• Princessbakelsen

Pappan har inte varit delaktig (alls!) nu vill han bestämma

Den 16/8 2010 födde jag världens finaste kille, Oliver, 3 veckor efter det valde pappan att lämna oss. Enligt honom så kunde han inte vara den pojkvän eller pappa som det krävdes men det visade sig, som nästan allt annat vara en stor lögn. Han hade gått bakom min rygg, ja dvs varit mig otrogen under de sista månaderna av min graviditet (det var hans 4-åriga son sedan tidigare som hade försagt sig hemma hos mamman).

I början var allt kaos men när allt hade lugnat ner sig så kom jag och pappan överens om att han skulle komma över för att träffa Oliver på tisd & torsd. Något han skötte ett par gånger sen blev tillfällena färre och färre och ursäkterna fler och fler. Detta gjorde mig både besviken och arg givetvis.
    Under 7 månader träffades de 1 gång och nu har de inte setts sen den 30/12. Det har kommit 2st sms sedan dess men det är allt.

Dörren har alltid stått öppen och jag har kämpat mig gul och blå för att Oliver skall få lära känna sin pappa men sedan 1 år sedan har jag slutat att kämpa, det tar bara enormt mycket energi.
    Nu för några dagar sen hör pappan av sig och vill börja få "nån slags relation" (ja det är så han uttrycker sig) med Oliver men jag skall veta (minsann!!) att jag inte betyder ett skit, jag är ditten och datten och det är HAN som skall bestämma hur allt skall gå till!!!
    Man kan tycka att efter 2 års frånvaro så skulle han kunna visa lite respekt och ödmjukhet men icke. Att han säger saker han säger vet jag ju är för att såra mig men hans sätt är så oerhört förnedrande mot mig som har uppfostrat Oliver helt på egen hand sen dag 1! Var fanns han då jag och Oliver hade det skittufft???
    Han visar noll respekt för Olivers och min relation för det första men även för den trygghet jag har byggt upp för Oliver.

Oliver vet inte vem sin pappa är, de har aldrig knytit an ens lite och skall han nu börja lära känna Oliver så MÅSTE jag kunna lita på att det blir stabilt den här gången och det kan jag ju inte.
    Jag vet varken ut eller in. Tips och råd snälla!!

P.S. Jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Pappan har inte varit delaktig (alls!) nu vill han bestämma
  • Queenie70

Boka tid hos familjerätten för att få hjälp med att lägga upp en plan för hur ett umgänge kan se ut. Gör inte detta på egen hand. Han verkar vara ett praktarsle och det är viktigt att det finns dokumenterat hur det har sett ut, och hur er gemensamma plan kommer att se ut, så att detta inte i nåt sammanhang kan vändas mot dig framöver.

• mamma malin

jag har en son på 5 år och har varit ensam hela tiden. hans pappa fanns med i bilden under de första 7 månaderna, träffarna blev få då vi bor en bra bit ifrån varandra. han o jag har inte gjort annat än att bråka via sms eller på telefon. då smsen blev mindre o mindre så gav jag han ett ultimatum att antingen ha kontakt eller ej o han sa nej. nu 3 år senare så har han o jag fått lite kontakt o man har väl fått en förklaring til varför han har backat. och jag förstår han så det är inte för det men min son har missat en relation med sin pappa som är oerhört viktig då han är i den åldern när han uppfattar vad alla andra har men inte han.
    Han har de senaste månaderna pratat väldigt mkt om sin pappa o att han vill träffa honom så jag har väl pressat på hans pappa lite extra mkt o det gav ju resultat. men kruxet är att han har en dotter som är året yngre än min son plus ett extrabarn som inte vet om min son. och det känns förjävligt!

jag vet vad du går igenom då min sons pappa tycker det ena med det andra om hur saker o ting ska gå till fast han inte vet hur sonen fungerar eller hur han är som person.
    Det du ska vara väldigt noga med är att allt ska va på DINA villkor o duger inte det nej då kan han dra. för vem är det som är det viktiga i denna situation??? inte är det han utan det är barnen!

Håller med föregående kommentar om att kontakta familjerätten för dom hjälper er att komma fram till nåt. ni kan ha ett möte med ett par ifrån Fa-Rä så ni slipper vara själva och så får du lite mer stöd.

Jag hade ett sånt möte när grabben var liten men hans pappa var inte mottaglig för den kritiken dom sa.

Svar på tråden Pappan har inte varit delaktig (alls!) nu vill han bestämma