• ttomten

Ni som burit era barn till sömns, hur gjorde ni för att bryta detta?

Vi har burit och samtidigt vaggat vår 11-månaders ett bra tag nu när det är dags att sova. Men det börjar bli alltför tungt. Hur kan man göra för att bryta detta mönster? Om vi lägger barnet vaket i spjälsängen sätter det sig upp på en gång och gnäller/skriker. Det går dock bra att lägga barnet när det är precis på gränsen till att somna in, det har jag hört att det ska vara bra om man vaknar mitt i natten, då vet barnet var det är. Vi vill inte lämna det ensamt och skrikande förstås. Vi har en nattningsrutin så det vet nog att det är dags att sova.

• Svar på tråden Ni som burit era barn till sömns, hur gjorde ni för att bryta detta?
  • belive 23

Vi satt med våran dotter och vaggade henne el mer gungade fram och tillbaka.. Inte lika tungt. Vet inte riktigt hur det vart att vi slutade kom naturligt efter ett tag men hon var nog 1 1/2 år, då strök vi henne på huvudet och sjöng 3 samma vaggvisor efter varandra om om och om igen tills hon somnade.. Dom där vaggvisorna har hängt i fortfarande hon är 3 1/2 år nu, när hon är ledsen el arg, om jag sjunger dom så så kryper hon upp i famnen och lägger sig, har hjälp jätte mycket när hon är upprörd el över trött..

• warranty

Vi bar o vaggade till sömns till ungefär samma ålder, 10-11 månader, sen blev det som du säger alldeles för tungt :)
    Vi började med att ligga i sängen med barnet på armen och försiktiga vagga från sida till sida. Alltså inga större rörelser men ända vaggning. Hoppas att du förstår, lite svårt att förklara med ord. De sista månaderna somnar han själv bredvid oss i sängen, vi samsover.

• Giraff

VÅr är 13 månader, vi gick från att amma till sömns till att bära till sömns. 

För två veckor sen bestämde vi oss för att ändra. 

Han har aldrig gillat spjälsängen så värst, så vi köpte en madrass till golvet. Sen började vi natta honom där istället. Första kvällen var lite stökig, han ville bara klättra runt. Men sen gick det snabbt bättre! Nu somnar han medan jag eller pappan ligger bredvid honom och antingen klappar lite på honom, berättar en saga för storebror eller bara ligger still. SÅ SKÖNT!

Och han har börjat sova mycket bättre också!  

Svar på tråden Ni som burit era barn till sömns, hur gjorde ni för att bryta detta?