• Anonym

Vad gäller ang. mammapenning vid sjukskrivning

Hej!

Är sjukskriven och arbetstränar just nu. Är gravid och beräknad till början på Januari. Har en sjukskrivning t o m den siste Januari, alltså några veckor efter beräknad förlossning. Jag har fått ett beslut att jag ska arbetsträna t o m siste November i år, men vad händer sen?

Med tanke på jag är sjukskriven till den siste Januari, ska jag då ta ut mammapenning efter sjukskrivningen? Eller kan jag gå på mammaledighet efter min arbetsträning? Får man då ut mammapenning eller sjukpenning? Vill ju gärna ta ut min mammapenning så sent som möjligt.

Om jag väljer att ta ut mammapenning i februari, vad kommer jag då få göra efter min arbetsträning är slut? Letar man då ny plats att arbetsträna? Samt måste min sambo vara hemma tills den siste Januari med barnet då jag isf är sjukskriven tills dess?

• Svar på tråden Vad gäller ang. mammapenning vid sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej,

Eftersom du är långtidssjukskriven är det bäst om du kontaktar din personliga handläggare eller kundcenter 0771-524 524 för svar på dina frågor. Det generella svaren är att oftast så upphör sjukskrivningen i samband med att barnet föds om du är sjukskriven för graviditetsbesvär. Om du är sjukskriven av annan orsak så kan sjukskrivningen pågå även när barnet är fött om någon annan vårdar barnet t ex pappan. 
    Vad som händer efter att din arbetsträning upphör i November får du höra med din personliga handläggare. Det kan vara så att din sjukpenning fortsätter eftersom du har ett läkarintyg till och med 31 januari 2013.
    Om du väljer att börja med uttag av din föräldrapenning efter arbetsträningen så är det föräldrapenning som utbetalas.

Hälsningar /Andrè Handläggare

Svar på tråden Vad gäller ang. mammapenning vid sjukskrivning