• sabina02

Daska till på fingrarna?

Vad tycker ni, om en förälder daskar till sitt barn på fingrarna för att barnet varit till exempel nära att bränna sig på spisen eller strykbrädan eller liknande? Alltså att den fysiska påföljen som hade blivit om barnet lutat sig liiite närmre, i stället ges av föräldern i förebyggande syfte?

Är det aga?
    Har/hade ni gjort nåt sånt i en liknande situation?

• Svar på tråden Daska till på fingrarna?
  • Dr Mupp
    Winterfell skrev 2012-09-20 12:51:39 följande:
    Och återigen så är det en missuppfattning för det handlar inte om att slå till, utan om att slå bort. 
    För att ta ett exempel. Barnet står vid ett bord med tända ljus, du står på andra sidan bordet och måste alltså gå runt det för att kunna lyfta bort barnet.
    Ungen sträcken fram handen för att ta på ljuset. Ens reaktion då blir troligen att slå undan barnets hand. Slå UNDAN, inte slå som i en bestraffning. 
    Nej min reaktion blir att snabbt ta tag i handen och/eller säga till barnet. Jag har hitils under mina dryga 9 år som mamma aldrig hamnat i ett läge där jag behövt slå mina barn.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Winterfell
    Dr Mupp skrev 2012-09-20 13:09:08 följande:
    Nej min reaktion blir att snabbt ta tag i handen och/eller säga till barnet. Jag har hitils under mina dryga 9 år som mamma aldrig hamnat i ett läge där jag behövt slå mina barn.
    Och det är alltså automatiskt fel i huvudet på dem som inte gör som du?
  • charras

Jupps, fungerade utmärkt.
    Det är däremot en taktik man inte kan överanvända.

• Coyote

Ett ljus? Ärligt talat, jag låter honom (om det är mitt barn) känna. Han hinner inte skada sig innan han känner att det är varmt, och han lär sig att ljus är varma.

• Dandelionis

Jag fattar inte vad som är skillnaden mellan att ta tag i handen (om det är ett nödläge och det måste ske snabbt är det väldigt stor risk att man tar i hårt) eller att "daska bort" handen. Det kan bli exakt samma smärta, det lilla barnet förstår antagligen inte skillnaden utan förstår bara att något drastiskt hände. Så länge det inte gör ont spelar det väl ingen roll? Det ska idag vara okej att "ta hårt i armen" men inte daska till lite lätt i ett nödläge. Som om det inte gör ont när en 20-30 år äldre person "tar en hårt" i armen?

• Flickan och kråkan
    Dandelionis skrev 2012-09-30 16:07:29 följande:
    Jag fattar inte vad som är skillnaden mellan att ta tag i handen (om det är ett nödläge och det måste ske snabbt är det väldigt stor risk att man tar i hårt) eller att "daska bort" handen. Det kan bli exakt samma smärta, det lilla barnet förstår antagligen inte skillnaden utan förstår bara att något drastiskt hände. Så länge det inte gör ont spelar det väl ingen roll? Det ska idag vara okej att "ta hårt i armen" men inte daska till lite lätt i ett nödläge. Som om det inte gör ont när en 20-30 år äldre person "tar en hårt" i armen?
    Det är en väldigt skillnad. I ett nödläge då vi är rädda agerar vi impulsivt och vårt rörelsemönster är då rätt grovt. Vi kan alltså knuffa en person rätt hårt för att personen i fråga inte ska bli påkörd exempelvis, för att vi fruktar för personens liv. Att knäppa på fingrarna är ett finlir som vi inte tar till på impuls pga rädsla. Det kräver tid till ertertanke och är något vi tar till medvetet på ett helt annat sätt.

Och ja, det kan göra fysiskt ondare om min sambo sliter mig i armen för att jag håller på att ramla ut för ett stup än om han ger mig en lättare örfil för att jag inte plockat ur diskmaskinen. I den första situationen hade jag varit tacksam (även om det gjort ont), i det andra hade jag känt mig kränkt. Och ja, jag hade känt mig lika kränkt om han örfilat mig för att jag gått för nära en brant, och nej hade han verkligen varit orolig för att jag skulle ramla ner för ett brant stup så hade han inte örfilat mig eller knäppt eller daskat mig på fingrarna.

Att ta hårt i armen medvetet för att fostra är lika mycket aga som att knäppa på fingrarna. Det är skillnad att agera impulsivt av rädsla och att medvetet utdela fysisk bestraffning i fostringssyfte.
  • Dandelionis
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-30 16:35:21 följande:
    Det är en väldigt skillnad. I ett nödläge då vi är rädda agerar vi impulsivt och vårt rörelsemönster är då rätt grovt. Vi kan alltså knuffa en person rätt hårt för att personen i fråga inte ska bli påkörd exempelvis, för att vi fruktar för personens liv. Att knäppa på fingrarna är ett finlir som vi inte tar till på impuls pga rädsla. Det kräver tid till ertertanke och är något vi tar till medvetet på ett helt annat sätt.

Och ja, det kan göra fysiskt ondare om min sambo sliter mig i armen för att jag håller på att ramla ut för ett stup än om han ger mig en lättare örfil för att jag inte plockat ur diskmaskinen. I den första situationen hade jag varit tacksam (även om det gjort ont), i det andra hade jag känt mig kränkt. Och ja, jag hade känt mig lika kränkt om han örfilat mig för att jag gått för nära en brant, och nej hade han verkligen varit orolig för att jag skulle ramla ner för ett brant stup så hade han inte örfilat mig eller knäppt eller daskat mig på fingrarna.

Att ta hårt i armen medvetet för att fostra är lika mycket aga som att knäppa på fingrarna. Det är skillnad att agera impulsivt av rädsla och att medvetet utdela fysisk bestraffning i fostringssyfte.
    What? Så om en treåring står och skriker och gormar och vägrar lyssna och kastar sig hit och dit (till exempel) så tycker du att det är AGA att ta tag i armen/armarna för att han ska hålla sig stilla och lyssna medan du tillrättavisar honom genom att säga till?
  • Flickan och kråkan
    Dandelionis skrev 2012-10-01 13:35:49 följande:
    What? Så om en treåring står och skriker och gormar och vägrar lyssna och kastar sig hit och dit (till exempel) så tycker du att det är AGA att ta tag i armen/armarna för att han ska hålla sig stilla och lyssna medan du tillrättavisar honom genom att säga till?
    Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du inte förstår?

Aga = fysisk bestraffning med syfte att fostra. Om jag rycker tag i en arm, eller drar/håller hårt med syfte att det ska göra ont för att barnet ska lära sig något är att aga. Att hålla ett barn så att det inte springer ut i gatan eller skadar sig själv eller någon annan är självklart inte att aga, inte heller att bära med sig ett protesterande barn eller att se till att barnet stannar kvar när man behöver prata om något viktigt. Att däremot rycka eller dra hårt i armen med syfte att det ska göra ont för att barnet ska förstå att det han/hon gör är fel är aga.
  • Dr Mupp
    Dandelionis skrev 2012-10-01 13:35:49 följande:
    Dra tag i armen på ett barn som springer ut i gatan - nödvändigt för att rädda liv = Inte aga
    Dra tag i armen på ett barn för att den ska sluta skrika - bestraffning = aga. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Linnea 538

Håller både med trådskrivaren och andra.
    Har själv en dotter på 9månader, och häromdagen så sträckte hon sig efter ett ljus och min "reflex" blev ju då ( stod på andra sidan bordet) att jag puttade/daskade bort hennes hand då jag varken kunde nå själva ljuset eller henne. Hon blev inte rädd eller skadad utan fortsatte att titta intensivt på det roliga ljuset.

Finns alltid någon som kan ge svar på tal på sådana här trådar så jag lägger  till mitt eget försvar ett bra komihåg*

Det dom inte kunde igår, det kan dom kanske idag.
    För hon hade dragit sig till ljuset för att det stod på en duk på bordet.

Mvh första gångs mor. 

• Linnea 538
    charras skrev 2012-09-21 09:49:02 följande:
    Jupps, fungerade utmärkt.
    Det är däremot en taktik man inte kan överanvända.

Nej absolut inte, att daska är väll fel uttryck, att slå,daska är fegt och ger ingen respekt för föräldern senare i livet.
  • sabina02

Jag vill bara fñrtydliga än en gång - för den här tråden kommer upp igen och igen - jag, TS, tycker INTE att det är okej att slå sina barn nånsin. Jag var nyfiken på andras reaktioner, därför startade jag tråden, som förövrigt var menat att handla om scenariot: rycka bort barnet OCH slå till på fingrarna.

Jag tycker INTE att det är ett bra sätt att uppfostra barn på och har aldrig gjort, och kommer aldrig göra, nåt liknande. 

• Hamlon
    Winterfell skrev 2012-09-20 13:11:12 följande:
    Och det är alltså automatiskt fel i huvudet på dem som inte gör som du?
    Det där var väl ändå ett skapligt överanalyserande av ett inlägg?

Som förälder säger jag att jag tar tag i mina barn om det är "på allvar" men det skulle aldrig falla mig in att slå dem.

(Om någon vet hur jag gör för att se vilka trådar jag postar i och när det kommer nya inlägg är jag tacksam om ni skickar ett meddelande till mig)    
Svar på tråden Daska till på fingrarna?