• Nokin

epipen på flygresa?

Hej!

Jag har en dotter som är allergisk mot nötter och hon har en epipen utskriven som vi alltid harmed oss. Nu ska vi åka till Teneriffa och bad då hennes läkare att skriva ett intyg på att hon måste ha sprutorna med sig i handbagaget men han vill inte skriva ett sådant, tyckte inte att det behövdes utan att det skulle inte bli några problem med tullen enligt honom. Någon som har erfarenhet av att flyga med adrenalinsprutor i handbagaget? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-16 21:11
    anapen heter det ju!

• Svar på tråden epipen på flygresa?
  • Miiiis

Vi har alltid epipen med oss (tillsammans med andra mediciner) Aldrig någon som stoppat oss. Ha dem i orginalförpackningarna bara. Vi har rest inom Europa och till Asien / Oceanien.

• sweetbird

Jag har papper med mig då vissa kräver det . Samma att det måste ligga i Orginal förpackningen och att lappen med namn och det som apotekspersonalen klistrar dit , den måste sitta på själva sprutan och inte på förpackningen så dom vet att läkemedlet i förpackningen tillhör tex din dotter , krångligt :D

• SandyD

Vår dotter har också anapen (och ett antal andra mediciner som betapred och astmasprayer med mera) och vi har flugit ett flertal gånger både inom Europa och till sydamerika och det har aldrig varit något problem trots att vi inte haft något intyg. Har bara alla hennes mediciner lättillgängliga i en påse och visar upp dem vid säkerhetskontrollen och det har aldrig varit några frågetecken, de har inte ens tittat närmare på dem så jag tror inte att det ska vara någon fara. (tror inte ens att vi haft dem i originalförpackningen alla gånger utan i det fodral som vi har till dem men det kan ju kanske vara bra för att vara på den säkra sidan).

• Strumpans

Vi har iofs blivit stoppade i tullen och behövt uppvisa intyg på varför hon har pennan.

Inga problem att få läkaren att skriva det. Han måste om ni ber om det.

Intyget har även varit bra i kontakt ö flygbolagen (särskilt lite udda) då hon är så allergisk att de ej kan servera nötter på planet samt måste be folk ej öppna/äta medhavda

Då har intyget hjälp att förklara allvaret för kabinpersonal

Svar på tråden epipen på flygresa?