• tilde72

Dagis tar foton och lägger ut på nätet

Dottern har börjat dagis. Vi har nu fått hem en blankett att fylla i vad det gäller om förskolan får fota och tillstånd för publicering av material på internet. De jobbar mycket med dokumentation av barnens arbete och även har de med kameran vid utflykter, avslutningar osv.
    För när man var liten själv så när foton togs så visades de för närmaste familjen och hamnade senare i albumet. Nu för tiden hamnar de på bloggar, facebook och andra ställen på nätet och får därför en annan spridning och tillgänglighet.
    Mina tankebanor är att neka detta.
    Hur har ni gjort och hur resonerar ni?

• Svar på tråden Dagis tar foton och lägger ut på nätet
  • missen73

Vem som helst kan idag knäppa kort på våra barn ute på stan i parken hemma på gården mm , är ni rädda för det oxå ?

• Selma1966

Vårt dagis frågar om man ger tillstånd till det. Det är väl bra att de frågar? Själv tyckte jag det var fasligt trist att leta ny förskola när man bara såg tomma lokaler och utdragit läroplanen på nätet. Däremot är det ju ing direkta närbilder utan barn i leksituationer. För egen del frågade de oss särskilt för vi har ett funktionshindrat barn och de ville väl visa lite extra att de lever upp till alla sina fina ord och värdegrunder om hur de tar hand om ALLA barn. Vi sa ja, så länge det är vanliga lekbilder och inte avklädda vid massage, sjukgymnastik eller där man zoomar in på hans ortoser eller liknande (där han ser hjälplös ut helt enkelt). Sedan vill de ha ok för att visa bilder vid föräldramöten etc. Då satt alla föräldrar och var bara stolta när man såg sitt eget barn göra saker man inte ens trodde de kunde.

• LängtansBlåaBlomma
    Eleonor01 skrev 2012-09-17 21:26:33 följande:
    Vi godkände att bilder på vårt barn hamnar i bildspel på dagis å på den internet sidan som enbart vi föräldrar har tillträde till för att ex läsa om inplanerade utflykter, föräldramötet etc. All annan publicering förbjöd vi m motiveringen att han själv får välja om han vill lägga upp bilder på internet när han e gammal nog att förstå vad det innebär. Vi har inga bilder på honom på någon av våra Facebook konton

Såhär resonerar jag också kring barn och publicering på nätet.
    Jag är 25 år och kämpar mot PCO
  • sina

Vi har godkänt alla fotografier i barns portfolios samt inne på förskolan. På hemsidan har vi godkänt att vårt barn är med på gruppbilder och utan namn. För allt övrigt vill vi att de ber om tillstånd för varje enskild bild.

Jag ser inget fel i det. Vad ska någon göra med en bild på fem ungar som rusar runt i skogen? För oss som föräldrar är det däremot kul att kunna följa dem.

De flesta bilderna stannar inne på förskolan - på hemsidan läggs mest upp dels exempelbilder för att visa hur förskolan arbetar (barn i skogen, barn på biblioteket...) och om det är något speciellt som har hänt (förskolans födelsedag, till exempel).

• Dr Mupp

Vi har nekat att publicera på nätet men att barnen får visas på foton i tex korridoren. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pappan7600

vad ska man göra om förskolan lägger ut bilder på ens barn i en sluten Facebook sida då utan att ens fråga eller eller ens informera om det då? funderar på att gå vidareoch anmäla det för Facebook äger ju nu rätten till dom bilderna och kan göra vad dom vill.

• Rani

Vår dagmamma har en blogg där hon lägger ut bilder på vad de gör på dagarna. Inga namn. För att komma till den så måste man kunna den exakta adressen så det tror jag inte många gör.

Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Om det är vanliga lekbilder med fullt påklädda barn, vad gör det om någon ser dem? Förstår såklart om man har skyddad identitet eller liknande men annars tycker jag man är lite paranoid. Visst sprider sig bil det snabbt på nätet. Men vad gör det om någon i Kristianstad eller Hong Kong ser min unge leka med play doh?

• elyse

Hur ser bilderna ut? Jag är förskollärare på en förskola med bloggar (och hemsida ) och vi suddar antingen ut ansikten eller tar bilder i vinklar där själva aktiviteten ligger i fokus (så att t.ex. bara en hand är med).

• tulip79

Barnens förskola lägger bara ut bilderna på barnen på unikum o man måste logga in för att komma åt dem. De flesta bilderna syns inga ansikten på, bara vad barnen gör. Tycker det är jättebra att vi får se vad de gör, o jag blir jätteglad när jag ser ansiktet på nåt av mina barn som t.ex när de var på bibblan o läste böcker. Då sparar jag ner bilden för att lägga in det i barnets fotoalbum (fysiskt album).

• Saftmedbulle
    missen73 skrev 2012-09-17 22:54:55 följande:

Vem som helst kan idag knäppa kort på våra barn ute på stan i parken hemma på gården mm , är ni rädda för det oxå ?

Inte rädd för det, men gillar det absolut inte. Tycker man frågar först om man får fota.
  • Det kommer bli bra

Vi har godkänt bilder för intern bruk på dagis och att bilder där våra barn är med kan hamna i andra barns pärmar. Men inte för externt bruk som för marknadsföring av förskolan eller förskolans nätsida.

Orsak: vi vill ha dokumentation på vad våra barn gjort på dagarna för oss och för barnet självt. Vi vill inte att vårt barn används för att göra reklam för förskolan eller på informationsmaterial om förskolan. Där kan ju lika gärna vara bilder på miljön, barnens teckningar, etc.

Svar på tråden Dagis tar foton och lägger ut på nätet