• Bittersweet me

Upplever du strumpbyxor som mindre än andra kläder?

Jag har funderat på en grej, nämligen strumpbyxor. (Näe, jag är ingen snuskhummer som sitter och tänker SÅ på strumpisar. ) Snarare en tjock, lite arg tant, som ständigt kämpar med mina nedrullande strumpbyxor. Tyvärr föredrar jag klänning framför byxor, och "måste" alltså ha strympbyxor på mig.

Som sagt så är jag tjock, men så länge jag letar i affärernas tjockishörnor så brukar jag hitta rätt schyssta kläder. Förutom strumbyxor! Visst, de finns ibland i storlekar upp till typ 52/54, men de är också för små! Skrikandes När jag har pratat med "normalstora" kompisar om det här säger de flesta "men köp några storlekar större då, det gör alltid jag!" Är det alltså så man ska göra för att slippa att de glider ner i grenen, eller gör muffintop av magen? Synd för mig att det inte finns i storlek sjuttielva-xl...

Hur gör du när du köper strumpbyxor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Upplever du strumpbyxor som mindre än andra kläder?
  • sirisdotter
    crossfit skrev 2012-09-16 21:33:31 följande:
    Jag är inte tjock men har samma problem. Kvittar vilken storlek jag köper. Har S eller 36 i byxor men det hjälper inte om hag har 44/46 i strumpbyxor. Jag brukar ha trosor utanpå. Jag brukar också klippa sönder dem i midjan för jag tycker de skär in.
    Att vika över kjolskanten funkar också.

Trosor UTANPÅ  -  måste jag prova nästan gång jag måste klä upp mig i kjol!
  • Pallas

Jag har storlek 42-44 i byxor och måste köpa större strumpbyxor (och även trosor). Ofta 48-50.

• missmadde
    crossfit skrev 2012-09-16 21:33:31 följande:
    Jag är inte tjock men har samma problem. Kvittar vilken storlek jag köper. Har S eller 36 i byxor men det hjälper inte om hag har 44/46 i strumpbyxor. Jag brukar ha trosor utanpå. Jag brukar också klippa sönder dem i midjan för jag tycker de skär in.
    Att vika över kjolskanten funkar också.
    Jag brukar också klippa strumpbyxorna i midjan.

Tänk, jag trodde att jag var unik om mitt problem :D
  • 010306

är en M & likså i strumpbyxor. Har rätt korta ben om det spelar in. Hade S när jag var en S också.

• Muslimah84

Trosor utanpå är det enda som fungerar för mig, oavsett om jag har varit en 36a eller 44a.

Jag trodde faktiskt att jag var ensam om problemet.

• Cinza

Jag upplever att strumpbyxor är Djävulens påfund och köper inte sådana längre. På den tiden jag gjorde det fick jag alltid köpa större storlek än vad jag hade på övriga kläder. 

• Pippilångstrump

Jo, jag upplever dem som små, kan säkert hjälpa att jag har betydligt längre ben än vad man borde i min storlek också. Synd bara att går man upp i storlek så blir de andra i grenen, alltså dubbelsöm över rumpan, förstärkt på ett annat vis etc. 

• alynda
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-18 14:28:33 följande:
    Jag tycker inte problemet är för små storlekar. Problemet är att typ alla är för låga i midjan!

Håller med om att de ofta är för låga i midjan. Jag kör enbart med control top, annars hasar de ner.
     Men annars tycker jag att det är knepigt med kläder överhuvud taget. Nu är jag visserligen ganska tjock (stl 46), men även när jag var smal (stl 36-38), var byxor som passade över höft och lår för stora i midjan och figursydda blusar alltid trånga över bysen, och då har jag inte en särskilt stora bröst, rent proportionerligt.

Sen ska vi bara inte tala om kläder för "storväxta". Proportionerna är helt åt helsicke för mig och den som i alla fall vill ge sken av att ha annat än sälformad kropp. Ibland tror jag att designern vill straffa oss för att han/hon inte får göra haute couture till små 32:or i Paris istället för konfektion till tjockisar.

Just klädindustrin är det ultimata beviset för att marknadsekonomi inte är helt självreglerande, tycker jag. Kvinnor i 40-årsåldern  tjänar ju vanligen mer än 22-åringar, och mer än hälften av oss drar stl 42 eller större. Kolla på de stora kedjornas reaställningar, det är rad efter rad med stl XS. Själv skulle jag gärna köpa 3 ggr så mycket kläder som jag gör nu, men det finns nästan inget att köpa om man vill ha någon som helst passform.
  • Apotheosis

Annat:
    Kan inte ha strumpbyxor alls. Är ganska liten så köper mina kläder på barnavdelning (xs är för stort och de flesta butiker har inga eller väldigt få plagg i xxs) och då är just strumpbyxor för korta. Däremot köper jag leggings och tights och allt vad det heter som har ungefär samma funktion som strumpbyxor fast utan fötter i samma storlek som annat eller mindre för det gör inte så mycket om benen är lite korta om de sitter bra i övrigt.

Tips till er som har trosorna utanpå strumpbyxorna: köp ett par minishorts/hot pants att ha utanpå istället.  Då slipper ni visa trosorna, slipper ha på er två par trosor och får ändå samma funktion. :) dansbutiken (.se tror jag) brukar ha jättebra hotpants som är avsedda att ha utanpå balettrikåerna (baletttrikåer är ungefär samma sak som strumpbyxor eller leggings fast oftast av högre kvalitet och tråkigare färger). Dessa hotpants är tighta, diskreta, bekväma, håller bra kvalitet och det ser inte lika konstigt ut som att trosor utanpå strumpbyxorna. :) Detta  är även toppenbra om man har en kort kjol för då gör det inte så mycket om den blåser upp med vinden eller så för man är ändå klädd under och visar inte underkläderna. haha... :) Jag tycker det är jättebra. Dessutom slipper man ju då att strumpbyxorna/tightsen/leggingsarna glider ned. Gillar inte när man måste rätta till kläderna hela tiden. :)

• crossfit

Fast jag går ju inte runt ned bara strumpbyxor och trosor. Jag har kjol över. Trosorna är bara för att hålla upp. De syns inte.

• sirisdotter
    Apotheosis skrev 2012-09-18 16:13:45 följande:
    Annat:
    Kan inte ha strumpbyxor alls. Är ganska liten så köper mina kläder på barnavdelning (xs är för stort och de flesta butiker har inga eller väldigt få plagg i xxs) och då är just strumpbyxor för korta. Däremot köper jag leggings och tights och allt vad det heter som har ungefär samma funktion som strumpbyxor fast utan fötter i samma storlek som annat eller mindre för det gör inte så mycket om benen är lite korta om de sitter bra i övrigt.

Tips till er som har trosorna utanpå strumpbyxorna: köp ett par minishorts/hot pants att ha utanpå istället.  Då slipper ni visa trosorna, slipper ha på er två par trosor och får ändå samma funktion. :) dansbutiken (.se tror jag) brukar ha jättebra hotpants som är avsedda att ha utanpå balettrikåerna (baletttrikåer är ungefär samma sak som strumpbyxor eller leggings fast oftast av högre kvalitet och tråkigare färger). Dessa hotpants är tighta, diskreta, bekväma, håller bra kvalitet och det ser inte lika konstigt ut som att trosor utanpå strumpbyxorna. :) Detta  är även toppenbra om man har en kort kjol för då gör det inte så mycket om den blåser upp med vinden eller så för man är ändå klädd under och visar inte underkläderna. haha... :) Jag tycker det är jättebra. Dessutom slipper man ju då att strumpbyxorna/tightsen/leggingsarna glider ned. Gillar inte när man måste rätta till kläderna hela tiden. :)
    Häftigt tips med hotpants från dansbutiken!
  • Apotheosis
    crossfit skrev 2012-09-18 20:43:12 följande:
    Fast jag går ju inte runt ned bara strumpbyxor och trosor. Jag har kjol över. Trosorna är bara för att hålla upp. De syns inte.
    Jag menar om man har kort kjol som är ganska vid. Då kan den ju åka upp av vinden eller om man sätter sig ned hastigt eller vad som helst. :) Har man knälång eller längre spelar det inte så stor roll men jag skulle ändå tycka att det kändes konstigt att ha trosorna ytterst. :) 
  • Danjella

måste alltid köpa minst 2 storlekar större, annars sticker "traktorhjulet" ut förmycket.

så ja, dom är mycket små i storlekarna tycker jag i midjan iallafall, benlängden är bra i min rätta storlek :)

Svar på tråden Upplever du strumpbyxor som mindre än andra kläder?