• Maariiia

15 månaders vaknar samma tid varje natt

Min dotter är 15 månader och har varit krånglig med sömnen lite till och från, men i grunden har det funkat bra.
    Det är när tänder och förkylningar ställer till det som sömnen rubbas och hon är ledsen på nätterna.
    Nu är problemet inte att hon är ledsen på nätterna, tvärtom, sedan 1,5 vecka tillbaka vaknar hon exakt kl 02 varje natt! Är pigg, ligger och småpratar. Hon sover i vårat rum i egen säng och vi brukar låta henne vara men när vi har legat en stund och struntat i henne blir hon grinig. Det tar upp till 2 timmar innan hon somnar igen.
    Vad kan detta bero på? Hon verkar liksom utvilad, vilket hon inte kan vara kl 02! Varför samma tid varje natt?

Tacksam för alla svar och tips :)   

• Svar på tråden 15 månaders vaknar samma tid varje natt
  • Maariiia
    Natulcien skrev 2012-09-18 09:15:35 följande:
    Hon kanske sover för mycket på dagen?

Jo det har jag med tänkt men hon sover lika mycket nu som hon gjort de senaste 3 månaderna, max 1,5 tim.
    Så jag tror inte att det är problemet...
  • Natulcien
    Maariiia skrev 2012-09-18 09:35:06 följande:

Jo det har jag med tänkt men hon sover lika mycket nu som hon gjort de senaste 3 månaderna, max 1,5 tim.
    Så jag tror inte att det är problemet...
    Fast de behöver ju inte sova lika mycket hela tiden. Någon gång kommer man ju till en punkt då man måste minska ner på dagvilan, och det visar sig ju oftast genom att det blir svårt att natta barnet eller att barnet vaknar på natten. Men tror du inte att det är problemet, så är det väl något annat då...och då borde det gå över snart. Bara att vänta ut det.
  • Maariiia
    Natulcien skrev 2012-09-18 13:00:53 följande:
    Fast de behöver ju inte sova lika mycket hela tiden. Någon gång kommer man ju till en punkt då man måste minska ner på dagvilan, och det visar sig ju oftast genom att det blir svårt att natta barnet eller att barnet vaknar på natten. Men tror du inte att det är problemet, så är det väl något annat då...och då borde det gå över snart. Bara att vänta ut det.

Ja, det är nog som du säger bara att vänta ut det...
  • mayia1

Hon är inte hungrig då? Eller går och lägger sig för tidigt?
    Jag tror absolut inte att hon sover för mycket på dan, hon är ju så liten, och då borde ffa vara svårt att få henne att somna på kvällen.

Svar på tråden 15 månaders vaknar samma tid varje natt