• Varför

Vill ha barn

Hej

Är en tjej på 32 år, gift sedan 3 år tillbaka. Jag har alltid velat ha barn.

Problemet är att min man inte alls vill det. Vi pratade om det när vi träffades för 5 år sedan och då ville vi båda vänta några år. Men nu säger han att han inte alls vill ha barn......

Vad gör man? Någon i samma situation?

Mina funderingar är om jag ska leva med honom utan barn, eller leva utan honom med barn. Har börjat kolla upp det här med insemination, men känns så hemskt att behöva skilja sig. Helst vill jag ju leva med honom och barn.

Någon som har gjort en insemination som ensamstående?

Hoppas på lite svar

• Svar på tråden Vill ha barn
  • Psykoanalytiker

Hej! Vilken hemsk situation...hoppas den löser sig på bästa sätt till slut. Jag kan förstå att din man kanske inte var säker första gången ni pratade om det och så kanske han kände att det var lång tid tills det blir aktuellt så han valde att fundera på det på riktigt när det närmar sig. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att han lurade dig. I och med att det här är bland det största och viktigaste i en människas och ett pars liv tycker jag att det var väldigt olämpligt av honom. Det är bara du och ingen annan som kan ta det här beslutet. Men glöm inte att det att välja att inte skaffa barn på grund av sin partner kan visa sig vara fel beslut om några år och då kanske det redan är för sent. Lycka till vad du än bestämmer dig för!

• Sally Cinnamon

Känner verkligen med dig. Förstår att det känns nästan omöjligt att fatta ett beslut, det är ju så stora livsfrågor vi talar om. Vore jag i din situation skulle jag ringa en terapeut eller kurator och boka tid för att hjälpa dig bena i situationen och reda ut hur du ska göra.
    Jag hoppas att det löser sig för er. Lycka till! 

• lakris

Hej!

Jag är i en liknade situation som dig.
    Min kille har tre vuxna barn o vill inte ha fler. Jag sa till honom att jag kommer nog att fixa det på egen hand.
    Till en början var han possitiv till det. Jag har gjort alla tester o samtal för insemination i Danmark. sa till att jag skulle till gyn o mäta äggblåsorna...tanken var ju att åka 2 veckor efter det. Han ändrade sig lite o sa att han inte visste hur det skulle bli med oss...Nu var äggblåsorna försmå så jag kom aldrig iväg den gången....Men nånstans inom mig säger en röst att jag kommer nog att ångra mig om jag inte gör några försök till egna barn .  Så nu ska man ladda om  igen o  köra förhoppningsvis. Nervös är man. Barn ångrar man inte  

• HenkeSthlm

Vi har bekanta som har barn med en tjej där hennes kille inte ville ha fler barn då han hade det sedan tidigare. Hon skaffade barn med ett killar och har varannan vecka. Kanske inte din lösning men det funkar bra för dem. Hur som helst så hoppas jag du får bli mamma.

• Varför

Tack för era tips!

Jag har nu skrivit mail till en klinik i danmark, förklarade som det var att jag ville ha barn, men inte min man. Svaret som jag fick kände jag som väldigt positivt. Jag får göra en insemination OM min man skriver på att han godkänner det. Plötsligt kändes det som att problemet var löst.

Så kommer man ju då till nästa fundering. Vill jag ha barn med en " annan man " när jag är gift?? Även om jag tror att jag skulle välja anonym donator, men jag skulle kanske ha känslan att det är bara mitt barn.

Eller är det fel att känna så? Ska jag bara säga till min man att antingen får han gå med på detta eller så är det skilsmässa.

Får nog ta och rycka upp mig och helt enkelt prata med honom.

• Kronärtskocka

Du behöver prata med din man om din längtan efter barn. Kanske kan ni också behöva stöd att prata om detta tillsammans ex. hos en familjerådgivare. Beslutet om att försöka få barn eller inte är stort oavsett från vilkens position man ser det.

När det gäller lösningen att du åker till Danmark bör du vara medveten om att sålänge ni är gifta när barnet föds kommer din man automatiskt bli fader åt barnet juridiskt eftersom vår lagstiftning ser ut så. Barn födda inom äktenskapet antas per automatik vara gemensamma barn. Då får han också vårdnad om barnet och barnet har arvsrätt efter honom och han är försörjningsskyldig för barnet. Vill ni inte det behöver ni ta kontakt med familjerätten i er kommun som då gör en faderskapsutredning.

Hoppas ni kan mötas och tala om hur ni känner.

• CMM

... eller, så hittar man en kille som också vill ha barn.

• neecha

Själv tycker jag att det skulle vara hemskt att leva ett helt liv utan barn. Som man måste man kunna se att ens kvinna inte har hela livet på sig att leka. Om inte han kan se det får du ta saken i egna händer är mitt förslag.
    Om du bestämmer dig för insemination kan jag rekommendera barnfabriken.se.

Lycka till! 

Svar på tråden Vill ha barn