• Anonym

SGI på inkomst trots arbete under kort tid

Hej, Jag och min sambo planerar barn. Men först vill vi undersöka hur hög mammapenningen kan komma att bli. Jag arbetar just nu heltid under en visstidsanställning. Har en månadslön på 23 000. Denna visstidsanställning varar from. startdatumet 13 augusti -12 till 31 December - 12. Jag vet inte ännu om jag blir erbjuden mer arbete efter denna anställning eller inte. Om jag inte blir det kommer jag att läsa en universitetskurs tills det är dags att vara mamma-ledig. Innan denna visstidsanställning hade jag ett sommarjobb på samma arbetsplats som vikarie och innan dess har jag studerat i två år. Scenario: Låt säga att jag blir gravid i exempelvis November. Hur kommer man att titta på min mamma-penning? Alt. 1 - om jag blir erbjuden jobb. Alt. 2 - om jag studerar en kurs. Uppfyller ju inte arbete om 6 månader. Riskerar jag få lägsta peng?

• Svar på tråden SGI på inkomst trots arbete under kort tid
  • Försäkringskassan

Hej!

Villkor för Sjukpenning grundande inkomst (SGI)

För att kunna fastställa SGI måste vissa villkor vara uppfyllda.

• I första hand krävs att personen är försäkrad för arbetsbaserade förmåner
    enligt 4 och 6 kap. SFB.
    Det kan man vara antingen enligt 6 kap. 2–5 §§ SFB, Europaparlamentets
    och rådets förordning (EG) nr 883/2004 av den 29 april 2004 om samordning
    av de sociala trygghetssystemen (förordning 883/2004) eller rådets
    förordning (EEG) nr 1408/71 av den 14 juni 1971 om tillämpningen av systemen
    för social trygghet när anställda, egna företagare eller deras familjemedlemmar
    flyttar inom gemenskapen (förordning 1408/71) eller någon
    socialförsäkringskonvention.

Dessutom måste en persons inkomst

• komma från eget arbete, i Sverige, eller från ett annat land (i enlighet
    med bestämmelserna i förordning [883/3004 eller 1408/71] eller socialförsäkringskonvention),

• uppgå till minst 24 procent av prisbasbeloppet,

• kunna antas vara under minst sex månader i en följd, eller vara årligen
    återkommande, och

• utgöra inkomst i pengar.

Du kan läsa mer om detta på vår hemsida:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05_1_.pdf

Hälsningar
    Ida, handläggare
  • Anonym

Hej,

Om jag tolkat detta rätt kan jag inte basera min SGI på min nuvarande inkomst eftersom att mitt arbete endast pågår under 4,5 månader och inte kan väntas pågå under sex månader framåt heller?

• Försäkringskassan

Hej,

Vi kan inte säga hur man kommer beräkna den sjukpenninggrundande inkomsten ( SGI ) för dig.
    Ibland kan man fastställa en SGI på ett arbete som varat kortare tid än sex månader, om avsikten är att arbeta minst sex månader. Det kan också tas med i beräkning av SGI hur du arbetat innan studierna ( Om du studerat med studiemedel löpande från CSN ) Du skriver även att du haft ett sommarjobb som vikarie innan denna anställning du har nu, vilket innebär att du kanske kommer ha arbetat minst sex månader.

Du kan läsa mer om sjukpenning grundande inkomst om du studerar under följande länk, 
    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text 

samt för anställda under följande länk, 
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Tänk även på att det finns speciella regler för föräldrapenning de första 180 dagarna man ansöker föräldrapenning, vilket innebär att för att få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. Du kan fråga mer om föräldrapenning i forumet "Fråga om Föräldrapenning"

Hälsningar,
    Osmo handläggare  

• Anonym

Hej,

Tack för ditt svar Osmo. Har läst lite i dokumentet som Ida bifogade ovan och har förstått att det många gången är " från fall till fall". Förstod att man även kan ha rätt till ersättning om man arbetat mindre än sex månader. Om jag sammanräknar mina arbetade månader sedan skolans slut så har jag ju arbetat sedan en vecka in i Juni. Trodde nämligen att man måste ha stått på samma anställning i sex månader. I mitt fall innebär det två anställningar.

Du skriver att jag måste ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. Betyder det att jag får rätt till det även om jag studerar eller står inskriven som arbetslös (direkt efter arbetets slut)? För min plan är att studera en kurs via universitetet direkt efter jul om jag inte blir erbjuden mer jobb på samma arbetsplats.Anställningen upphör sista December.  

Stort tack för ditt svar. Förstår att det är svårt att ge en bedömning här, men all fakta som kan hjälpa mig uppskattas.

• Försäkringskassan

Hej igen,
    När det gäller föräldrapenning så måsta men uppfylla , att vi kan fastställa en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och 240-dagars villkoret för att kunna få en högre ersättning än 180 kronor om dagen de första 180 dagarna.

För att få föräldrapenningt på en högre nivå än 180 kr om dagen för de första 180 dagarna, måste du vid tidpunkten 240- dagar innann beräknad födsel ha eller komma att ha en anställning på minst 6 månader.
    Är du vid den här tidpunkten inskriven vi arbetsförmedlingen , studerar med stuidiemedel eller långtidssjukskriven. tittar vi på hur det såg ut med anställning innan detta

Hälsningar
    Carola Handläggare

Svar på tråden SGI på inkomst trots arbete under kort tid