Hur slutar jag nattamma skonsamt?
Mitt barn är dryga året och ammar på natten för att kunna somna om. Hur gör jag för att sluta nattamma skonsamt. Kanske sover han bättre då...och vi med..
Mitt barn är dryga året och ammar på natten för att kunna somna om. Hur gör jag för att sluta nattamma skonsamt. Kanske sover han bättre då...och vi med..
Vill också få tips...
Har hört att andra gett dem vatten i nappflaska. Då ska de tydligen bli nöjda och glada ändå. Om ni inte samsover så kan det vara så att barnet bara vill ha lite närhet.
Själv hade jag turen att min son slutade självmant
Jag har gått upp och vaggat mina istället. Äldsta ville vara fritt i famnen så honom satt jag och guppade med på pilatesboll. Yngsta trivdes bäst i sjal så honom stoppade jag ner där. Ingen gråt och skrik. Gjorde helt enkelt minsta möjliga förändring. Tutte borta, men jag var fortfarande där hud mot hud och gav aktiv insomningshjälp = guppning. Nattamningen handlade inte om hunger eller törst så vatten eller annan mat var inte något alternativ. Ingen av dem hade napp. Samsov igenom det hela. Fortsatte söva vid bröstet på kvällen långt efter att jag slutat nattamma, det var heller adrig något problem.
Jag gav vatten när han vaknade på natten i stället för bröstet, efter någon vecka så slutade han vakna på natten då det "bara" var vatten han fick så det blev helt plötsligt hela nätter sömn. På samma sätt gjorde även min syster med bägge sina barn och fick samma resultat.
Jag gav min son nappen då han vaknade, och han somnade om direkt. Har inte varit några problem.