då sover hon allt från 1-3 timmar. Sover hon bara en timme brukar jag se till så hon får chansen till en liten sovning till innan lunch, kanske i vagnen (där hon aldrig sover mer än en halvtimme för övrigt).

Men på eftermiddagen är hon helt omöjlig. Jag brukar försöka se henne signaler (väldigt tydliga) med trots att hon är trött så vill hon inte sova. Hon skriker hysteriskt i sängen. Tar jag upp henne så slutar hon inte. Hon kan även börja skrika vid bröstet om hon är sån här. Har jag tur får jag henne att sova, ibland i sängen, ibland i vagnen. I vagnen sover hon aldrig mer än en halvtimme som sagt, så jag vill ju undvika det...

Så klart är hon sedan dödstrött runt fyratiden, då hon bara haft en halvtimmes sömn. Försöker så klart lägga henne igen, men det brukar inte fungera. Ibland tar min man henne i selen och går en promenad (jag vill helst inte det, för vid det laget är jag så trött i min problemrygg att jag inte orkar bära mer) Då sover hon max ern halvtimme.

Så alltså, en timme från sista förmiddagsluren, som i värsta fall då är vid 10.30...
    Det resulterar i att vi tidigarelägger nattningen, redan vid halv sex har vi haft rekord på... Ibland somnar hon då (och sover "som vanligt" natten igenom) men ibland är hon helt förstörd och skriker hela kvällarna och somnar i bästa fall i min famn vid tvn elelr om vi bär henne på hundens kvällspromenad.

Jag känner mig så frustrerad. Varför vill hon inte sova när hon så uppenbart behövar det? Jag har en teori at hon försöker bli mer vaken om dagarna (pga sin ålder och minskat sömnbehov/mer vakentid) men att hon inte riktigt reder ut det.. Kan det vara så? Är det en fas? Blir det bättre :-/

• Svar på tråden Min 4,5 månaders vägrar sova på dagen - kraschar tidigare och tidigare om kvällarna
  • Natulcien

Men om hon somnar och sover en halvtimme i vagnen, varför låter du henne inte sova där då?

Vår son somnade endast i vagn, bärsele eller i famnen i den åldern och sov aldrig mer än 30 min per sovpass. Sen sov han jättebra på natten iof, men dagtid var det svårt med sömnen. Men vi körde på det som funkade, d.v.s. de sovställen jag nämnde. Att få honom att sova i sängen på dagen var bara att glömma.

4 månader är en ganska jobbig fas vad gäller sömn är min erfarenhet...

• mymlis
    Natulcien skrev 2012-09-13 17:13:29 följande:
    Men om hon somnar och sover en halvtimme i vagnen, varför låter du henne inte sova där då?

Vår son somnade endast i vagn, bärsele eller i famnen i den åldern och sov aldrig mer än 30 min per sovpass. Sen sov han jättebra på natten iof, men dagtid var det svårt med sömnen. Men vi körde på det som funkade, d.v.s. de sovställen jag nämnde. Att få honom att sova i sängen på dagen var bara att glömma.

Inte alla gånger vagnen fungerar. Ibland är det sängen, ibland är det vagnen, ibland selen. Så jag testar runt. Testa testa runt i ring... :-/  Men man kan ju inte ge sängen ett kort försök och sedan byta till vagnen och sedan selen om du förstår hur jag menar. Man får ju liksom ge det en chans först, men då är hon oftast så övertrött så att nästa sak inte fungerar. Ibland får hon ligga en stund o leka mellan varje försök. Ibland ger det önskat resultat (dvs bryta skriken och göra "rätt sorts trött") men ibland blir hon bara ännu mer övertrött.

Det som är så konstigt är att sängen fungerar ibland, vagnen ibland och selen ibland (aldrig famnen). Känns som lotteri, och jag har aldrig haft någon vidare tur med lotter
  • mymlis
    Natulcien skrev 2012-09-13 17:13:29 följande:

Ja, jag har sett att andra verkar ha liknande problem. Som sagt, än så länge är det inte problem på natten (peppar peppar) men eftermiddagarna är olidliga för oss båda...
  • Natulcien
    mymlis skrev 2012-09-13 17:23:13 följande:

Inte alla gånger vagnen fungerar. Ibland är det sängen, ibland är det vagnen, ibland selen. Så jag testar runt. Testa testa runt i ring... :-/  Men man kan ju inte ge sängen ett kort försök och sedan byta till vagnen och sedan selen om du förstår hur jag menar. Man får ju liksom ge det en chans först, men då är hon oftast så övertrött så att nästa sak inte fungerar. Ibland får hon ligga en stund o leka mellan varje försök. Ibland ger det önskat resultat (dvs bryta skriken och göra "rätt sorts trött") men ibland blir hon bara ännu mer övertrött.

Det som är så konstigt är att sängen fungerar ibland, vagnen ibland och selen ibland (aldrig famnen). Känns som lotteri, och jag har aldrig haft någon vidare tur med lotter
    Haha, ja "testa, testa runt i ring" beskriver det första året ganska bra... Flört

Och tyvärr skiftar ju det som funkar bäst hela tiden också...
    Men vi hade, i alla fall, alltid vagnen som ett "säkert kort". Men en period var det bara det som funkade, och med korta sovpass på 30 min så fick man rusa ut på kortpromenader 4-5 gånger om dagen ibland...i ur och skur...

Jaja, den där jobbiga tiden går ju över ganska fort, i alla fall...
  • Bling1975

Kan det vara så att hon behöver ha som rutin att lägga sig ganska tidigt på kvällen. Jag är lite förvånad över min dotters rutiner men hänger på dem ändå. Hon är 5,5 månad.

Ungefärliga tider en vanlig dag om vi bara är hemma:

06.00 Vaknar
    06.30 Mat
    08.00 Sömn (ca 30-60 min)
    09.30 Mat
    11.00 Sömn (ca 45 min men det kan bli längre vissa dagar)
    12.30 Mat
    14.00 Sömn (10 min - 2 timmar, väldigt olika)
    15.30 Mat
    18.00 Nattning, somnar oftast senast 19.00 och sover sedan till 06.00

Som du ser så sover hon vissa dagar max 1,5 timme fördelat på 3 perioder under hela dagen men hon sover ca 12 timmar på natten utan uppvak. Hon kan dock också vara svår att söva och kämpar för att hålla sig vaken. För oss fungerar det bäst att söva i vagnen (inomhus) och sedan lyfta över i sängen. Värst är det om man har varit iväg så klockan blir lite för mycket eller sömnen blir avbruten pga av bilresa etc.

Svar på tråden Min 4,5 månaders vägrar sova på dagen - kraschar tidigare och tidigare om kvällarna