Föräldradagar och gemensam vårdnad
Tja
Har en liten dotter på 4 veckor som bor med sin mamma i en stad i Sverige. Själv bor jag i en halvstor by 55 km utanför mamman och dotterns ort/stad.
Just nu har mamman ensam vårdnad och jag vill ha gemensam. Min plan är att jag ska bitvis föra över mina dagar till henne. Men jag tänker även ge henne möjligheten att kunna arbeta så kan kan vara föräldraledig, t.ex. att jag tar ut 1,2 eller tre dagar då & då så hon kan arbeta lika många dagar och på så vis spara sina dagar och piffa upp sin ekonomi.
Dock finns det inte på världskartan att jag på något vis kommer jävlas med henne, tex. att jag arbetar heltid, men ger fan i att överlåta dagar till henne, vilket resulterar i att hennes egna tar slut och att hon måste gå hemma utan inkomst tills barnet kan börja på dagis. Jobbar jag och inte kan vara föräldraledig så överlåter jag dessa dagar till mamman! Punkt slut!
Men mamman vill att jag och hon skriver ett kontrakt på att jag överlåter alla dagar till henne - annars skriver hon inte på gemensam vårdnad.
Gemensam vårdnad är något jag kommer få oavsätt - antingen genom att hon frivilligt, snabbt och enkelt skriver på detta. Eller att jag tar det via tingsrätten. Finns inga hinder och jag kommer absolut få gemensam vårdnad.
Men jag tänker inte skriva kontrakt på överlåtandet av samtliga dagar. Jag blir så förbannad att hon anser att det mer är en rättighet för henne att få dagarna - snarare än en förmån och välvilja från min sida. För det är faktiskt en förmån jag ger henne!! Och detta gör att jag inte tänker skriva på något, trots att jag faktiskt kommer skänka bort dagar....
Är det utpressning från hennes sida att säga som hon gör: "skriv kontrakt eller så skriver jag inte på!" ? är sånt tillåtet?