• Tiger201008

Jävla slemm

Har en kille på 2 år som har ett ovanligt kromosomfel. Lite olika missbildningar. Det som jag tycker ör jobbigast är att han är så fruktansvärt slemmig o rosslig. Vi inhalerar var tredje/fjärde timme. Han hostar upp slemm men han rosslar i slemmar lika mycket för det och man hör ingen skillnad när han har inhalerat ventolin och pullmecort. Är det någon som har några tips hur man kan göra sp slemmet blir mindre? Han sover dåligt på nätterna pga detta. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Jävla slemm
  • Alecto

min är likadan - han är superrosslig och slemmig, inhaleras flera gånger om dagen och när det är som värst är det kortison som gäller :(

vi skall få en sån tub för inhalation för den är effektivare, vi har en gymboll som vi bollar honom på vilket hjälper. Det går inte att suga Linus tyvärr - det sitter ofta för långt ner. De har försökt på sjukhuset när vi legat inne.

Har inga råd mer än att bolla honom och möjligen en pep mask oxå.   

• Tiger201008

Ja våra söner är rätt lika om ja inte minns fel:) tub? Är det som man använder på äldre barn istället för mask? Hur gammal var din son? Kortison kan man ge det hemma? Recept? Ja vi bollar med men det hjälper bara lite för stunden. Neo går inte att suga heller o oftast blir det ju bara mer slemm av det har jag hört. Pep mask har vi:) jag blir verkligen tokig på detta slemm o rosslande. Hur sover din son på natten? Inhalerar ni då med?

• Alecto

sån gastub typ syrgas - bättre fart på inahalationen och mindre tid.
    Linus är tre och vi har inte fått utskrivet kortison - man skall inte ge för ofta men däremot hjälper det när han är riktigt tät och bara visslar...
    boll och pepmask hjälper väl till men det är väl långsiktigt för att ge bättre effekt tror jag. 'Han sover hyfsat men han har sömnmedicin på nätterna - han har ep och får nitrazepam vilket han sover gott på  :) 

• Tiger201008

Jaha okej, skall kolla om vi kan få det med. Neo har haft theralen men det hjälper inte längre. Skönt att han sover gott:)

• tigermamma

acetylcystein är slemlösande och kan inhaleras i aiolos. Även hyperton lösning är lösande som gör slemmet mindre segt. Blåsa bubblor med sugrör i flaska med vatten ger bra mots¨åndsträning. och studsa på pilatesboll

• ragatan

När P var liten hade vi samma problem med slem, dessutom var P svag och orkade inte hosta ordentligt, varpå lunginflammationen kom som ett brev på posten. VI inhalerade, använde acetylcystein brus och rullade P på yogabollen, men det verkade inte göra någon större skillnad.
    Sen träffade vi en norsk sjukgymnast på en nätverksträff, en kvinna med 25 års erfarenhet av muskelsvaga barn som ständigt slemmade. Hon rekommenderade "pappalek" , vi åhörare glodde frågande, men hon menade de lekar som fäder ofta leker med sina barn, de som är mer fysiska, och lockar fram skratt. Skratt menade hon var det ultimata sättet att få upp slemmet, med skratt använder man båda diafragman och bröstkorgsmusklerna och pressar ut luften (och slemmet) stötvis. Om man skrattar så man kiknar finns det inte en chans att man inte hostar.

Desperat som man är provar man allt. P var liten, svag och skör, men vi busade lös och blev modigare för varje gång. Och P hostade, hostade hostade och kräktes slem. Naturligtvis slutade vi inte med inhalationer och acetylcystein, men "pappaleken" var tusen gånger effektivare än alla annan sjukgymnastik vi provat.

Dessutom blev P så trött att P somnade efteråt, som en sten, och fick ett par timmars lugn sömn.

• Emmixen

Nu vet jag inte om det finns någon mer anledning till att han är slemmig eller till att ni inhalerar - men har ni provat att sluta med inhalationerna?

Jag har en muskelsjukdom vilket innebär att jag har extremt svaga lungor. Sover med bipap, tränar med cpap, använder pep-mask vid slem, hostmaskin vid slem, slemsug vid slem, inhalerar vid sjukdom och behöver hjälp att hosta. Vid en förkylning får jag långvarig hosta som varar mellan 1 och 3 månader. För några år sen gav vi oss tusan på att inhalera mig till punkt och pricka så som vi skulle, bricanyl/ventoline var tredje timme och pulmicort 4 ggr/dag. Höll på i 3 månader utan förbättring. Då slutade vi tvärt med alla inhalationer och hostan slutade. Att tillföra fukt var för mig som att ge hostan näring, jag var ju tvungen att hosta upp eftersom det blev "blött" av inhalationerna och det triggade lungorna att bilda slem.

Annars håller jag med om att skratt är bra! Även att skrika eller sjunga... Hoppa och studsa, röra på sig! 

- www.emmixen.se - en tjugoårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
Svar på tråden Jävla slemm