• Little Ms Chatterbox

Dyslexi/Dyskalkyli, finns det något mer än så?

Jag undrar om det finns någon mer diagnos som man skulle kunna fundera på om man har problem med att skriva och räkna?

Min son som nu är 10 år har hela livet haft problem med vissa saker som har rört bla koordinationen men ändå har han haft en "normal" utvecklingskurva. Samma med tal och språk, eller där är han mycket långt före sona jämnåriga.
    När han var 7 år fick han diagnos på ADHD och Atypisk Autism med Motoriska koordinationsstörning. Det är mest de fina fingerrörelserna men även att springa som det märks på honom. 
    Han medicineras med centralstimulerande och Strattera, Atarax, Circadin och höga doser Omega, både -3 &-6. Har assistent i skolan och bra stöd från BarnHAB.

Men det är ändå något som ligger och gnager, när han ska skriva så säger han att han ofta skriver en 2 istället för S; p, b,d och blandas ihop; 6 blir 9 och fortfarande vänder han på 3:orna ibland. 
    De här sakerna är inte alltid, det syns klart och tydligt att det beror på dagsformen och hans koncentrationsnivå.
    De här sakerna ihop med hans övriga diagnoser gör att han verkligen har problem. Han är så noggrann, han suddar och suddar varje fel som inte duger enligt honom. Han har oerhört kort tålamod redan innan men när han sitter med det här exploderar han för ingenting. Han hinner inte med att skriva det han vill och att göra matte tar evigheter för att det bara är svårt för honom att hålla i pennan. 

Han har dator till mycket och HAB ska se om han kan få ett dataprogram som skriver det han säger men det här med motoriken, att det är så svårt för honom, jag funderar på om det är något mer än de diagnoserna han redan har.  Om han kan behöva mer hjälpmedel och mer träning av något. 

Han har inga som helst svårigheter med att just läsa, när han knäckte läskoden så flöt det på som bara den. Han läser kapitelböcker på engelska och att just förstå matten ligger han åldersadekvat. Men det går så oerhört sakta för att han måste skriva ner allt. samma är det med engelskan, han skulle kunna vara i 6:e klass istället men han kan inte skriva det och då kan inte läraren flytta upp honom. Svenskan klarar han nätt och jämt, det är också skrivandet det hänger på.

Någon som kan tipsa mig om något att läsa på om eller ingår hans problem i Dyslexi och Dyskalkyli? Ska jag be skolan att utreda det?
    Någon som har nåt tips? 

• Svar på tråden Dyslexi/Dyskalkyli, finns det något mer än så?
  • W Goldberg

Jag sitter för tillfället och googlar om samma sak.
    Det jag hittat är många av de problem du beskriver.

Bla:
    Jätte jobbigt att skriva
    Multiplikationstabeller fungerar inte att lära sig
    Svårt att lära sig klockan
    Vänder bokstäver och siffror (b blir d och s blir 2 tex)

Det jag hittat är också att man kan ställa väldigt stora krav på skolan då det gäller läs och skrivsvårigheter.
    Att man inte kan skriva bra ska inte vara till hinder för ett barn att få ligga på samma nivå som sina klasskamrater.
    Med andra ord så kan inte skolan skylla på skrivningen enbart, för att inte flytta upp ditt barn. Dom ska hitta en annan väg för att han ska klara det.

• Little Ms Chatterbox
    W Goldberg skrev 2012-09-16 16:07:21 följande:
    Jag sitter för tillfället och googlar om samma sak.
    Det jag hittat är många av de problem du beskriver.

Bla:
    Jätte jobbigt att skriva
    Multiplikationstabeller fungerar inte att lära sig
    Svårt att lära sig klockan
    Vänder bokstäver och siffror (b blir d och s blir 2 tex)

Det jag hittat är också att man kan ställa väldigt stora krav på skolan då det gäller läs och skrivsvårigheter.
    Att man inte kan skriva bra ska inte vara till hinder för ett barn att få ligga på samma nivå som sina klasskamrater.
    Med andra ord så kan inte skolan skylla på skrivningen enbart, för att inte flytta upp ditt barn. Dom ska hitta en annan väg för att han ska klara det.
    Det glömde jag, han kan digital klocka men inte analog. Och visst, multiplikationstabellen sitter inte heller som rinnande vatten vissa delar. 

Nu ska han ju förmodligen få det här programmet som säkert kommer underlätta mycket för honom men jag är lite rädd att man kanske missar något viktigt om man bara tar genvägen. Det är klart att jag vill att han ska ha det så lätt som det går med de svårigheter han har men jag vill ju också att man uppmärksammar HELA problematiken så man inte missar lite för att det inte kommer i dager för att man nu får den här lösningen med datorprogrammet. 
    Sen är det inte säkert att han ens skulle vilja bli uppflyttad i tex engelskan, han går i 4:an i en liten skola och de har nog redan en del engelska ihop med 5:orna och 6:an är på en annan skola så jag tror inte det är praktiskt möjligt att bara ha engelska med dom. Han vill inte sticka ut, vill bara vara som alla andra. Det är på gott och ont, han är så smart och duktig, har så mycket kunskap och vet mycket mer än sina jämnåriga men jobbar i motvind med händerna på ryggen. Samtidigt så har han stora luckor i vissa delar. Tror aldrig han kommer förstå en analog klocka och inte heller knyta sina skosnören. Så länge han får vara bäst i sin klass och stanna med de jämnårig så går det nog bra, han kan ju få utmaningar och svårare texter även om han är kvar i samma klasskompisar som han har gått med sen dagis. 

Har ditt barn någon NPF-diagnos?  Eller är det "bara" de svårigheterna som du funderar på nu?
  • W Goldberg

Hon har Adhd och väntar på vidare utredning.
    Utan tvekan är det ett genetiskt arv hon bär på, det gäller bara att få reda på vilka delar det är.
    Adhd är klart, misstänkt Asperger (högfunk) och förmodligen dyslexi som jag nu ska börja bearbeta skolan om. Det är inte helt enkelt att få ihop allting, men det är bara att bita ihop och kämpa vidare. 

• W Goldberg
    W Goldberg skrev 2012-09-16 19:27:45 följande:
    Hon har Adhd och väntar på vidare utredning.
    Utan tvekan är det ett genetiskt arv hon bär på, det gäller bara att få reda på vilka delar det är.
    Adhd är klart, misstänkt Asperger (högfunk) och förmodligen dyslexi som jag nu ska börja bearbeta skolan om. Det är inte helt enkelt att få ihop allting, men det är bara att bita ihop och kämpa vidare. 
    Autism (högfunk)
  • Orchidea

Vänd er till skolpsykologen för en utredning. Det är ju bättre att ni får svart på vitt var ert barns svårighet ligger, för då kan man ju från skolans sida t.ex. bedöma kunskapen på basen av muntliga svar. Ibland är det ju problem med ordavkodningen, ibland är det fonologiska svårigheter etc. Bäst att ta reda på, så att barnet kan få den hjälp det behöver.

Svar på tråden Dyslexi/Dyskalkyli, finns det något mer än så?