• PrickenoGrodan

Nan 1 eller 2 till 9 mån?

Hej alla som kan det här med ersättning!
    Av olika anledningar ska jag sluta amma min plutt som snart är 9 månader. Vad ska jag ge för ersättning? Nan 1 eller 2? Han äter nästan ingen mat och ingen välling/gröt. På instruktionerna står det att tvåan är tillskottsnäring till en mer varierad kost, vilket inte min bebis äter.
    Sen en fråga till hur, fixar man snabbast en flaska ersättning?
    Är helt novis på detta då jag bara ammat tidigare.

• Svar på tråden Nan 1 eller 2 till 9 mån?
  • La Lola
    PrickenoGrodan skrev 2012-09-20 13:12:59 följande:

Tar nog ettan då det är ersättning. Ja, varför äter han inte? Jag har frågat honom det många gånger men han har inte gett något bra svar ; ) Jag har provat det mesta tycker jag. Idag åt han en pastaskruv och 1 1/2 fiskbulle i dillsås + några teskedar fruktpuré. Ammade även lite efteråt. Så idag var en bra dag! Han gillar varken gröt eller välling och ratar all burkmat utom ett par fruktpuréer.  Han går inte upp i vikt som han ska och är svårammad dagtid så därför vill jag att han ska ta ersättning.

Har ni testat plockmat?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • PrickenoGrodan

Kan ju tillägga att han inte äter hemgjord barnmat heller. Det han gillar är smörgås, yoghurt ibland, pannkaka, blodpudding och fiskbullar.  

• Lilapenny

M: okej misstolkade dig, trodde hon varken åt ersättning eller vanlig mat, tänkte då är det inte många alternativ kvar :P

• PrickenoGrodan
    La Lola skrev 2012-09-20 13:14:08 följande:
    Har ni testat plockmat?

Japp, det fungerar något bättre. Puréer går inte alls så det har vi slutat prova nu (utom några med frukt). Med andra ord det är plockmat vi kör med.
  • La Lola
    PrickenoGrodan skrev 2012-09-20 13:16:49 följande:

Japp, det fungerar något bättre. Puréer går inte alls så det har vi slutat prova nu (utom några med frukt). Med andra ord det är plockmat vi kör med.
    Plockmat låter som en bra idé.
  • PrickenoGrodan
    La Lola skrev 2012-09-20 13:18:29 följande:
    Plockmat låter som en bra idé.

Tyvärr är han rätt kräsen men jag vet att det blir bättre.
  • Mowmow
    PrickenoGrodan skrev 2012-09-20 13:22:36 följande:

Det är ju ganska nytt för honom med vanlig mat än, ge det lite tid så släpper det nog
  • La Lola
    PrickenoGrodan skrev 2012-09-20 13:22:36 följande:

Kräsen? Han är en bebis.
  • PrickenoGrodan
    Mowmow skrev 2012-09-20 13:24:37 följande:
    Det är ju ganska nytt för honom med vanlig mat än, ge det lite tid så släpper det nog

Det får ta tid det är därför jag vill ge honom ersättning så vi slipper känna stress kring maten och viktuppgång.
  • Airhostess

Nan 2! . Det kan du ge tills han är 1,5-2 år (eller längre för den delen) om han fortsätter att vägra vanlig mat.

Svar på tråden Nan 1 eller 2 till 9 mån?