Varför det går fel för eleverna i dagens skola.
Det är inte svårt att se vad som har gått fel med skolan i dagens samhälle och att det är på väg åt helt fel håll!
Vill du ha ett bra råd om ditt/dina barns utbildning så fundera en gång på det jag skriver här, kanske har jag rätt i det jag kommer att påstå och om så är fallet kommer det att gå mycket bättre för dina barn i skolan och i deras framtid.
Jag vill börja med att säga att du måste förstå att det inte är sant att en del inte kan lyckas i skolan...det är en ren lögn så bara glöm det! Såvida ditt barn har ett fysiskt hinder så kan han eller hon lära sig precis allt dom lär ut och så mycket mer.
Du får inte glömma av att vi människor har ett allvarligt fel inbyggt i oss, det finns i oss alla och det är att vi i naturen är fruktansvärt lata. Så när barnen säger att dom inte har läxa eller att dom har gjort den och vill genast gå ut och leka med kompisar så håll kvar dom tills dom har bevisat att dom har förstått läxan...inte att dom har gjort den.
Det viktiga är att ditt barn har förstått läxan dvs det dom läser för tillfället i skolan. Läs mer om ämnet själv och tillsammans med barnet, gör det intressant och visa hur kul just ämnet kan vara och tro mig, det spelar ingen roll om det är matematik för det kan faktiskt vara kul med matematik!!(Just med matematik tar det tid att sätta sig in i det och man måste träna, man får lägga tid på det så blir det roligare och roligare)
Förr satt våra far och morföräldrar med våra föräldrar tills dom kunde läsa och skriva...det var ovanligt för ett barn att komma till skolan i första klass och inte redan kunde läsa och skriva.
Vi behöver hjälpa våra barn med skolan och att ge dom en bra studiegrund att stå på. Om man har detta från första klass kan man läsa själv när man kommer upp i gymnasiet och det börjar bli svårt i skolan. Glöm inte av att högskola är en helt annan typ av skola en den man har i gymnasiet och dom som säger sig vara skoltrötta i gymnasiet bör inse att dom är lata och det ÄR inte samma sak att plugga på universitet utan där är det roligt och du har föreläsare som visar att det är intressant och att det inte alls är omöjligt bara du kämpar och faktiskt sitter tiden du behöver studera för att lära dig(rek 40tim/vecka genomsnitt)
Idag kommer vi hem, slänger oss på soffan och tittar på körslaget och allt annat trevligt som tv'n visar, vi är trötta efter en hel dag på jobbet med krävande arbetsuppgifter. Men glöm inte att den timman eller timmarna du sitter med ditt barn är väl investerad tid både för dig som faktiskt också lär dig något och tiden du spenderar med ditt barn är ovärderligt så stäng av tv'n, spela in körslaget och titta senare på kvällen. Studera inte alla dagar utan ta en dag utan studier då ni båda kan koppla av och göra det ni vill.
Sitt inte som en övervakare utan studera lite själv, om ämnet ditt barn läser eller varför inte kommande ämne?
Nu vem är jag som kommer med sådana här lösa påståenden? Jo, Jag blev totalt utdömd i skolan av lärare som tyckte jag var störig då jag inte kunde läxan. Det var sant men det berodde på att jag inte öppnade böckerna hemma utan allt som faktiskt fastnade plockade jag upp i klassrummet under lektion. Efter gymnasiet tog jag ett lågavlönat jobb där jag fastnade i ungefär 10 år men sen fick jag tummen ur och läst in ett par ämnen och något som jag aldrig trodde jag skulle vara duktig i nämligen matematik och med en riktig studieteknik och faktiskt sitter tiden det tar att plugga så har jag sedan ett par år en civ.ingenjörsexamen ifrån KTH och ett fantastiskt kul jobb där jag får resa en hel del och träffar intressanta och roliga människor hela tiden och något som jag inte ens reflekterar på idag är att jag har riktigt bra betalt för det jag gör. Räknar jag på förlorad inkomst under dessa år då jag var lat så hamnar vi strax under 7milj kr före skatt vilket är tokigt mycket pengar för att vara lat men man kan ju inte gråta över spilld mjölk.
Skolåret har precis börjat så stäng av tv'n och hjälp ditt barn. Tro inte att skolan skall göra allt, dom har inte tid med allt som dom skall hinna med i överfulla klassrum och Montessori elever FÅR mer tid och därför ses dom som bättre i skolan. ge ditt/dina barn det dom behöver mest av nämligen din tid! Dom kommer inte att vara besvikna i framtiden.
Jag vet inte om det hjälper att fråga dom barnens föräldrar som gör bra ifrån sig i skolan hur mycket dom faktiskt hjälper sina barn pga att det finns någon konstig tävlings gren omhur bra det går för sina egna barn men okej ta det från mig. På komvux fanns det fullt av fräldrar som lärde sig hur skolan lärde ut ett ämne och vad som ingick bara för att kunna hjälpa sina barn hemma nästa kväll. Hur bra tror du det gick för deras barn i skolan på en skala av icke godkänt till mycket väl godkänt?
Jag blev bara så trött när jag läste om 1 årig gymnasie linje utan teoretiska ämnen att jag kände det var dags att dela med mig av vad jag har lärt mig. Tyvärr finns det massor av troll här på FamiljeLiv så jag kommer inte att disskutera detta då jag bara vill dela med mig med du får självklart skriva vad du själv tycker.
Kom ihåg att all den tid du lägger på dina barns utbildning är väl investerad tid!
(Min fru är gymnasielärare och mina egna barn? Dom kan välja civ.ingenjör som lägst skulle jag säga men självklart får dom välja själva när det blir dags)