• MichelleElin

Ekologiska/Ej ekologiska barnkläder

Hej!

Vi är två 18-åriga tjejer som går på textilprogrammet och ska börja sy och sälja barnkläder! Eftersom ni är föräldrar och vet bäst vad ni vill att era barn ska ha för kläder så skulle vi vilja veta:

Skulle vara otroligt snällt om ni kunde svara på denna fråga åt oss så vi får mer information om vad ni barnföräldrar vill ha!
    Med vänliga hälsningar Michelle och Elin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-18 14:07
    Om det fanns att köpa en egendesignad dress(hoddtröja + byxor), vad skulle ni välja
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ekologiska/Ej ekologiska barnkläder
  • Madeleine Louise

Hur gamla är barnen som kommer kunna ha kläderna?
    Jag tror inte att jag skulle köpa alls Obestämd

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • FlitigaLis

Vad är det för plagg vi talar om eftersom det billiga alternativet ligger på 200 kr?

• Madeleine Louise
    FlitigaLis skrev 2012-09-18 07:46:20 följande:
    Vad är det för plagg vi talar om eftersom det billiga alternativet ligger på 200 kr?
  • MichelleElin
    Madeleine Louise skrev 2012-09-18 07:36:51 följande:
    Hur gamla är barnen som kommer kunna ha kläderna? Jag tror inte att jag skulle köpa alls 

Kläderna vi kommer sy är för småbarn, till ca 2 år.. Det vi undrar över är om du skulle välja ekologisk eller inte ekologisk vilken storlek det än gäller? :) MVH Michelle
  • FlitigaLis

Jag köper mest begagnat skulle inte köpa en tröja eller byxor för 200 kr. En hoodie som är riktigt snygg skulle jag nog kunna köpa för en sån summa.

Skulle aldrig betala extra för ekologiska kläder, de växer så fort ur kläderna.ändå.

• MichelleElin
    FlitigaLis skrev 2012-09-18 10:06:13 följande:
    Jag köper mest begagnat skulle inte köpa en tröja eller byxor för 200 kr. En hoodie som är riktigt snygg skulle jag nog kunna köpa för en sån summa.

Skulle aldrig betala extra för ekologiska kläder, de växer så fort ur kläderna.ändå.

Okej, tack för ditt svar!
  • Madeleine Louise

Oj, mitt svar försvann. 

Det jag skrev var att jag skulle aldrig betala 200-400 kronor för ETT plagg till min son när han var under 2 år.

• Dixie

jag undrar också vilken typ av plagg - för jag skulle inte betala 200kr för en body tex?!

• mikroE

Vad tror ni om återbruk? Jag tycker det är riktigt kul med kläder sydda av gamla kläder och ev gifter i kläderna är redan urtvättade och i och med man använder något som redan finns så är det betydligt mer resurssnålt än nytt ekotyg och det gör nog att era materialkostnader blir längre eftersom man kan köpa kläderna man syr av på secondhand eller använda sådana som andra skänker bort.

• Lingongurkan

För en prisskillnad om upp till ca 80 kr skulle jag köpa ekologiskt om det var kvalietsplagg. Om det var ytterplagg skulle jag betala mer.

Men samtidigt skulle det också vara mer sannolikt att jag (över huvud taget)  köpte plagget med ekologiskt tyg.
    (de kläderna som inte är ekologiska har många fler plagg som de konkurrerar med eftersom de allra flesta barnkläder är av icke ekologiskt tyg)
    Ni kommer inte att konkurrera med pris (billiga plagg på hm osv kostar en femtiolapp) så jag skulle satsa på ekologiska material om jag vore i er sits.

Det går ju också att ha båda delar om ni har tänkt er att göra många plagg och modeller. Men om man har bara ekologiskt så kan det ju vara en del av varumärket vilket ju kan vara positivt. Om ni har tänkt er att det ska kunna bli ett varumärke.

• MichelleElin
    Madeleine Louise skrev 2012-09-18 11:45:32 följande:
    Oj, mitt svar försvann.  Det jag skrev var att jag skulle aldrig betala 200-400 kronor för ETT plagg till min son när han var under 2 år.

Tack för ditt svar'
  • MichelleElin
    Dixie skrev 2012-09-18 11:49:23 följande:
    jag undrar också vilken typ av plagg - för jag skulle inte betala 200kr för en body tex?!

200kr för en hoodtröja och ett par mjukisbyxor
  • MichelleElin
    mikroE skrev 2012-09-18 11:50:05 följande:
    Vad tror ni om återbruk? Jag tycker det är riktigt kul med kläder sydda av gamla kläder och ev gifter i kläderna är redan urtvättade och i och med man använder något som redan finns så är det betydligt mer resurssnålt än nytt ekotyg och det gör nog att era materialkostnader blir längre eftersom man kan köpa kläderna man syr av på secondhand eller använda sådana som andra skänker bort.

Tack för ditt förslag! :)
  • MichelleElin
    Lingongurkan skrev 2012-09-18 12:22:24 följande:
    För en prisskillnad om upp till ca 80 kr skulle jag köpa ekologiskt om det var kvalietsplagg. Om det var ytterplagg skulle jag betala mer. Men samtidigt skulle det också vara mer sannolikt att jag (över huvud taget)  köpte plagget med ekologiskt tyg. (de kläderna som inte är ekologiska har många fler plagg som de konkurrerar med eftersom de allra flesta barnkläder är av icke ekologiskt tyg) Ni kommer inte att konkurrera med pris (billiga plagg på hm osv kostar en femtiolapp) så jag skulle satsa på ekologiska material om jag vore i er sits. Det går ju också att ha båda delar om ni har tänkt er att göra många plagg och modeller. Men om man har bara ekologiskt så kan det ju vara en del av varumärket vilket ju kan vara positivt. Om ni har tänkt er att det ska kunna bli ett varumärke.

Tack så jättemycket för ditt svar!
  • Iryelle

Ekologiskt är inget jag letar efter när jag handlar men blir glad om det är det. Men jag håller med att det inte får kosta för mycket när barnen är så små att man byter storlek mer än en gång per år. Tröja+byxor för 300 är nog max.

Jag tror annars man får välja, de märken som finns som är lite dyrare går ju uppenbarligen bra de också. Det jag tror är nyckeln är kvalitet snarare än ekologiskt än så länge. Och att hitta en hållbar stil som är både snygg och praktisk.

• MichelleElin
    Iryelle skrev 2012-09-18 14:25:19 följande:
    Ekologiskt är inget jag letar efter när jag handlar men blir glad om det är det. Men jag håller med att det inte får kosta för mycket när barnen är så små att man byter storlek mer än en gång per år. Tröja+byxor för 300 är nog max.
    Jag tror annars man får välja, de märken som finns som är lite dyrare går ju uppenbarligen bra de också. Det jag tror är nyckeln är kvalitet snarare än ekologiskt än så länge. Och att hitta en hållbar stil som är både snygg och praktisk.
    tack för att du svarade, vi tar åt oss av alla kommentarer vi får! Glad

MVH Michelle
  • FlitigaLis

Mitt tips är att satsa på figurnära kläder. Bylsiga kläder som är bara ivägen när det skakrypas och leka

Svar på tråden Ekologiska/Ej ekologiska barnkläder