• 2barnsmorsa

18måns vaknar och gallskriker

Hej

vi är hjälplösa.

Våran dotter är 18 månader och vaknar varje natt och bara skriker. Hon gråter oxå. Vägrar somna om i sin säng. Vill sova i våran säng där vi har en 9 månaders oxå.Det blir lite väl trångt. Hon somnar aldrig om i våran säng heller. Utan ligger och vrider och vänder på sig.

Ibland kommer hon inspringande till oss och ibland skriker hon tills vi kommer in i hennes rum.  Oftast slutar denna start med att hon skirker fast vi är hos henne så att våran minsta vaknar (i ett annat rum) och jag och min sambo gnäller på varandra (av ren trötthet och frustration)

Vi har provat att ställa in en säng i hennes rum som vi ska kunna sova i när hon vaknar på nätterna. Men det har lett till att hon vill hellre sova i den sängen än sin egna säng när hon går och lägger sig på kvällen. och när vi ska sova med henne på natten så de nätterna som det går att få henne att sova i sitt rum så får man ligga och trängas med henne i "extra" sängen....

låter säkert inte som ett problem för alla som läser, det är inte de jag vill ha höra. Jag vill ha tips på hur vi kan vända detta???

• Svar på tråden 18måns vaknar och gallskriker
  • skogsvitter

Men flytta hennes säng istället och ställ din i ert rum, tätt intill er egen säng. Då slipper ni trängas och hon får sitt behov av närhet och trygghet tillgodosett

Hon är ju fortfarande pytteliten! Och i en mycket känslig ålder av stark separationsångest och oro. Bara för att ni redan har en till bebis så tätt inpå betyder det ju inte att ni kan bortse från äldre tjejens behov, hon har näst intill precis lika starkt behov av närhet och bekräftelse som bebisen har. Se till att ha dem båda nära, på det sätt som är praktiskt möjligt för just er, så kommer det bli lugnare på nätterna

• Vickan I

Nattskräck? Sover hon lugnt hela natten om hon får sova med ngn av er redan från början?

• Natulcien

Se till att ni kan sova tillsammans med henne utan att trängas då. En bredare madrass på golvet, kanske? Eller att alla samsover i samma rum..?
    Det vinner ju alla på. Hon får den närhet och trygghet hon verkar behöva just nu, och ni får lugn och ro på nätterna. Glad

• Little Ms Chatterbox

Låter som nattskräck, brukar komma vid 18 månaders ålder. 
    Finns en teknik som går ut på att väcka barnet en stund innan de förväntas vakna, man måste kolla några dagar då så man vet när man ska göra det.

Annars kan man ge barnet Omega-3. Med mina 3 barn som har haft nattskräck så har det räckt med Omega-3 men de sover ännu bättre om man ger något av de produkterna som innehåller både Omega-3 och Omega-6 i kombination så som Eye Q, Eskimo Kids eller Mor-EPA mini. 
    Jag brukar köpa från vitaminvaruhuset.se 

• skogsvitter

Vid nattskräck så är ju barnet helt okontaktbara och skriker i vanvettig skräck, tycker inte riktigt det låter som TS beskrivning? Det mycket karaktäristiska draget för nattskräck är ju just att de är helt borta, de tycks skrika i sömnen och barnet är alltså helt okontaktbart under utbrottet och kan därmed inte heller förmedla något. Tex att hon vill sova i förälderns säng. Nattskräck kommer plötsligt och slutar plötsligt, och barnet "somnar om" helt ovetandes om utbrottet. De fortsätter inte att sova oroligt som TS beskriver. Kan hända att jag missat något dock. Jag tycker iaf inte alls att det låter som nattskräck, utan helt vanlig nattoro förmodligen kopplad till ett starkare närhetsbehov.

Tillskott av omega 3 är dock ett bra tips att prova om barnet är vaket mycket på nätterna och sover oroligt, det verkar hjälpa väldigt många!

• 2barnsmorsa

hej igen

tack för tipset om omega 3. ska kolla om min dotter får äta det, då hon är mjölk prot in allergisk och i saker och ting som man knappt kan tro att de innhåller ngt sådant är det oftast mjölk tyvärr. Men värt att kolla upp. och testa....

Oavsett har det blivit bättre. Vi har inte gjort ngn förändring 'ännu. vissa nätter sover hon nätterna igenom. och vissa inte. 3 nätter i snitt per vecka sover hon själv natten igenom och låter inget....

// Linda      

• niky40

Kikade in på din blogg och där ser det ut som att dottern är 2, 5 inte 1, 5. Kanske kan göra lite skillnad för de råd du får..

Svar på tråden 18måns vaknar och gallskriker