• Scream2

Rättighet att åka ambulans till förlossningen?

Folk verkar anse att det är helt ok att åka ambulans till förlossningen med motivering att man inte har nån som kör.
    Anser du det vara rätt att resonera så? Att ens tänka tanken att ringa 112 och begära ambulans? Kanske tom överdriva sina symtom för att försäkra sig om att den kommer... 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rättighet att åka ambulans till förlossningen?
  • Themis

Jag hade typ 500 m dit. Vore lite svagsint att ringa ambulans för det.

Men bor man i tjotahejti och är ensam och inte precis är en säker förare med värkar (hur mycket övar man på det på körskolan? ) så ring, säger jag.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Scream2
    NextUp skrev 2012-09-17 19:54:13 följande:
    Jag tycker det verkar fullständigt vansinnigt att planera i förväg att åka ambulans till förlossningen. Skickar SOS Alarm verkligen ut ambulanser vid icke akuta förlossningar ts?

Kan bli en prio 3! Dvs man kan få vänta hemma i många timmar innan det finns nån ledig bil!
  • Scream2
    Themis skrev 2012-09-17 21:51:58 följande:
    Jag hade typ 500 m dit. Vore lite svagsint att ringa ambulans för det.

Men bor man i tjotahejti och är ensam och inte precis är en säker förare med värkar (hur mycket övar man på det på körskolan? ) så ring, säger jag.

Och du anser inte att man har nån form av skyldighet att ordna så man har backup vad gäller skjuts? Utan det är helt ok att ringa efter en AKUT ambulans med risk att en annan människa lider och dör på kuppen?

• Scream2
    Regnig måndag skrev 2012-09-17 19:38:06 följande:
    Jag gissar att tråden gick ut på att ambulans eg är en transporttjänst som alla har rätt till eftersom vi betalar skatt samt att du och alla andra i vården i själva verket inte jobbar utan de bara fikar hela dagarna.
    Nä rak och ärlig kan man inte vara, då är man dum och elak...

Nä, förlossningsläkaren kommer personligen ringa upp SOS och beställa ambulans för maken hinner inte hem för vägen är avstängd ända till den kalla sommaren 2013 och även om hon andas helt fantastiskt så kommer inte taxin...eller nåt sånt
  • Themis
    Scream2 skrev 2012-09-17 22:14:03 följande:

Och du anser inte att man har nån form av skyldighet att ordna så man har backup vad gäller skjuts? Utan det är helt ok att ringa efter en AKUT ambulans med risk att en annan människa lider och dör på kuppen?
    Jo det vore väl det bästa, men trots allt händer det ju att barn vill ut innan man har den beredskapen också.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Scream2
    Themis skrev 2012-09-17 22:16:52 följande:
    Jo det vore väl det bästa, men trots allt händer det ju att barn vill ut innan man har den beredskapen också.

Om barn vill ut fort som busen är det ju en annan femma. Men att veta i förväg, att när det drar igång och det är dax att åka in, då ringer jag ambulans (och ja, jag har kört såna människor flera gånger, som glatt berättar att jag har berättat för mitt barn där hemma att när mamma ska till förlossningen så ringer jag ambulansen...så jag kan ligga skönt på vägen ner och nej det var inte brådis....)
  • Scream2
    LynxLynx skrev 2012-09-17 21:43:57 följande:

Ja va fasen de är trevliga allesamman på den stationen. Hellre det än ensam eller med en random taxichaffis.

Som det slumpade sig nu så blev det akut kejsarsnitt 6 v före BF (Mitt i sambons skiftbyte, han satte ny rekordtid mellan stationen och sjukan, utan ambulans, och hann ändå förbi hemma och rasta hundarna. *host*) och en av hans kollegor var narkossyrra på operationen...
    Jag dricker gärna sprit ihop med mina kollegor men undviker att ha dom mellan benen, tror min man instämmer
  • Coyote

Äh. Det är idioter som tror att en okomplicerad och lagom snabb förlossning är anledning att åka ambulans. Klart som fan det är skönt att ligga ner, och det är skönt att ha sjukvårdskunnig personal i närheten när man blir skraj, men att ringa ambulans, det är idiotiskt.

Och att påstå att man inte har råd med taxi, tough luck. Ambulans är inte ett alternativ till taxi, de har jävligt olika användningsområden. Antingen sparar man ihop till taxiresan (pengar som man sen får tillbaka) eller så ordnar man i förväg med sjukresa så slipper man betala mer än den dryga hundringen det kostar.

• sannaaa

Ambulans ringer man om det är urakut och risk för liv. Punkt slut. Inte för transport.... har man långt till sjukhus/partnen på jobbet eller liknande får man väl planera lite? Börjar det närma sig BF be nån bekant stå redo för ev transport eller liknande och kankse åka lite tidigare än man skulle gjort om man bott 100m från sjukhuset... 

ambulans kan användas som transport i ett syfte... att personen som ska förflyttas kräver medicinsk övervakning/kunskap/behandling under transporten t ex mellan sjukhus osv 

• LynxLynx
    Scream2 skrev 2012-09-17 22:19:56 följande:
    Jag dricker gärna sprit ihop med mina kollegor men undviker att ha dom mellan benen, tror min man instämmer
    Ja, kan man välja så är väl det alternativet det "aningen mindre utlämnande" och kanske att föredra.Cool

Jag har hotat karln med att ringa ambulans om han inte såg till att masa sig iväg till sjukhuset självmant. Då blev det fart på han minsann! (Detta var innan vi blivit sambo och jag var på jobbet i annan stad.) Han väljer också hellre firmafest framför kvalificerad vård... Flört

(Vid tillfället hade han legat i mer än en vecka med hög feber och halsont från helvetet, knappt kunnat äta ens glass och soppa och jag börjat tröttna rejält på dumenvisheten. "Man går ju för fan inte till doktorn med lite feber". Väl på sjukan med CRP 225... blev det intravenös antibiotika, starka värktabletter och "hot om inläggning" eftersom han inte kunde äta.) 
  • Scream2

Är SÅ HIMLA GLAD!!!!

Att så många, så totalt överväldigande många faktiskt är vettiga människor här på FL! och att det bara är några få som anser man absolut kan ta ambulans som taxi till förlossningen!

Heder åt er alla och jag hoppas innerligt att ingen ambulans är upptagen när NI VERKLIGEN BEHÖVER!!!!   

• Scream2

Ni som röstar att det är ok att åka ambulans som taxi! Tycker ni det i vanliga fall också?

Svar på tråden Rättighet att åka ambulans till förlossningen?