• Anonym (Undrar!)

Förbud mot nationalsången i skolan?

Ja ni vet allt prat som har pågått en längre tid om att "Sverige inte längre tillhör svenskarna", "man får inte ens gilla Sverige längre" osv.. Undrar över det som också sägs,att barn inte längre får sjunga nationalsången i skolorna, finns det någon sanning i det? Har hört det från många håll, men det har alltid varit rykten, känner ingen som har ett barn som faktiskt GÅR i en sådan skola. Har någon här ett barn som går i en skola där nationalsången inte får sjungas? Och i så fall, hur har skolan motiverat ett sådant förbud?
    Vill alltså inte starta en diskussion om huruvida Sverige fortfarande är svenskt eller inte, snarare få lite insyn i hur det ser ut på skolorna..

• Svar på tråden Förbud mot nationalsången i skolan?
  • Anonym (say what?)
    Anonym (Från förr) skrev 2015-03-09 21:24:17 följande:
    Är du blåst? Varför tar du ens upp det i ditt inlägg?

Benämner kvinnan efter det pga hennes sätt att utse varje svensk till rasist.

Förstår du inte det är du en jävligt ointelligent människa som får syre av att tro du kan hacka på andra. När du själv inte kan se över dina preferenser o din okunskap.
    Hoppsan här visar man brist på argument och tar till stora brösttoner i sin upprördhet, eller påkommenhet kanske vi ska säga.
    Drömmer

man kanske inte ska prata om blåst när man begär att en NORSKA ska hysa kärlek för den svenska flaggan.
    Skrattande
    Sen adderar du mer humor när du tar upp okunskap när du inte ens visste vem Liv Ullman är som du hänvisar till, eller så var det bara ett försök att förminska henne, du verkar ju bara vara kapabel till påhopp
    fast inte ens det klarar du av särkilt bra

• Klotjohan

Sveriges nationalsång kan ju inte var rasistisk, den nämner ju inte ens Sverige i texten Skrattande 

• Anonym (Meja)
    Anonym (Undrar!) skrev 2012-09-20 00:17:37 följande:
    Men varför klagade ingen? Att små barn inte ställer sig upp och protesterar förstår jag såklart, men tonåringar? Gymnasieelever? Hade någon förbjudit någonting (vad som helst nästan, tuggummi, knäckebröd?) när jag gick i högstadiet eller gymnasiet så hade det protesterats vilt. Hade inte eleverna ifrågasatt så hade garanterat en del föräldrar gjort det.
    För att man är rädd att stämplas som rasist kanske? Vissa saker vågar man inte ifrågasätta för det är för känsligt.

Dottern bytte skola och svenskarna är minoritet i nya skolan.

De serverar inte griskött och det resulterar att dottern knappt äter längre.

Det finns alltid två rätter att välja på men när den ena är kyckling hot dog och den andra kycklinggryta så blir det ett problem för dottern som hatar kyckling.

Sen har de problem med att "Svenne" är ett svärord. Dottern kom en dag hem och undrade varför invandrare hatar svenskar.

Jag bestämde mig för att ta upp detta och maten med rektorn och började skriva ett mail. Jag skrev, ändrade, funderade och försökte verkligen skriva ur dotterns perspektiv men det var omöjligt. Insåg att det var ett för känsligt ämne och skickade till slut inget mail.

Det är sjukt att det är så tabubelagt!
  • Rainbow gg

På min högstadieskola var det förbjudet att sjunga nationalsången. Typ 8 år sedan. Det var även förbjudet att ha svenska flaggan på kläder, förutom för lärare under fotbolls VM..

• Pescetarian

Vi fick sluta med både nationalsång och kyrkoavslutningar när jag började i sjuan. Detta var kring 2001-2002.

• tankfull
    Tom Araya skrev 2015-03-08 18:53:44 följande:
    Javisst är det så och ett starkt bidrag till detta gör även aktivisterna som pekar ut var och varannan till rasist samtidig som de själva förespråkar odemokratiska metoder.
    Exakt vad jag också tycker! Angående trådstarten så har jag aldrig hört att nationalsången förbjudits men i skolan har det varit andra sånger på avslutningarna. Däremot är det väl ifrågasatt huruvida man ska ha skolavslutningen i kyrkan eller inte? Jag hoppas att man fortsätter...
  • Anonym (say what?)
    Anonym (Meja) skrev 2015-03-10 07:55:10 följande:
    För att man är rädd att stämplas som rasist kanske? Vissa saker vågar man inte ifrågasätta för det är för känsligt.

Dottern bytte skola och svenskarna är minoritet i nya skolan.

De serverar inte griskött och det resulterar att dottern knappt äter längre.

Det finns alltid två rätter att välja på men när den ena är kyckling hot dog och den andra kycklinggryta så blir det ett problem för dottern som hatar kyckling.

Sen har de problem med att "Svenne" är ett svärord. Dottern kom en dag hem och undrade varför invandrare hatar svenskar.

Jag bestämde mig för att ta upp detta och maten med rektorn och började skriva ett mail. Jag skrev, ändrade, funderade och försökte verkligen skriva ur dotterns perspektiv men det var omöjligt. Insåg att det var ett för känsligt ämne och skickade till slut inget mail.

Det är sjukt att det är så tabubelagt!
    Vanligt folk som inte uttrycker sig rasistiskt är inte rädda för att stämplas som rasister, de är ju de som oftast uttrycker rasistiska saker som verkar vara mest rädda för att stämplas som rasister, vilka det ju också självklart är vare sig de vill kallas rasister eller inte.

Om din dotter dessutom bara äter griskött borde du se äver hennes matvanor, det är inte bra med ätstörningar. Din dotter har att välja mellan två måltider att hon sen är kräsen är ju knappast muslimers fel utan det är du som förälder som är ansvarig för det

Herregud tänk om alla familjer skrev till rektorn angående mat och krävde särbehandlingt, då skulle varje elev ha egen mat, inser du kostnaderna?
    Om maten inte duger så kan du ju skicka med henne mat hemifrån för det är knappast vi skattebetalare som ska stå för kräsna barn och deras curlande föräldrars idéer.

• FrasseBoy

Hej! För det första så har Sverige ingen nationalsång. Men vi brukar använda 
    Du Gamla Du Fria som en sådan. Och den får man sjunga bäst man vill, precis närsomhelst, även på skolavslutningar. Allt annat är ren propaganda för att uppvigla människor.

• Litet My
    Anonym (say what?) skrev 2015-03-10 14:12:22 följande:
    Vanligt folk som inte uttrycker sig rasistiskt är inte rädda för att stämplas som rasister, de är ju de som oftast uttrycker rasistiska saker som verkar vara mest rädda för att stämplas som rasister, vilka det ju också självklart är vare sig de vill kallas rasister eller inte.

Om din dotter dessutom bara äter griskött borde du se äver hennes matvanor, det är inte bra med ätstörningar. Din dotter har att välja mellan två måltider att hon sen är kräsen är ju knappast muslimers fel utan det är du som förälder som är ansvarig för det

Herregud tänk om alla familjer skrev till rektorn angående mat och krävde särbehandlingt, då skulle varje elev ha egen mat, inser du kostnaderna?
    Om maten inte duger så kan du ju skicka med henne mat hemifrån för det är knappast vi skattebetalare som ska stå för kräsna barn och deras curlande föräldrars idéer.

Instämmer
  • Anonym (St ilian)

Vi sjöng nationalsången på svenska flaggans dag. På sommaravslutningen sjöng vi alltid Den blomstertid nu kommer, sommarpsalm och nu grönskar det, som alla tre känns betydligt mer somriga än den ganska tråkiga nationalsången. Gick i en skola med barn med väldigt blandad bakgrund eftersom det var en skola som låg i ett "problemområde" men samtidigt var stadens enda skola som hade matte-, fotboll- och mediaprofil.

• EnGladPingvin

På min gymnasieskola fick vi inte fira nationaldagen överhuvudtaget. Vi var ett gäng som gjorde det ändå i protest och det blev ett fasans liv på rektorn och några av lärarna. De ansåg att firandet gjorde det obekvämt för vissa elever. Jag hade dock känslan av att det inte var några elever som var emot firandet, utan den svenske rektorn och de svenska lärarna. Eleverna med utländsk bakgrund förstod inte alls varför vi inte firade nationaldagen.

• Pentagram

Nationalvurmande var inte särskilt stort under min skoltid. Det fanns inget förbud att sjunga nationalsången men ingen skulle öht få idén att sjunga den på skolavslutningen. Varför skulle en göra det, liksom?

Detta hade inget med rädsla för rasism att göra utan var snarare en reaktion mot USA-patriotismen. Vi ville ju inte vara som de där uppblåsta jänkarna.

Sedan dök BSS upp och det gjorde ju inte längtan efter flaggviftande större, heller, men det är inte som att det "stal" flaggan eller nationalsången ifrån oss. Det ingick inte i svenskt kynne att vara "stolt" över landet, helt enkelt, och det hade inget med invandrare att göra.

Svar på tråden Förbud mot nationalsången i skolan?