• Pim

Någon mer med temperaturkänsligt barn?

Min son är väldigt känslig för temperaturer, jag har aldrig mött ett barn som reagerar som honom och undrar om det finns fler barn som reagerar såhär.

När han var liten älskade han att bada, men runt ett hände något och han totalvägrade plötsligt. Efter några månader med sakta och små framsteg började han bada igen men totalvägrade att sitta ner i badet. Vi upptäckte snart att det hade med temperaturen att göra - han kunde till exempel duscha och bada i långa stunder i iskallt vatten (vi var tvungna att avbryta honom, för han fortsatte gärna trots att han var iskall och blå om läpparna). Så är det fortfarande (han är 3 år nu) - kallt vatten går bra. Men om vattnet bara är lite varmare än ljummet så skriker han att det gör ont på honom!

Samtidigt fryser han väldigt lätt utomhus. Han har gärna på sig långärmat när det är soligt och varmt ute. Idag var det till exempel väldigt soligt och ungefär 17 grader i skuggan men han ville ha mössa OCH sitta i tjocka fleece-åkpåsen när vi var ute.  

• Svar på tråden Någon mer med temperaturkänsligt barn?
  • MaNiMi

Min son är jättekänslig för varma duschar, när han var liten var det hopplöst och varje vända i duschen/badet blev en kamp och han skrek som om han blev bränd trots att vattnet knappt var ljummet. Vi fattade ju inte det, utan trodde att det var själva duschandet som sådant som han var rädd för.. Så dum man kände sig sen när man fattade..usch!
    Om jag eller någon annan duschar efter honom så får man sig en kalldusch i princip..skulle gissa på att han duschar i ca 25-30 grader, mer pallar han inte.
    Numera vet vi att han är väldigt känslig för just sånt, han är även känslig för kyla på samma sätt.
    Min son har en diagnos som gör att han har vissa perceptionsstörningar, och jag tror detta räknas som en sån.
    Nu kan man ju säkert ha sånt här utan att ha någon diagnos också såklart.

• Pim
    MaNiMi skrev 2012-09-19 14:42:31 följande:
    Min son är jättekänslig för varma duschar, när han var liten var det hopplöst och varje vända i duschen/badet blev en kamp och han skrek som om han blev bränd trots att vattnet knappt var ljummet. Vi fattade ju inte det, utan trodde att det var själva duschandet som sådant som han var rädd för.. Så dum man kände sig sen när man fattade..usch!
    Om jag eller någon annan duschar efter honom så får man sig en kalldusch i princip..skulle gissa på att han duschar i ca 25-30 grader, mer pallar han inte.
    Numera vet vi att han är väldigt känslig för just sånt, han är även känslig för kyla på samma sätt.
    Min son har en diagnos som gör att han har vissa perceptionsstörningar, och jag tror detta räknas som en sån.
    Nu kan man ju säkert ha sånt här utan att ha någon diagnos också såklart.
    Hur gammal är han nu? Och vilken diagnos har han? Märks något annat på honom än just temperaturkänsligheten?

Känner igen mig i din berättelse. Jag kände mig fruktansvärt usel när han lärde sig att prata och vi fattade varför han inte velat bada :( Kan känna ångest nu också på grund av detta.
  • MaNiMi

Min son är 18 numera och har Asperger samt Tourette.
    Han är väldigt smärtkänslig på vissa sätt och på andra verkar han inte känna smärta alls. tex tandvärk som verkar inte besvära honom medan ett litet myggbett eller en liten blåsa i munnen gör att han blir vansinnig.
    Han har även i perioder haft obehag av kläder som sitter åt eller sitter fel.
    Sen har han ju såklart  en hel drös med andra egenheter pga sina diagnoser.

Svar på tråden Någon mer med temperaturkänsligt barn?