• MariaSophie89

Foglossning, vecka 24, hur lever man med det?

Hej!

Jag är nu i vecka 24 och min foglossning verkar bara bli värre för varje vecka. Jag har mest ont i ljumskar, upp i magen, men har börjat sätta sig på höfterna och värker ner i benen och ryggen.

När jag väl ska gå, exempelvis i affär, så har jag bältet på mig, men det går sååå långsamt. Sen tenderar bebis att lägga sig långt ner och väldigt långt ut och sparka så hårt den kan när jag ska ta mig någonstans utanför hemmet.

Det senaste så är det nästan så jag får en liten svullen "kula"  fram på blygden om ni förstår? Ganska högt upp på vänster sida. Är bara när jag har riktigt ont fram i ljumskarna den dyker upp, vet inte vad det kan vara. 

Någon som har erfarenhet av svår foglossning och hur man ska lära sig leva med det i så många veckor till? För tillfället vet jag inte hur jag ska stå ut, speciellt inte om det blir värre. Allt går så sakta, det mesta är jobbigt, man blir till besvär för andra. För jag vill inte behöva sjukskriva mig såhär tidigt. Jag pluggar på distans och åker då buss 4 timmar/ dag de dagar jag är i skolan och det fungerar knappt längre.

Hjälp...

• Svar på tråden Foglossning, vecka 24, hur lever man med det?
  • Iznina

Stackars dig! Jag hade en tidig foglossning m.m. (dom sa att disc och lite allt möjligt var inblandat också) jag hade så ont ibland att min man fick bära mig runt i lägenheten. Jag var som stammis på min vårdcentral tills jag fick en sjukskrivning (fick dock sparken pga grav. efter en 2½ års anställning, så det är inget jag rek. till någon som arbetar och inte är fast, haha). Jag blev i vilket fall uppmanad till att vila så mycket som möjligt och gå med kryckor överallt. Det gick väldigt väldigt segt i några veckor, men nu är jag i v.25 och har tack och lov inga besvär längre. Kan göra ont ibland när jag ansträngt mej mer än vanligt, men låångt ifrån som förut. Sedan vilar jag fortf så mkt jag kan fortf. Foglossning är nog bland det värsta som finns!! Jag hoppas att du blir av med smärtorna snart!

• MariaSophie89

Ja, det är så svårt också eftersom alla upplever den olika. Jag var på MVC för 3-4 veckor sen och fick ett bälte. Men det har blivit så mycket värre sedan dess. Ska in nästa vecka och lyssna på hjärtljud osv så ska prata mer med min BM då om detta. Jag gillar inte vårdcentralen här, då de är stressade och inte undersöker ordentligt, så tar det hellre på MVC. 

Oj då kryckor? Vet att mamma har fått ha det också. Har en cykel nu jag tar överallt, men en tur inne på ICA kan vara nog för att ha förstört en hel dag. Får se vad man kan göra åt det.

Man känner sig som att man är till sån last hela tiden, bara klagar, stannar helst hemma osv osv. Nu kan jag inte förstå hur jag för 4 veckor sen kunde GÅ till min syster som bor 1 km härifrån. 

• Iznina

Ja, alltså, jag skickades till sjukgymnast för min foglossning och han va jättebra. Jag fick testa bältet också, men han sa att jag skulle ta av den direkt om det blev värre för att det då kan ha med discen att göra också, och bältet försämrar discen. Det problemet kan man få om moderkakan ligger mot ryggen är bara mot magen (jag har en liten mage för att vara i v.25)  Så kryckor är något jag verkligen rekommenderar! Får du ont spec mycket om du lägger ner vänster eller höger fot eller är det samma på båda? Sen är det bra att veta också att det du gör idag, påverkar hur ont det gör imorgon. Oj! jag skulle inte rek. att du går sånna långa sträckor.

• Iznina

Kryckor är något jag verkligen rekommenderar om man har liknande besvär menade jag såklart =)

• MariaSophie89

Nej nu går jag bara till förrådet och hämtar cykeln, haha. Promenerar inne i affären när jag handlar. Det räcker. Ska verkligen ta upp detta med min BM och hoppas de tar det på allvar. 

Har du mest ont i ryggen på pga disc ( vad det nu är?)?

Höger sida är definitivt värre när det gäller höft osv. Ljumskarna är lika på båda sidor, fast bebis mest ligger nere i vänster ljumske och sparkar och sträcker när jag går. det gör det ju inte bättre.

Sen känns det som att man avskräcks från att gå ut av rädsla att få ont. Man tvingar sig ibland, men det straffar sig oftast. Men man kan ju inte sitta i lägenheten i 4 månader till? Blir ju galen!!

• liten3

Foglossning är hemskt. Jag satt i rullstol förra grav och i v20 fick jag kryckor den här gången .
    Jag fick hjälp av hemvården förra grav. Dom kom och gjorde anpassningar i hemmet, säng och duschgrejer.
    Akupuntur hjälper en del, prova det!!
    Kryckor är skönt tycker jag, be att få det!

• Omöjligt

Akupunktur kan hjälpa väldigt mycket! Jag är i vecka 26 nu och har haft foglossningar sedan vecka 8 denna gång. De blev dock mycket värre i vecka 23. Akupunktur har hjälpt mig! Bälte lindrar eventuellt lite men varken det eller de receptfria värktabletter jag får ta hjälper nämnvärt.

~Axel 13/9-10~
  • MissSandra

Jag hade foglossning med dottern från v20. Tyvärr så lyssnade jag inte på min kropp i h har ont än (dottern är 5 mån) så var försiktig, rullstol eller kryckor borde användas tycker jag. Och sen att inte göra för mycket åt gången. Jag fick även min Tens av min sjukgymnast kring v23 och det var underbart:)

• Väntar 3an

TENS, bälte, vattengympa genom sjukgymnasten och vila så mkt man kan, har hjäkpt mig genom mina två grav, denna gångenhar foglossningen börjat i vecka 17, men inte så illa ännu.

050207, 080423, BF130317
  • JennySofiMari

Väntar 3an
    Väntar oxå 3e är i v19 och börjar nu få ont när d är stressigt på jobbet och efter en arbetsdag :( jobbar 95% i hemtjänsten
    Mår annars toppen

• shine

Naprapatvärkstan hjälpte mig nått ofantligt! Såg ett repotage i gravidtidningen om detta. Tyvärr är det inte alla som vill ta i en gravid kvinna. Några gånger satte dom även nålar.

• Ordis

Vid foglossning är de gamla reglerna om att man kan göra allt som inte gör ont är ok. Jag kved mig igenom två graviditeter med bälte som var så värdelöst att jag kastade bort det. Lyckades tjata till mig kryckor. Det tjatades om tens, akupunktur och så vidare, inget hjälpte. Nu två och ett halvt år senare massa problem med längdrygg, bäcken och knän. En kiropraktor föreslog att jag hade in diskbuktning inåt kroppen, inte som vid det normala, buktning/diskbråck ut mot ryggskotten. Har fått en övning av kiropraktorn om en viss specifik Mckinze övning som har gjort att jag på ett par tre veckor förflyttat min svärta från molvärk i längdryggen av väldigt  tröttande karaktär till en smärta lokaliserande över bäckenlederna bak och fram, tyvärr än höfter ibland. Men jag kan lätt säga att 30 % av mina problem försvann på 3 veckor.

Ojoj, stackars dig som måste läsa mitt svammel.

Min poäng var att var påstridig om citodon i slutet av gravididen, 4 veckor innan BF, Sedan kan du redan nu se på möjligheten att bli igångsatt genom hinnsvepning. Ta det med din BM, det är olika i olika landsting. Jag krävde allt detta på min sista dotters födelse. Jag kommer ju faktiskt ihåg den. Hjärta

Jag går fortfarande de på starka tabletterna trots att det nu nästan gått   2,5 sedan det skedde. Men med McKinze känns det som om jag kan komma en bit på väg i alla fall. Det har varit ganska nattsvart. Upplever du mörker efter förlossningen, det är ju mycket som sker som man inte kan förklara rationellt, vilket man inte heller behöver göra men det kan ju vara sköt att ha någon att prata med som man vet förstår.
    Jag blev skickad i terapi 4 gånger, det var ju trevligt att gå dit och så men vi insåg båda tå att mitt problem med nedstämdhet rörde framförallt smärtan. Sista mötet som skull tagit 40 el 50 min var över efter 10, vi visste inte vad vi skulle säga till den andre.
    Ett sista tips. Gör inget som inte känns bra.

• Ordis

Hoppas det kommer att drälla in massa bra tips så du kan sovra de tips du tror fungerar för dig i din lifssituation.

Lycka till med bebis och allt annat.
    Jag var förresten sjukskriven från vecka 10 båda graviditeterna. Det blev lite långtråkigt då det inte var någo jag kunde göra.

Du får inboxa om du något särskilt

Svar på tråden Foglossning, vecka 24, hur lever man med det?