Autismspektrat oerhört stort, allt från att bara sitta i ett hörn och snurra på grytlock hela dagarna till att faktiskt fungera hur bra som helst i samhället men med många anpassningar, hjälpmedel och förståelse från sina medmänniskor, det är ju också autism när de övriga kriterierna är uppfyllda.
Om vi som föräldrar hade blivit tagna på allvar av BVC, BUP och inga vårdköer hade funnits så hade min son fått sin dagnos bra mycket tidigare än som vid 7 år. Att vi förstod att det inte var riktigt som det skulle hade vi förstått redan vid 3 årsåldern men kanske inte vilja inse riktigt och orkat ta tag i det, vi hade ju inte så svårt när vi visste hur han funkade, han gick ju inte så många timmar på dagis osv... Man tror ju att det ska växa bort, hade bara BVC hjälp till på ett annat sätt så hade vi kommit till utredning tidigare.
Vad vi, han har missat kan vi aldrig få reda på och han har ju även ADHD också så hans diagnosbild ver nog inte så lätt att ställa, speciellt med tanke på att han var väldigt ojämn i sina resultat i tester.
Men varför ska man gå hela tiden efter vad förskolan säger och rekommenderar. Om ett barn har haft många av de kriterierna som går under autism längre än 6 månader som är ett av de "kraven" för att det inte bara ska vara en jobbig period och en dela v barnets utveckling så har ju barnet helt uppenbart ett funktionshinder.
Tänker tex på sömnstörning, om ett barn sen födseln har sovit som en kratta, ingen dygnsuppdelning med lång vakenperiod, lång sömn så är det ju inte någon fas, det är ju permanent. Att ett barn sover på dagis hjälper ju inte att fråga dom om.
Jag sörjer att sonen inte fick sin diagnos tidigare, alla de åren som gick som han mådde dåligt, stressad över att inte veta vad som ska hända, det snabba tempot (för honom sett), okunskapen från dagis om hur han upplevde situationen... Jag vill inte ens tänka på hur hemskt han måste ha haft det, om jag gör det kommer jag bli galen.
Men att den som tror att det inte är viktigt med att ställa någon diagnos förrän skolan, och inte bara mitt barn som får bli offerlammet för att det ska gå någon slags prestige i att barn inte behöver diagnos, att det sitter någon och gömmer sig bakom en lullig lag om att alla barn har rätt att få stöd, samtidigt som det inte blir något utan en diagnos. Att mentaliteten ute i samhället är att barn bara behöver dyka upp på dagis, springa omkring och leka så är allt bra. Det känns faktiskt rent jävla sur.