• Novis mamma

Kommer jag ha samma SGI som jag hade med dottern?

Fick idag reda på att jag är gravid! Direkt så gick tankarna till FP.. Vi har nyligen flyttat till en mindre stad vilket innebär att jag sa upp mig från fast tjänst och jobbar nu som timanställd.

Minns att jag för länge sen läste att jag kunde få samma SGI om jag blir gravid igen innan första barnet blir 1 år och 9 månader (vilket hon blir om 3 dagar!). Minns jag rätt?

Har letat på försäkringskassans hemsida och jag är väl inte sådär jätteduktig på att leta kan jag erkänna

♥ Nova 101219 ♥
  • Svar på tråden Kommer jag ha samma SGI som jag hade med dottern?
  • Novis mamma
    FlitigaLis skrev 2012-09-16 10:24:19 följande:
    Jo det stämmer.
    Okej, tack! Vad skönt
    ♥ Nova 101219 ♥
  • magplask

Vilken tur du har ;) jag klarade samma gräns med en månad tillgodo! Är nu i vecka 10 så jag hoppas fan den stannar, för nu tjänar jag många tusen mindre per år! Vilken vecka är du i?

• Novis mamma
    magplask skrev 2012-09-16 10:31:39 följande:
    Vilken tur du har ;) jag klarade samma gräns med en månad tillgodo! Är nu i vecka 10 så jag hoppas fan den stannar, för nu tjänar jag många tusen mindre per år! Vilken vecka är du i?
    Ja, det var en jäkla tur! Hade ju inte alls fått lika "mycket" pengar om jag blev gravid nästa månad Jag är i vecka 5, tror jag.. Mensen har varit så konstig senaste två månaderna.
    ♥ Nova 101219 ♥
  • FlitigaLis

Vi satsar också på syskon innan vi kommit över den gränsen. Men lilleman är bara åtta.månader nu

• Justi

jag är i samma sits, dock misstänker jag att ja blev gravid 2 dagar efter sonen fyllde 1 år å 9 mån.. bm sa att det fastställs på rul i v 18-19.. lätt hänt att man blir fram eller bak flyttad, allt kan hända, blir ja satt några dagar efter så går ja miste om ca 10000 kr varje månad :(

• Novis mamma
    Justi skrev 2012-09-16 17:22:17 följande:
    jag är i samma sits, dock misstänker jag att ja blev gravid 2 dagar efter sonen fyllde 1 år å 9 mån.. bm sa att det fastställs på rul i v 18-19.. lätt hänt att man blir fram eller bak flyttad, allt kan hända, blir ja satt några dagar efter så går ja miste om ca 10000 kr varje månad :(
    Åh nej!

Jag hoppas verkligen inte att jag blir flyttad, så jag går miste om pengarna :( Kommer också gå miste om ca. 10.000 kronor och det vill jag verkligen inte! Håller tummarna!!
    ♥ Nova 101219 ♥
  • Novis mamma
    JPT skrev 2012-09-16 19:40:13 följande:
    Nej, du får inte samma SGI per automatik! Däremot har du rätt att få din föräldrapenning på samma nivå om du blir gravid inom 1 år och 9 månader (det kan alltså vara skillnad på din SGI och föräldrapenning). Din SGI kan ändras direkt från och med det förra barnets 1-årsdag. 

Finns info här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/... 
    "Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts."

Detta betyder väl ändå att jag kommer få samma SGI som jag hade med dottern?
    ♥ Nova 101219 ♥
  • JPT
    Novis mamma skrev 2012-09-16 20:21:30 följande:
    "Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts."

Detta betyder väl ändå att jag kommer få samma SGI som jag hade med dottern?
    Läs texten igen Glad

Det beror egentligen på vad du har gjort sedan det förra barnets 1-årsdag. 

Exempel: du fortsätter vara helt föräldraledig från att det första barnet fyller ett år. Du arbetar inte alls, studerar inte med studiemedel från CSN, tar inte ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan och du är inte inskriven på Arbetsförmedligen. Eftersom du inte skyddar din SGI kommer den att sänkas till 0 kronor på direkten. Du blir däremot gravid ett och ett halvt år efter att det första barnet föddes. Din föräldrapenning beräknas då enligt en särskild beräkningsgrund och du får föräldrapenning enligt den SGI du hade med första barnet. Eftersom din SGI är 0 kronor får du inget om du skulle behöva ta ut tillfällig föräldrapenning eller sjukpenning. 
  • Novis mamma
    JPT skrev 2012-09-16 20:35:02 följande:
    Läs texten igen Glad

Det beror egentligen på vad du har gjort sedan det förra barnets 1-årsdag. 

Exempel: du fortsätter vara helt föräldraledig från att det första barnet fyller ett år. Du arbetar inte alls, studerar inte med studiemedel från CSN, tar inte ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan och du är inte inskriven på Arbetsförmedligen. Eftersom du inte skyddar din SGI kommer den att sänkas till 0 kronor på direkten. Du blir däremot gravid ett och ett halvt år efter att det första barnet föddes. Din föräldrapenning beräknas då enligt en särskild beräkningsgrund och du får föräldrapenning enligt den SGI du hade med första barnet. Eftersom din SGI är 0 kronor får du inget om du skulle behöva ta ut tillfällig föräldrapenning eller sjukpenning. 
    Jag var föräldraledig med henne fram till hon var 14 månader, tog då ut 7 dagar i veckan. Är den skyddad då eller hur funkar det? För jag menar.. Jag kunde ju omöjligt vara hemma med henne till nu och samtidigt ta ut mer än 5 dagar i veckan, dagarna räcker ju inte till det.
    Jag blir helt snurrig av detta!
    ♥ Nova 101219 ♥
  • JPT
    Novis mamma skrev 2012-09-16 20:41:43 följande:
    Jag var föräldraledig med henne fram till hon var 14 månader, tog då ut 7 dagar i veckan. Är den skyddad då eller hur funkar det? För jag menar.. Jag kunde ju omöjligt vara hemma med henne till nu och samtidigt ta ut mer än 5 dagar i veckan, dagarna räcker ju inte till det.
    Jag blir helt snurrig av detta!
    Ring FK och hör efter! Ett SGI-skydd kan falla på att man har glapp en dag. Det är ju en hel djungel med alla regler så det är inte lätt att ha koll på allt Glad

Kundtjänsten har öppet till 21:00, så ring på en gång så slipper du fundera. 
  • Novis mamma
    JPT skrev 2012-09-16 20:45:46 följande:
    Ring FK och hör efter! Ett SGI-skydd kan falla på att man har glapp en dag. Det är ju en hel djungel med alla regler så det är inte lätt att ha koll på allt Glad

Kundtjänsten har öppet till 21:00, så ring på en gång så slipper du fundera. 
    Ska ringa på en gång!
    ♥ Nova 101219 ♥
  • Novis mamma

Nu förstår jag lite mer! Lättare när nån förklarar muntligt. Som du sa, JPT, så kommer jag ha föräldrapenning på samma nivå som innan, men skulle jag bli sjuk, behöver vabba eller gå på havandeskapspenning så grundas det på hur mycket jag tjänar idag.

Så, nu kan min hjärna få vila lite!

♥ Nova 101219 ♥
  • JPT
    Novis mamma skrev 2012-09-16 20:58:18 följande:
    Nu förstår jag lite mer! Lättare när nån förklarar muntligt. Som du sa, JPT, så kommer jag ha föräldrapenning på samma nivå som innan, men skulle jag bli sjuk, behöver vabba eller gå på havandeskapspenning så grundas det på hur mycket jag tjänar idag.

Så, nu kan min hjärna få vila lite!
    Jo, alltid lättare muntligen. Skönt att du har fått svar i alla fall Glad
  • magplask

iiiih, å jag då som inte tog ut 5 dagar i veckan efter hans 1 årsdag? då blev min SGI 0 kr?
    PITT isåfall! Skrikandes 

• IsabelleLi
    magplask skrev 2012-09-17 13:23:31 följande:
    iiiih, å jag då som inte tog ut 5 dagar i veckan efter hans 1 årsdag? då blev min SGI 0 kr?
    PITT isåfall! Skrikandes 
    Hade du annan sysselsättning parallellt med föräldraledigheten efter 1-årsdagen? Har du arbetat efter föräldraledigheten och hur länge/hur många % isåfall?
  • magplask

Nja jag jobbade extra nåt pass ibland, men inte så att min sgi skulle vara skyddad.

Men sgi, det är inte samma som föräldrapenning? Hon på fk sa att det skulle bara påverka om jag själv blev sjuk (fast det var innan jag kom på att jag inte skyddat min sgi efter 1årsdagen).

Jag trodde fp:n var skyddad om man fick barn innan barnet är 1 år och 9 mån?

• IsabelleLi
    magplask skrev 2012-09-20 09:37:56 följande:
    Nja jag jobbade extra nåt pass ibland, men inte så att min sgi skulle vara skyddad.

Men sgi, det är inte samma som föräldrapenning? Hon på fk sa att det skulle bara påverka om jag själv blev sjuk (fast det var innan jag kom på att jag inte skyddat min sgi efter 1årsdagen).

Jag trodde fp:n var skyddad om man fick barn innan barnet är 1 år och 9 mån?
    Ja, FP är skyddad, men inte SGI

SGI = Sjukpenninggrundande inkomst, din nuvarande inkomst av arbete vanligtvis. Ligger till grund för hur mycket ersättning du får i sjukpenning, graviditetspenning och tillfällig föräldrapenning (VAB). Man kan skydda en tidigare SGI genom att ta ut fp, vara arbetssökande eller studera 5 heldagar varje vecka. Om man har barn under 1 år så får man automatiskt SGI-skydd.
    SGI ligger också till grund för vad du får i föräldrapenning normalt sett, men med ett undantag. Om man blir gravid igen inom 1 år och 9 mån så får man samma föräldrapenning som för föregående barn även om man skulle ha råkat sänka sin SGI.
Svar på tråden Kommer jag ha samma SGI som jag hade med dottern?