• stellie

16 mån vill sova hos mamma - får lillebror snart

Undrar om ngn har tips/råd hur jag ska tänka. Vår dotter på 16 månader har just börjat på dagis. Innan det räckte det med att jag petade i nappen några gånger på natten så somnade hon om själv.. Nu verkar hon ha ett väldigt behov av att ha mig nära på natten, hon är vaken och gråter i timmar om hon inte får vara i min famn. Det är väl separationen dagtid som gör detta. Mitt dilemma är att hon ska få en lillebror om drygt en månad och då kommer jag varken ha tid eller ork eller möjlighet att ge henne den här närheten. Jag måste ju amma killen på natten. Min sambo säger att han ska hjälpa till, förstås, men problemet är att det bara är mamma som gäller på natten för min dotter. Jag känner mig rätt orolig för hur vi ska fixa det här. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden 16 mån vill sova hos mamma - får lillebror snart
  • Malawi

Nu varju vår dotter äldre när lillebror föddes, 3 år, men väldigt mammig på natten. Vi löste det så att när pappa går och lägger sig går han in och sover med dottern. Då vaknar hon knappt, känner sig trygg med att det finns någon där bredvid henne att krypa nära.

• stellie

Inte dumt alls! Det blir ju en förbättring ur hennes perspektiv eftersom hon tidigare sovit själv i spjälsäng i början av nätterna. Och som du skriver - hon har närheten hela tiden och vaknar kanske inte till på samma sätt. Tack för tipset! Ngn annan erfarenhet? Måste skaffa en säng till hennes rum. Tycker det är svårt att hitta fullängds enkelsäng med skyddsbräda på sidan. Lite OT men ngn som hittat en bra sådan någonstans?

• 3bairns

Vi hade en vanlig säng (resårmadrass) utan ben. I början la vi spjälsängsmadrassen under men det är ju inte så hög höjd att trill ner från. Där kan man dessutom ligga bra själv i fall man ska sova med dem eller bara byter plats under natten.
    Trill-ur-skydd har vi dels fixat ett själva (en bräda med två rundstavar i och så hål i trästommen för rundstavarna) och dels haft en vika-ner-skydd liknande det här http://shop.alltforforaldrar.se/sanghast-trilla-ur-skydd-babydan-8839.html 

• Malawi

Vi har en 120 cm säng så att dotter och pappa ska få plats.

• Flickan och kråkan

Har ni gott om plats i sovrummet så ställ en vanlig säng i kloss med er dubbelsäng där storasyster kan sova. Vi har 16 månader mellan våra pojkar och har alltid samsovit i en gigantisk säng då vi breddat den med vanliga sängar allt efter behov. De är idag 4,5 respektive snart 3,5 år gamla och vi har i praktiken en säng som är 390-bred (storebror håller dock på att flytta ut numera på eget bevåg). Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott . När lillebror var spädis så delade vi också på oss vissa nätter. Storebror och pappa låg kvar som vanligt. Jag och lillebror sov i ett annat rum.

Svar på tråden 16 mån vill sova hos mamma - får lillebror snart