• Anonym

Fetman förstör vårt äktenskap

Jag är gift sedan 20 år med en kvinna som varit underbar. Vi har ter fantastiska flickor tillsammans och vi har varit väldigt lyckliga och passat bra ihop.  För ca 10 år sedan började min fru successivt gå upp i vikt. Jag försökte diskutera det lite försiktigt i början och det har varit tydligt att jag inte velat att hon skulle gå upp i vikt.  Men med åren har vikten ökat och ökat och ökat. Det har påverkat mig och min attraktion av henne. Sedan är det ett känsligt ämne och man vill ju inte såra den man älskar men när man ser att det går åt fel håll och man mår dåligt över det behöver det ju till en förändring. De senaste åren har jag blivit tydligare med mitt missnöje och mer "kravställande". Jag har känt mig sårad över att hon inte gjort något allvarligt försök att påverka sin situation. Hon gillar sötsaker av alla slag och att sitta stilla framför TV'n i timmar. ¨Så det är inte bara fetman i sig utan mest oviljan att anstränga sig som gör att jag känner mig ignorerad. De senaste året har vi diskuterat detta till leda och vi kommer ingen vart. Vi har gått i familjeterapi för att lösa situationen men det verkar inte heller hjälpa. Vi är helt låsta. Jag tycker att hon borde gör försök att gå ned i vikt. När hon inte gör det blir jag ledsen, aarg och besviken. När man känner så är det svårt att vara kärleksfull i en relation. Hon är bitter för att jag visar kyla och inte älskar henne som hon är (dvs oavsett utseende). Hon har gått upp från 60 till 90 kg och det är en märkbar förändring på utseendet. Hon tycker jag är ytlig och vill inte gå ner i vikt för min skull. Till saken hör att hon många gånger under åren uttryckt ett "eget" intresse att gå ned i vikt men inget händer. Nu har hon startat ett program för att gå ned i vikt. Jag är glad och nöjd med det. Positiv och mer kärleksfull. Då har hon reagerat med ännu större "besvikelse" än innan. Även om hon går ned i vikt och jag blir glad och relationen från min sida är bra vet hon ändå inte om hon kan leva med mig eftersom hon tycker att jag sårat henne så djupt och att det är så förskräckligt att jag har de värderingar om utseendet som jag har. Jag har läst lite trådar här på familjesidan och de finns de som stöder min syn på det hela och de som stöder hennes. Och kanske är det bara att acceptera att vi inte kan enas. Min undran är hur vanligt detta är. Jag frågade vår terapeut som inte kände igen frågeställningen. Jag tyckte det var underligt. Jag tror många relationer lider av dessa problem. Jag skäms inte heller för att vara rak, öppen och tydlig med vad jag vill och tycker. Jag tror alla ställer krav i en relation och jag tror de flesta har någon slags tolerationsgräns för fetma eller annat. Sen drar man gränsen på olika ställen. Min fru har velat skuldbelägga mig för att jag har den åsikten/ synen som jag har men jag tycker inte borde känna skuld. Det borde inte hon heller. Tacksam för kommentarer!

• Svar på tråden Fetman förstör vårt äktenskap
  • Järnlady
    Anonym (Meaow) skrev 2012-09-16 03:36:32 följande:

Mja fast om man inser att ens partner medvetet forkortar sitt liv och forvandlar sitt "goda hjarta" till ett som ar proppfullt med fett och skit och kan stanna nar som helst och ta dod pa ens partner sa betyder ju det att partnern inte bara skiter i sig sjalv utan aven ens framtid tillsammans. Det kallar inte jag for "fina inre kvaliteer"

Det är stor skillnad på att  klaga på sin partners utseende när personen ifråga går upp i vikt och på att ventilera oro för att förlora henne/honom på grund av grav fetma.

Det första visar på värderingar som prioriterar det yttre högre än det inre och det är inte värderingar jag ställer upp på hos en partner. Det andra är något helt annat, det visar på omtanke.
  • Järnlady
    Anonym skrev 2012-09-16 08:57:28 följande:

Jag håller med dig att det inre är viktigare och att det säkerligen blir viktigare med åren. Fördenskull MÅSTE man ju inte öka sin kroppsvikt med +50% och tycka att det inte skall spela någon roll. Även om det inre är viktigast har ändå det yttre också en betydelse för många människor. Jag är ju inte unik att tycka så och även om man inte håller med borde det möta en viss förståelse från min fru. Det jag vill se hos henne är ett bevis för att hon bryr sig om vad jag tycker. Och det gör hon inte med att leva onyttigt och röra sig för lite. I en parrelation måste det finnas en ömsesidig respekt och man måste få känna sig betydelsefull. Det gäller både henne och mig. OM jag bara pratar utifrån mig så känner inte jag mig betydelsefull när hon ignorerat det som jag anser vara vårt enskilt största och viktigaste problem.
    Det här handlar inte om att din åsikt skulle vara unik på något sätt, det handlar om att man i en relation måste ha samma utgångspunkt. Din fru och du har uppenbarligen olika uppfattning om hur stor betydelse ytan har. Ni behöver sätta er ner och se om ni kan enas för att ni båda ska kunna må bra. 

Tyvärr är risken, som jag förstår din trådstart, stor att ni inte kan det eftersom du skriver att din fru tvekar på om hon kan fortsätta leva med dig på grund av dina värderingar. Du i din tur verkar också känna dig rejält sårad över hur hon hanterat situationen.

Att komma till ett vägskäl, kanske tvingas inse att man är för olika och gå igenom det ni gör är smärtsamt. Jag hoppas ni båda oavsett om ni fortsätter ihop eller inte, slickar era sår och kommer igen. Lycka till!

• gerd123
    Anonym skrev 2012-09-16 12:49:02 följande:
    Träning gör inte att man går ner om man inte passar på kosten också. Det beror väl på dosen träning i och för sig, om man tränar fem timmar om dagen så lär man ju gå ner oavsett. Men om man motionstränar kanske fem timmar i veckan så gör det ganska lite till eller från på vikten om man samtidigt äter för mycket. 
    Nej man måste också tänka på vad man äter om man vill behålla sin slanka figur. Min upplevelse är att det kommer av sig själv när man börjat träna för det tar emot och blir tungt om man har en massa överflödskilon.
  • Anonym (förstår ts)
    Järnlady skrev 2012-09-18 04:39:28 följande:
    Det är stor skillnad på att  klaga på sin partners utseende när personen ifråga går upp i vikt och på att ventilera oro för att förlora henne/honom på grund av grav fetma.

Det första visar på värderingar som prioriterar det yttre högre än det inre och det är inte värderingar jag ställer upp på hos en partner. Det andra är något helt annat, det visar på omtanke.
    Skulle du acceptera att din partner inte tänder på dig längre? Man kan inte hjälpa att man inte tänder på vissa saker, exempelvis överviktiga människor.
  • Anonym (eh)
    Anonym skrev 2012-09-17 22:05:22 följande:
    Som jag sa till ts, om din partner är trygg i att du finns kvar oavsett vad han/hon gör, så behöver de ju heller inte ändra sig. Rädsla att förlora sin partner måste till för att tvinga fram en förändring. Men det gäller att själv kunna leva upp till kraven man ställer. Om du vill att din man ska jobba för viktnedgång, äta nyttigt och träna 4 ggr i veckan så är det bäst för dig att du själv klarar av att leva likadant. Annars ryker din rätt att klaga. Bara för att du är smal betyder inte det att du inte kommer må bra av att träna och äta bra.

Vill du inte göra den uppoffringen får du acceptera läget. 

som du trodde, han tyckte jag inte stöder honom tillräckligt, att han inte gör nåt för att jag är för negativ, tjatar om hans vikt, ge honom press osv, och att han tror det blir lättare för honom om jag ska börja träna med honom och inte ge honom skit hela tiden.

Jag vet att jag gör det, men det är bara för att jag har tröttnat, tappat hopp och tror inte det nånsin kommer ändras. Jag tvivlar på vårt förhållande. Jag har försökt inte tjata förut, men då hände ju ännu mindre saker.

Sen tycker jag det är orättvisst att jag som är smal och hatar träna måste träna med honom, och hålla i hans hand för att han ska göra nåt åt sin vikt. Tom läkare sagt han borde gå ner i vikt, inte bara en utseendefråga alltså. Jag tycker det är mest avtändande att han inte kan bara vara en man och ta tag i saken själv, utan vill att jag ska agera mamma åt honom. Jag har fakstit varit stödjande i flera år genom laga nyttig mat åt oss osv.

• Anton Chigurh
    Lavish skrev 2012-09-17 22:20:40 följande:
    Det är nog en ganska olöslig situation egentligen. Jag förstår varför du känner som du känner, men jag förstår också att hon känner att det är hennes kropp och att hon gör med den som hon vill. Ska hon gå ner i vikt ska det var för hennes egen skull och inte för din skull.

Du har egentligen bara två val. Kör på med din tjat, gnäll och vara kall attityd och överdrivet uppmuntrande till viktnedgång. Kanske går hon då ner i vikt och allt blir superbra. Kanske går hon ner i vikt och dumpar dig. Kanske går hon inte ner i vikt och dumpar dig.

Eller så släpper du ämnet helt och visar inte alls vad du tänker om det, utan försöker acceptera att det är såhär hon ser ut nu, kan du älska henne som hon är? Kan du det, gör det och visa det. Kan du inte det, gör slut.
    Han skulle ju kunna ordna med tömningen på annat håll när det börjar spränga för jävligt i ollonet, och fortsätta relationen som vanligt. Inte det mest optimala kanske, men dock ett alternativ som gör att han slipper skilja sig.

Å ingen förjordad moralpredikan nu, jag nämner det bara som ett alternativ av många möjliga. Observera dessutom att jag sa att det inte är det mest optimala.....  
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 23:54:26 följande:
    Tänder hon på dig?
    Ser du likadan ut som då ni gifte er?
    Tillåter du dig att bli gråhårig,tappa massa hår,bli rynkig och inte beter dig som du gjorde då ni gifte er,då fattar jag att hon inte vill göra något extra för dig.
    Gubbsjuka gamla slem,nej tack. 
    Här har vi en med taggarna utåt !

Det är klart, kan man bygga ett case på påhittade uppgifter är det lätt att kritisera. 
  • Anonym
    Järnlady skrev 2012-09-18 05:13:42 följande:
    Det här handlar inte om att din åsikt skulle vara unik på något sätt, det handlar om att man i en relation måste ha samma utgångspunkt. Din fru och du har uppenbarligen olika uppfattning om hur stor betydelse ytan har. Ni behöver sätta er ner och se om ni kan enas för att ni båda ska kunna må bra. 

Tyvärr är risken, som jag förstår din trådstart, stor att ni inte kan det eftersom du skriver att din fru tvekar på om hon kan fortsätta leva med dig på grund av dina värderingar. Du i din tur verkar också känna dig rejält sårad över hur hon hanterat situationen.

Att komma till ett vägskäl, kanske tvingas inse att man är för olika och gå igenom det ni gör är smärtsamt. Jag hoppas ni båda oavsett om ni fortsätter ihop eller inte, slickar era sår och kommer igen. Lycka till!

Du har förstås helt rätt och det är precis det vi försöker. Idag skall vi till familjeterapi igen så visst försöker vi.
    Vet ärligt talat inte hur det skall sluta men jag vill i alla falla kunna säga till mina barn att jag personligen gjort allt vad som står i min makt. Om vi nu inte kan lösa detta så måste man inte peka ut någon syndabock utan bara konstatera att vi inte längre fungerade tillsammans. Visst är det smärtsamt men livet går vidare med nya möjligheter   
  • Anonym (Heja kurvigt)

Jag gick upp massor i vikt när jag var gravid med första barnet. Nu när hon snart är 17 månader har jag inte lyckats komma ner till min normalvikt. Min man tycker jag är lite mysig nu när det finns lite mer kurvor än vad det fanns innan graviditeten. Men sen gillar inte min man pinnsmala kvinnor heller, utan det ska finnas något att ta på. Han älskar mig oavsett om jag väger 55kg eller om jag skulle väga 155 kg. Jag tycker du har sårat din fru, du verkar inte acceptera henne till 100% för den hon är nu förtiden. Vill hon gå ner i vikt så är det hennes beslut att ta, inte ditt beslut. Helt ärligt så är kurviga och mulliga kvinnor mycket finare än vad en pinnsmal kvinna är. Jag gillar inte smala män heller, det ska finnas något att krama om ordentligt. Vill inte krama en massa revben och stöta emot bäckenben när man ska kramas eller ha sex. Fy skäms på män som dig!

• Anonym
    Anonym (Heja kurvigt) skrev 2012-09-18 11:54:31 följande:
    Jag gick upp massor i vikt när jag var gravid med första barnet. Nu när hon snart är 17 månader har jag inte lyckats komma ner till min normalvikt. Min man tycker jag är lite mysig nu när det finns lite mer kurvor än vad det fanns innan graviditeten. Men sen gillar inte min man pinnsmala kvinnor heller, utan det ska finnas något att ta på. Han älskar mig oavsett om jag väger 55kg eller om jag skulle väga 155 kg. Jag tycker du har sårat din fru, du verkar inte acceptera henne till 100% för den hon är nu förtiden. Vill hon gå ner i vikt så är det hennes beslut att ta, inte ditt beslut. Helt ärligt så är kurviga och mulliga kvinnor mycket finare än vad en pinnsmal kvinna är. Jag gillar inte smala män heller, det ska finnas något att krama om ordentligt. Vill inte krama en massa revben och stöta emot bäckenben när man ska kramas eller ha sex. Fy skäms på män som dig!

Hårda ord! Skall man inte tillåta människor att få tycka olika? Skall en homosexuell man skämmas för att han gillar killar och inte tjejer? Hur tänker du egentligen?
    Vissa gillar smala, vissa gillar mulliga, det är väl helt i sin ordning och jag lägger ingen värdering i det. Jag gillar smala tjejer och tänker inte skämmas för det. Sen tror jag alla har en smärtgräns. Det är lätt att säga att din man skulle älska dig lika mycket om du vägde 155 kg. Det är först om du provar du får se.
    Sen har inte min frus vikt något med gravideteter att göra.
    Jag tycker om det är någon som skall skämmas av oss så är det du med sådan dömande och nedlåtande attityd.  
  • Anonym (tanten)
    Jag gillar inte heller pinnsmala män, vill gärna ha något att ta i. Men när min man gått upp 40 kg blev det lite väl mycket att ta i. Det var som att ha en valross flåsande ovanpå mig. Jag förstår ts, man måste ha rätt att få känna det man känner!
  • Anonym (förstår ts)

Men om du gått med femton kilo extra, hur hade din man reagerat?
  • Anonym (förstår ts)
    Anonym (förstår ts) skrev 2012-09-18 13:09:06 följande:

Men om du gått med femton kilo extra, hur hade din man reagerat?

gått NED...
  • Lavish
    Anton Chigurh skrev 2012-09-18 11:06:27 följande:
    Han skulle ju kunna ordna med tömningen på annat håll när det börjar spränga för jävligt i ollonet, och fortsätta relationen som vanligt. Inte det mest optimala kanske, men dock ett alternativ som gör att han slipper skilja sig.

Å ingen förjordad moralpredikan nu, jag nämner det bara som ett alternativ av många möjliga. Observera dessutom att jag sa att det inte är det mest optimala.....  
    Haha du får ingen moralpredikan av mig, själv lever jag i ett öppet förhållande.

Men däremot tvivlar jag på att din lösning är lösningen för TS. Jag tror nämligen att det är just SIN FRU han vill se vacker som han gillade förut igen. Jag tror att det är hon, som hon var, han vill ha tillbaka. Och det är hennes förändring som gör honom ledsen.

Att det finns en massa andra vackra kvinnor kan möjligtvis ge utlösning som du säger, men löser inte kärnproblemet.
  • Järnlady
    Anonym (förstår ts) skrev 2012-09-18 08:34:23 följande:
    Skulle du acceptera att din partner inte tänder på dig längre? Man kan inte hjälpa att man inte tänder på vissa saker, exempelvis överviktiga människor.
    Min partner resonerar likadant som jag, dvs. att skönheten kommer inifrån så det är en icke-fråga för oss.

Nej, det kan man inte men man kan prata om förväntningar på varandras utseende och prioriteringar kring det inre och yttre innan man blir ett par och kontinuerligt hålla sig uppdaterad ifall någon ändrar uppfattning under resans gång.
Svar på tråden Fetman förstör vårt äktenskap