• Anonym

Tror du att det är möjligt att ta hål på hinnorna själv?

Tror du att det är möjligt för en gravid kvinna att ta hål på hinnorna själv så vattnet går?
    Jag är inte gravid så det är bara en undran om vad du tror. 

• Svar på tråden Tror du att det är möjligt att ta hål på hinnorna själv?
  • Anonym (hm)

nej och jag hoppas ingen är så dum att de ens någonsin försöker!! (de kan det säkert med hjälp av någon annan.. men med stor risk för att skada både sig själv och barnet.. )

• Anonym

Ja, det är klart det är möjligt, det var ju så en del olyckliga flickor gjorde abort förr i tiden. Inget att rekommendera dock...

• Anonym

Hur menar du att man kan skada sig själv och barnet förutom det uppenbara, infektion tänker jag då på.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-18 15:25:27 följande:
    Hur menar du att man kan skada sig själv och barnet förutom det uppenbara, infektion tänker jag då på.
    Du kan tex perforera livmodern och då förblöder du. En förlossning som inte fått starta spontant är dels mycket smärtsammare och det innebär också en större risk för barnet som inte är moget att födas.
  • Spartacus

det krävs att du är öppen för att kunna ta hål på fosterhinnan (utan att riskera skada kvinna eller bebis). utan öppning måste man ju pressa genom nålen genom livmoderhalsen. man riskerar riva sönder livmoderhals, livmoder och skalpen på bebisen i magen. och det är ju också känt att bebisen har en öppen fontanell, dvs att skallbenet ännu inte går ihop, helt vilket gör att man med extrem kraft och mycket otur även skulle kunna skada eller döda barnet.

• Spartacus

på sjukhuset så sätter dom in medicin innan dom tar hål på fosterhinnor (så att man öppnats). annars tar man hinnor senare när man vet att förlossningen är igång eller vattnet inte går av sig självt.

• Anonym

Usch vilka scenarion som kan ske.

Sanningen är den att jag som höggravid för många år sedan faktiskt tog hål på hinnorna, genom att skrapa med nageln.
    Jag var öppen ca 1-2 cm så det var inga problem.
    Vattnet gick och tre timmar senare var mitt barn fött.
    Det var en enkel och smidig förlossning, mitt första och enda barn som idag är i övre tonåren.

• mikroE
    Spartacus skrev 2012-09-18 21:00:14 följande:
    på sjukhuset så sätter dom in medicin innan dom tar hål på fosterhinnor (så att man öppnats). annars tar man hinnor senare när man vet att förlossningen är igång eller vattnet inte går av sig självt.
    Bara om man inte är öppen och man kan även använda kateter vilket oftast är säkrare än den vanligaste medicinen som kan ge mycket snabba och ibland farliga förlossningar. Har man öppnat sig men värkarna inte startat kan man ta hinnorna direkt.

Men till TS fråga, om man inte är öppen är det väldigt svårt att göra det och inte skada sig. Är du öppen bör det gå att göra det men varför skulle man göra det själv?
  • Anonym
    mikroE skrev 2012-09-19 15:24:06 följande:
    Bara om man inte är öppen och man kan även använda kateter vilket oftast är säkrare än den vanligaste medicinen som kan ge mycket snabba och ibland farliga förlossningar. Har man öppnat sig men värkarna inte startat kan man ta hinnorna direkt.

Men till TS fråga, om man inte är öppen är det väldigt svårt att göra det och inte skada sig. Är du öppen bör det gå att göra det men varför skulle man göra det själv?

För att få igång förlossningen helt enkelt.
    Nu handlade det mest om ifall man trodde det var fysiskt möjligt.
  • Anonym (Gravid)

Hur lyckades du? Har pillat å pillat på den där lilla vatten ballongen som hänger ner och gjort hinnsvepningar på mig själv, är öppen 4 cm. går kanske nypa sönder? Klippa? Har inga naglar 

Svar på tråden Tror du att det är möjligt att ta hål på hinnorna själv?