Dyslexi/Dyskalkyli, finns det något mer än så?
Jag undrar om det finns någon mer diagnos som man skulle kunna fundera på om man har problem med att skriva och räkna?
Min son som nu är 10 år har hela livet haft problem med vissa saker som har rört bla koordinationen men ändå har han haft en "normal" utvecklingskurva. Samma med tal och språk, eller där är han mycket långt före sona jämnåriga.
När han var 7 år fick han diagnos på ADHD och Atypisk Autism med Motoriska koordinationsstörning. Det är mest de fina fingerrörelserna men även att springa som det märks på honom.
Han medicineras med centralstimulerande och Strattera, Atarax, Circadin och höga doser Omega, både -3 &-6. Har assistent i skolan och bra stöd från BarnHAB.
Men det är ändå något som ligger och gnager, när han ska skriva så säger han att han ofta skriver en 2 istället för S; p, b,d och blandas ihop; 6 blir 9 och fortfarande vänder han på 3:orna ibland.
De här sakerna är inte alltid, det syns klart och tydligt att det beror på dagsformen och hans koncentrationsnivå.
De här sakerna ihop med hans övriga diagnoser gör att han verkligen har problem. Han är så noggrann, han suddar och suddar varje fel som inte duger enligt honom. Han har oerhört kort tålamod redan innan men när han sitter med det här exploderar han för ingenting. Han hinner inte med att skriva det han vill och att göra matte tar evigheter för att det bara är svårt för honom att hålla i pennan.
Han har dator till mycket och HAB ska se om han kan få ett dataprogram som skriver det han säger men det här med motoriken, att det är så svårt för honom, jag funderar på om det är något mer än de diagnoserna han redan har. Om han kan behöva mer hjälpmedel och mer träning av något.
Han har inga som helst svårigheter med att just läsa, när han knäckte läskoden så flöt det på som bara den. Han läser kapitelböcker på engelska och att just förstå matten ligger han åldersadekvat. Men det går så oerhört sakta för att han måste skriva ner allt. samma är det med engelskan, han skulle kunna vara i 6:e klass istället men han kan inte skriva det och då kan inte läraren flytta upp honom. Svenskan klarar han nätt och jämt, det är också skrivandet det hänger på.
Någon som kan tipsa mig om något att läsa på om eller ingår hans problem i Dyslexi och Dyskalkyli? Ska jag be skolan att utreda det?
Någon som har nåt tips?