• Anonym

SGI på inkomst trots arbete under kort tid

Hej, Jag och min sambo planerar barn. Men först vill vi undersöka hur hög mammapenningen kan komma att bli. Jag arbetar just nu heltid under en visstidsanställning. Har en månadslön på 23 000. Denna visstidsanställning varar from. startdatumet 13 augusti -12 till 31 December - 12. Jag vet inte ännu om jag blir erbjuden mer arbete efter denna anställning eller inte. Om jag inte blir det kommer jag att läsa en universitetskurs tills det är dags att vara mamma-ledig. Innan denna visstidsanställning hade jag ett sommarjobb på samma arbetsplats som vikarie och innan dess har jag studerat i två år. Scenario: Låt säga att jag blir gravid i exempelvis November. Hur kommer man att titta på min mamma-penning? Alt. 1 - om jag blir erbjuden jobb. Alt. 2 - om jag studerar en kurs. Uppfyller ju inte arbete om 6 månader. Riskerar jag få lägsta peng?

• Svar på tråden SGI på inkomst trots arbete under kort tid
  • Försäkringskassan

Hej!

Villkor för Sjukpenning grundande inkomst (SGI)

För att kunna fastställa SGI måste vissa villkor vara uppfyllda.

• I första hand krävs att personen är försäkrad för arbetsbaserade förmåner
    enligt 4 och 6 kap. SFB.
    Det kan man vara antingen enligt 6 kap. 2–5 §§ SFB, Europaparlamentets
    och rådets förordning (EG) nr 883/2004 av den 29 april 2004 om samordning
    av de sociala trygghetssystemen (förordning 883/2004) eller rådets
    förordning (EEG) nr 1408/71 av den 14 juni 1971 om tillämpningen av systemen
    för social trygghet när anställda, egna företagare eller deras familjemedlemmar
    flyttar inom gemenskapen (förordning 1408/71) eller någon
    socialförsäkringskonvention.

Dessutom måste en persons inkomst

• komma från eget arbete, i Sverige, eller från ett annat land (i enlighet
    med bestämmelserna i förordning [883/3004 eller 1408/71] eller socialförsäkringskonvention),

• uppgå till minst 24 procent av prisbasbeloppet,