Min 4,5 månaders vägrar sova på dagen - kraschar tidigare och tidigare om kvällarna
Min 4,5 månaders har blivit svårare och svårare med sömnen på dagtid. Oftast blir det bara ett kort sovpass på hela eftermiddagen vilket resulterar i att vi får lägga tidigare och tidigare. Jag vet inte hur vi ska brya det hela, och jag förstår inte vad det är som är fel.
Vi har en "stadig" nattrutin, med kvällsmat. bad, pyjamas, sång+sista amningen som vi börjar med vid 19.00 ungefär. Lillan sover då runt 20.00.
Natten vaknar hon kanske en gång (tidigare var det runt tre) men nu har jag börjat med "dreem feed" vid tiotiden och då sover hon till runt 05-06 tiden. Vaknar någongång vid 07-08, får förstafrukost, sedan är det morgonrutiner och andrafrukost. Efter ca 1,5 timme vill damen sova igen, vilket brukar ske problemfritt. Då sover hon allt från 1-3 timmar. Sover hon bara en timme brukar jag se till så hon får chansen till en liten sovning till innan lunch, kanske i vagnen (där hon aldrig sover mer än en halvtimme för övrigt).
Men på eftermiddagen är hon helt omöjlig. Jag brukar försöka se henne signaler (väldigt tydliga) med trots att hon är trött så vill hon inte sova. Hon skriker hysteriskt i sängen. Tar jag upp henne så slutar hon inte. Hon kan även börja skrika vid bröstet om hon är sån här. Har jag tur får jag henne att sova, ibland i sängen, ibland i vagnen. I vagnen sover hon aldrig mer än en halvtimme som sagt, så jag vill ju undvika det...
Så klart är hon sedan dödstrött runt fyratiden, då hon bara haft en halvtimmes sömn. Försöker så klart lägga henne igen, men det brukar inte fungera. Ibland tar min man henne i selen och går en promenad (jag vill helst inte det, för vid det laget är jag så trött i min problemrygg att jag inte orkar bära mer) Då sover hon max ern halvtimme.
Så alltså, en timme från sista förmiddagsluren, som i värsta fall då är vid 10.30...
Det resulterar i att vi tidigarelägger nattningen, redan vid halv sex har vi haft rekord på... Ibland somnar hon då (och sover "som vanligt" natten igenom) men ibland är hon helt förstörd och skriker hela kvällarna och somnar i bästa fall i min famn vid tvn elelr om vi bär henne på hundens kvällspromenad.
Jag känner mig så frustrerad. Varför vill hon inte sova när hon så uppenbart behövar det? Jag har en teori at hon försöker bli mer vaken om dagarna (pga sin ålder och minskat sömnbehov/mer vakentid) men att hon inte riktigt reder ut det.. Kan det vara så? Är det en fas? Blir det bättre :-/