• Anonym (hoppas snart...)

kosttillskott för att underlätta bli gravid?

vi har försökt bli gravida i 1.5 år med ett missfall mitt i allt. Här får vi inte påbörja utredning förrän man varit barnlös (utan missfall osv) i 2 år. Jag går och undrar vad man kan käka för kosttillskott som skulle underlätta för en graviditet?

Just nu äter jag abcde-vitamin, multivitamin kvinna & folsyra. Tidigare käkade jag rosenrot, det var då jag blev gravid (på första rosenrot-försöket, men fick missfall). Vad äter ni och vad rekommenderar ni? Av vad jag förstått ska man äta både Omega3, Rosenrot, massa vitaminer, blutsaft, Omega6, slemlösande hostmedicin...och det kan ju inte vara nyttigt att trycka i sig så mycket trams på konstgjord väg? Jag äter annars en varierad kost men på sista tiden har tyvärr grönsaker och rotfrukter fallit bort en del. Samma sak med frukt.

Vad trycker ni i er för något på konstgjord väg? Vad äter ni mycket av i matväg och vad undviker ni att äta? Vad är total tabu att äta enligt er om man vill underlätta för en grav?

• Svar på tråden kosttillskott för att underlätta bli gravid?
  • Anonym (testat en del)

Förutom det där självklara:
    sluta röka/snusa
    sluta med kaffe (kvinnan)
    vara normalviktig
    extra zinc (mannen)
    träna

så finns det ju en hel del hokus pokus:

Något jag testat och som rubbade min menscykel är bidrottningsgele. Det skulle jag inte rekommendera till någon. Munkpeppar (Agus Catnus) och GurkÖrtsolja tror jag också innehåller hormoner ... Rosenrot är väl säkrare att testa i så fall för jag tror inte det innehåller några hormoner.

Slemlösande hostmedisin kanske funkar på en del som har dåligt sekret, men själv tror jag det skulle vara bättre att självinseminera med hjälp av ett cervrixpessar i så fall. Hostmedicinen har jag tyvärr också provat. Skulle inte rekommendera det då det inte hjäplte mig och jag tycker det är dumt att peta i sig mediciner i onödan. Jag hade nyligen en urinvägsinfektion och fick en femdagars antibiotika-kur som varade precis över ägglossning. Det hjälpte inte heller ...

Låter kanske hårt, men utredning är nog det bästa. 

• Anonym
    åskmolnet skrev 2012-09-16 11:47:19 följande:
    Käkar mkt folsyra och D-vitamin. Det ska vara bra.
    Folsyra är inget som sägs hjälpa vid fertilitetsproblem. Det ska hjälpa för att få ett friskt barn, men inte för att bli gravid.

Magnesium och kalk ska också vara bra för att få friska barn, men jag tror inte det var vad TS efterfrågade, men jag kan ha fel. 
    Anonym skrev 2012-09-16 11:58:37 följande:
    Folsyra är inget som sägs hjälpa vid fertilitetsproblem. Det ska hjälpa för att få ett friskt barn, men inte för att bli gravid.

Magnesium och kalk ska också vara bra för att få friska barn, men jag tror inte det var vad TS efterfrågade, men jag kan ha fel. 
    Precis, folsyra är ju för att minska risken för typ ryggmärgsfel om jag fattat det rätt. Det underlättar alltså inte för att bli gravid. Och det var ju som du tolkade rätt, frågan. Vad som underlättar för just en graviditet.
  • Anonym (testat en del)
    Anonym (testat en del) skrev 2012-09-16 11:55:11 följande:
    Förutom det där självklara:
    sluta röka/snusa
    sluta med kaffe (kvinnan)
    vara normalviktig
    extra zinc (mannen)
    träna

så finns det ju en hel del hokus pokus:

Något jag testat och som rubbade min menscykel är bidrottningsgele. Det skulle jag inte rekommendera till någon. Munkpeppar (Agus Catnus) och GurkÖrtsolja tror jag också innehåller hormoner ... Rosenrot är väl säkrare att testa i så fall för jag tror inte det innehåller några hormoner.

Slemlösande hostmedisin kanske funkar på en del som har dåligt sekret, men själv tror jag det skulle vara bättre att självinseminera med hjälp av ett cervrixpessar i så fall. Hostmedicinen har jag tyvärr också provat. Skulle inte rekommendera det då det inte hjäplte mig och jag tycker det är dumt att peta i sig mediciner i onödan. Jag hade nyligen en urinvägsinfektion och fick en femdagars antibiotika-kur som varade precis över ägglossning. Det hjälpte inte heller ...

Låter kanske hårt, men utredning är nog det bästa. 
    * Agnus Castus
  • Pimpinellan

I regel tror jag inte mycket på hälskost,men det kan ju hjälpa vissa och då framförallt de med dålig äl eller långa cykler och då det som kan ge bättre cykler och bättre äl. Äl är ju grunden att kunna bli gravid. Förbättra äggkvaliteten vet jag inte om jag tror nåt kan göra även om jag erkänner att jag äter både omega 3,munkpeppar,testat r.r,b-vitaminer,Apifirce (vilket jag aldrig skulle rekommendera!) och bovete och linfrön,men det skadar ju ytterst sällan heller. Vad som sen funkar på enskilda vet man inte förrän man provat och ingen hälsokost  får ju heller säljas i syfte att lättare bli gravid. De är inte utformade för det och inte testade för det så inga bevis alls finns för eventuell effekt på fertiliteten. Bara munkeppar om sanvänds friskt utomlands. E-vitamin ges till hästar för att förbättra fertilteten och det är bevisat att det ger tjockare slemhinna och kan förhindra m.f så det tar jag också. Mycket zink och folsyra kan ju bevisligen ge fler och bättre spermier också.

Utredning först och främst så man ser vad som eventuellt är fel och sen kan man testa lite preparat vid sidan av. För mycket vitaminer kan dock göra motsatsen också,d.v.s ge sämre fertilitet så multvitamin bara för att tror jag inte alls på.

• Anonym

Apriforce och avslappnat mys sex (lite fulla var vi allt) var det som gjorde min son. Höll lite extra koll med ÄL stickor.

• Pimpinellan

Och Bisolvon är en total myt. För tjockt sekret är en så ytterst ovanlig orsak till infertilitet att det inte ens testas vid vanliga utredningar. En av Sveriges bästa IVFläkare avfärdade Bisolvon med ett skratt i tv för några år sen när han fick frågan och de som säljer Bisolvon är mycket förvånade att det köps i det syftet. De vanligaste orsakerna till infertlitet är ju dålig äl och dåliga spermier och då säger det sig självt att hostmedicin inte kan hjälpa.

• Anonym (testat en del)

Vill bara fylla i att jag även hört att kaffe skulle kunna öka risken för missfall när man väl lyckats bli gravid.
    Stora mängder kaffe kan ju vara lika dåligt för fertiliteten som att röka, men det är alltså inte så bra när man väl är gravid heller, vad jag hört. 

• Pimpinellan
    Anonym (testat en del) skrev 2012-09-18 08:53:08 följande:
    Vill bara fylla i att jag även hört att kaffe skulle kunna öka risken för missfall när man väl lyckats bli gravid.
    Stora mängder kaffe kan ju vara lika dåligt för fertiliteten som att röka, men det är alltså inte så bra när man väl är gravid heller, vad jag hört. 

Rekommendationen är max tre kaffekoppar kaffe eller sex kaffekoppar te per dag. Jag höll upp två år och det hjälpte inte,men jag ska sluta helt när jag blir gravid nästa gång i alla fall.
  • Anonym

Inte ett kosttillskott, men när jag blev gravid med mitt första barn så hade jag vid försök 6 och 7 (blev gravid på försök 7) bytt ut vårt vanliga glidmedel mot ett som skulle främja graviditet / vara mer "spermievänligt". Och det tog sig alltså på försök 2 med det glidmedlet. Kan ju bero på andra orsaker också förstås, men jag tänker mig att det kanske gav ett bättre pH i underlivet eller på något annat sätt ändrade förutsättningarna till det bättre?

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2012-09-18 13:27:37 följande:
    Inte ett kosttillskott, men när jag blev gravid med mitt första barn så hade jag vid försök 6 och 7 (blev gravid på försök 7) bytt ut vårt vanliga glidmedel mot ett som skulle främja graviditet / vara mer "spermievänligt". Och det tog sig alltså på försök 2 med det glidmedlet. Kan ju bero på andra orsaker också förstås, men jag tänker mig att det kanske gav ett bättre pH i underlivet eller på något annat sätt ändrade förutsättningarna till det bättre?

Man ska inte använda vanliga glidmedel om man försöker bli gravid så det kan ha berott på att ni slutade med det. Hur eller hur lyckades ni ju inom genomsnittet.

jag var hos gyn idag och det finns faktorer som gör att jag inte kan bli gravid Gråter

• LängtansBlåaBlomma
    Anonym (hoppas snart...) skrev 2012-09-18 15:18:05 följande:
    jag var hos gyn idag och det finns faktorer som gör att jag inte kan bli gravid Gråter
    inte alls?? Vad sa de? Du låter helt förkrossad.
    Jag är 25 år och kämpar mot PCO
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-09-18 22:59:49 följande:
    inte alls?? Vad sa de? Du låter helt förkrossad.
    jag är helt förkrossad...jag kan skicka ett privat meddelande till dig här på familjeliv så vet du vad mitt användarnamn är, skrev ett litet blogginlägg här på familjeliv idag om vad som sas... Rynkar på näsan
  • Pimpinellan

Det ska oerhört mycket till om man inte kan få barn alls med all den hjälp som finns idag ts! Då ska man i princip sakna livmoder annars finns ju både äd,ea och donatorivf att tillgå. Vill du prata så finns även jag på messen!

• LängtansBlåaBlomma
    Anonym (hoppas snart...) skrev 2012-09-18 23:24:35 följande:
    jag är helt förkrossad...jag kan skicka ett privat meddelande till dig här på familjeliv så vet du vad mitt användarnamn är, skrev ett litet blogginlägg här på familjeliv idag om vad som sas... Rynkar på näsan
    Jag tror jag läste det... Men se svaret över mitt - det borde inte vara omöjligt?!
    Jag är 25 år och kämpar mot PCO
Svar på tråden kosttillskott för att underlätta bli gravid?