• mammave

kub dåligt, fvp?

Hela min värld gick under igår, idag känns det dock lite bättre, men igår var vi på kub och fick 1:84 för downs syndrome. Mår väldigt dåligt över detta o vet inte hur jag ska göra. Ska man oroa sig i 6månader elr göra fvp med förhöjd mf-risk o oroa sig i 4-5 veckor? Mitt fall var det blodvärdet som drog ner, det var 1:28. Finns det fler som nyss fått samma besked o vill dela med sig av sina tankar o kanske stötta under denna jobbiga väntan? Jag vet inte hur jag ska klara av denna väntan. Har ett ma i bagaget o haft två små blödningar under denna graviditet, så det har varit en väldigt lång jobbig tid redan.

• Svar på tråden kub dåligt, fvp?
  • anezka

Jag hade inte velat riskera att göra fvp men en ser jag oxå att barn med down syndrom är lika mycket värd som ett barn som inte har det.

Älskar mina 4 barn över allt annat.
  • Copyjulia
    mammave skrev 2012-09-16 09:21:08 följande:

Vilken v är du i nu? Mina blödningar var väldigt små, och den andra var nog bara efterdyningar av den första. Den kom efter vulet o var bara brun. Så tror inte detta påverkar, det är ju om hinnan inte läker som den ska man får mf efter fvp o min blödning hade nog inget med hinnan att göra. Fick den samma dag jag skulle haft min 2a menso det kom bara blod vid ett tillfälle, sen bara brunt. Jag skulle dock inte klara ovissheten en hel graviditet.
    V. 31. Jag var väldigt orolig i början, men nu är det som jag bara inte orkar oroa mig mer. Har blivit lite mer optimistisk då alla ultraljud sett bra ut vilket såklart inte är någon garanti förstås. 
  • Copyjulia
    anezka skrev 2012-09-16 09:30:48 följande:
    Jag hade inte velat riskera att göra fvp men en ser jag oxå att barn med down syndrom är lika mycket värd som ett barn som inte har det.
    Jag tror att det är väldigt få som inte tycker att handikappade barn är lika mycket värda som andra. Men varför ska man välja att få ett kanske gravt handikappat och sjukt barn när möjligheten finns att få ett friskt (om man nu har lätt för att bli gravid).
  • MammaMR

Jag gjorde kubtest igår, fick 1:349 och känner mig orolig, innan och efter var jag inte alls orolig. Ett barn men ds är absolut lika mycket värt. Men jag är "bara" 25 så jag blev så förvånad över dessa siffror.. Kommer inte att riskera fvp.

• mörten

Jag gjorde KUB testet förra veckan och fick dåliga värden 1/11 då nackspalten mättes till 3.4 mm. I tisdags gjorde jag MKP och nu väntar vi på besked. Däremot sa min barnmorska innan vi gjorde KUB att hon tyckte att alla värden större än 1/30 var bra värden, hoppas att det kan lugna några av er... Jag håller tummarna för oss alla! Just nu försöker jag tänka positivt som min sambo alltid gör 1/11 betyder ju faktiskt att det är 10 friska barn och inte tvärtom.

• nnb

Hej
    Jag har precis genomgått vad du gör nu, fick dåliga värden på kub, 1:124. Vi gick vidare med fostervattensprov. Givetvis är det inget lätt beslut och det är upp till var och en men i vårat fall, är det vårt fjärde barn och jag är 36 år. Vi kände att vi måste tänka på alla i familjen hur det kommer påverka alla barnen, tiden som detta barn kanske kommer att kräva.
    Nej jag kände detta är inget alternativ för oss. 
    Själva provet gick mycket snabbt och läkaren sa att man kan läcka fostervatten efteråt men det betyder inte alla gånger att du har fått missfall. Nu gick allt bra för oss. Jag gjorde testet på tisdagen och fick ett snabbsvar på fredagen i form av ett brev. Måste säga att det gick väldigt snabbt. Vi fick vänta ytterligare två veckor på svar om kön, men detta är frivilligt. Tänk bara igenom vad du ska göra efter du gjort provet om du nu bestämmer dig för att göra det. 

• Leya

jag har skrivit ett eget inlägg om min situation...men skriver även här.
    jag är 38 år, dessutom ensam i det hela och fick 1:3 på kub:en.
    har bestämt mig för att göra fvp och kommer att få göra det mest troligt den 15/10. LÅNG väntan, men i mitt län görs inte mkp.
    anledningen till att jag gör fvp är för att jag vill veta vad jag har att förvänta mig...att inte behöva oroa mig gm hela graviditeten. är det ett barn med ds så tror jag att jag ändå behåller det, men då vet jag.
    är det ett barn med allvarligare kromosomfel, så pass att det kanske inte ens överlever förlossning, då vet jag det oxå. och då är ju valet tyvärr att ta bort :/
    jag ska in och prata med en läkare på måndag 1/10. uppdaterar gärna efter vägen hur allt går om ni vill...?
    massa styrkekramar till alla i liknande situation Hjärta

• Leya
    MammaMR skrev 2012-09-26 14:09:46 följande:
    Gör gärna det! ????Hoppas allt går bra !
    tack!! ska se om jag får nån mer vettig info att dela med mig av på måndag till att börja med....
  • mammave
    Leya skrev 2012-09-26 13:38:57 följande:
    jag har skrivit ett eget inlägg om min situation...men skriver även här. jag är 38 år, dessutom ensam i det hela och fick 1:3 på kub:en. har bestämt mig för att göra fvp och kommer att få göra det mest troligt den 15/10. LÅNG väntan, men i mitt län görs inte mkp. anledningen till att jag gör fvp är för att jag vill veta vad jag har att förvänta mig...att inte behöva oroa mig gm hela graviditeten. är det ett barn med ds så tror jag att jag ändå behåller det, men då vet jag. är det ett barn med allvarligare kromosomfel, så pass att det kanske inte ens överlever förlossning, då vet jag det oxå. och då är ju valet tyvärr att ta bort :/ jag ska in och prata med en läkare på måndag 1/10. uppdaterar gärna efter vägen hur allt går om ni vill...? massa styrkekramar till alla i liknande situation

Uppdatera gärna. Ska in på tisdag och se om fosterhinnan slutits och göra fvp om den har det. Känns jobbigt, men vill veta hur det ligger till. Och ser det inte bra ut kmr vi ta bort det.
  • mammave
    mörten skrev 2012-09-20 21:11:35 följande:
    Jag gjorde KUB testet förra veckan och fick dåliga värden 1/11 då nackspalten mättes till 3.4 mm. I tisdags gjorde jag MKP och nu väntar vi på besked. Däremot sa min barnmorska innan vi gjorde KUB att hon tyckte att alla värden större än 1/30 var bra värden, hoppas att det kan lugna några av er... Jag håller tummarna för oss alla! Just nu försöker jag tänka positivt som min sambo alltid gör 1/11 betyder ju faktiskt att det är 10 friska barn och inte tvärtom.

Hur har det gått? När sa de att ni skulle få svar? Hoppas allt gått bra
Svar på tråden kub dåligt, fvp?