• Justus

Varför är det bara kvinnor som köper kläder?

Jaja, jag vet att män också köper kläder, rubriken är lite hårddragen. Jag köper ju kläder själv, men:

Idag var jag en runda på stan och skulle ha ett par klädesplagg. I varenda butik jag var så var det nästan bara kvinnor, bara nån enstaka man. När jag stod i kassakön så var det 10 kvinnor och jag, inte en enda annan man i sikte.

Varför är det egentligen så? Uppenbarligen köper ju kvinnor betydligt mer kläder än män gör. Kanske handlar kvinnor också en del kläder till sina män och de kanske står för det mesta av klädinköpen till sina barn. Men kvinnor är väl också generellt mer intresserade av att konsumera kläder än vad män är?

Går jag till mig själv så stämmer det. Jag köper bara kläder som jag måste. jag känner ingen glädje i att handla kläder, det är mer som ett nödvändigt ont medan min fru och andra kvinnor jag känner tycker att det är kul att handla kläder.

Vad kommer det sig?

• Svar på tråden Varför är det bara kvinnor som köper kläder?
  • katalysator

Titta på utbudet. Varför går det minst tio damplagg på varje herrplagg? Och tio butiker med dammode på varje butik som är nischad på herrmode? Inte konstigt att det är tråkigare och går snabbare att shoppa om man är karl Solig

• Lena

Kanske för kvinnor behöver lägga mer tid på inköpen då kvinnokläder inte har ett gäng standardstorlekar så det bara gäller att veta vilken man har och sen välja färg och modell. De är min upplevelse iaf, att det finns fler herrstorlekar och att de är mer enhetliga än damstorlekar.

• viseversa

Min sambo hatar att gå i affärer och köpa kläder. Jag köper alla kläder till familjen. Dåde mina,sambons och barnens. tycker det är jättekul Så jag gör det så gärna. Han blir alltid nöjd med det jag köper och använder det flitigt. 

• Bittersweet

Ingen aning, förstår inte grejen. Jag köper nästan aldrig kläder, för att slippa behåller jag mina favoriter i många år. Tur jag inte bryr mig ett dugg om modet. Fast det är kanske därför jag inte gillar att handla kläder, för att jag så sällan hittar plagg jag tycker är snygga.

• Lena
    Bittersweet skrev 2012-09-17 19:49:23 följande:
    Ingen aning, förstår inte grejen. Jag köper nästan aldrig kläder, för att slippa behåller jag mina favoriter i många år. Tur jag inte bryr mig ett dugg om modet. Fast det är kanske därför jag inte gillar att handla kläder, för att jag så sällan hittar plagg jag tycker är snygga.
    Jag gillar iaf inte och handla till mig för kläderna är fula och sitter dåligt, det är roligare att handla till mannen och barnen.
  • mycketsaft

Det finns ju inte lika många herrbutiker, kanske beror det på att män inte är lika intresserade? Eller är de inte intresserade pga dåligt utbud? Min sambo tycker faktiskt om att handla kläder åt sej själv, men tycker att det finns fför lite som är snyggt. Själv tycker jag det är roligare att köpa åt barnen :)

• Justus

Ja, frågan är ju vad som är hönan och vad som ägget...

Men det måste ha med gamla kulturmönster att göra, att kläder har varit kvinnogöra. Men när slutade män att vara förtjusta i att klä sig "pråligt"? På 1700-talet var ju män väldigt fåfänga och måna om hur de klädde sig.

Jag är väldigt glad att det finns vissa "standardkläder" för oss män så man slipper att hålla på och ta ställning till nytt mode om man inte vill.

• Lena

Min man gillar att handla kläder men ekonomin begränsar.

• Furstinna

Oj mina killkompisar är shopoholics allihopa. Vi spenderar gärna timmar på att handla kläder och skor :)

• PASwe

Jag gissar bara nu men jag upplever även att herrkläder är dyrare, vilken kan påverka. Vad säger ni tjejer? En skjorta på Brothers exempelvis går på cirka 500-600kr. Finare kvalite (Eton, stenströms etc.) går på 1200-1600kr.

• Lena

Herrkläder är inte dyrare tycker jag men har mindre utbud.

• Studentpappa

Jag köper mycket kläder, jag gillar dock inte att gå i butiker utan shoppar på nätet. Utbudet är då dessutom oändligt hemma i soffan:)

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
Svar på tråden Varför är det bara kvinnor som köper kläder?