Dandelionis skrev 2012-09-30 16:07:29 följande:
Jag fattar inte vad som är skillnaden mellan att ta tag i handen (om det är ett nödläge och det måste ske snabbt är det väldigt stor risk att man tar i hårt) eller att "daska bort" handen. Det kan bli exakt samma smärta, det lilla barnet förstår antagligen inte skillnaden utan förstår bara att något drastiskt hände. Så länge det inte gör ont spelar det väl ingen roll? Det ska idag vara okej att "ta hårt i armen" men inte daska till lite lätt i ett nödläge. Som om det inte gör ont när en 20-30 år äldre person "tar en hårt" i armen?
Det är en väldigt skillnad. I ett nödläge då vi är rädda agerar vi impulsivt och vårt rörelsemönster är då rätt grovt. Vi kan alltså knuffa en person rätt hårt för att personen i fråga inte ska bli påkörd exempelvis, för att vi fruktar för personens liv. Att knäppa på fingrarna är ett finlir som vi inte tar till på impuls pga rädsla. Det kräver tid till ertertanke och är något vi tar till medvetet på ett helt annat sätt.
Och ja, det kan göra fysiskt ondare om min sambo sliter mig i armen för att jag håller på att ramla ut för ett stup än om han ger mig en lättare örfil för att jag inte plockat ur diskmaskinen. I den första situationen hade jag varit tacksam (även om det gjort ont), i det andra hade jag känt mig kränkt. Och ja, jag hade känt mig lika kränkt om han örfilat mig för att jag gått för nära en brant, och nej hade han verkligen varit orolig för att jag skulle ramla ner för ett brant stup så hade han inte örfilat mig eller knäppt eller daskat mig på fingrarna.
Att ta hårt i armen medvetet för att fostra är lika mycket aga som att knäppa på fingrarna. Det är skillnad att agera impulsivt av rädsla och att medvetet utdela fysisk bestraffning i fostringssyfte.