Elvis Mamma skrev 2012-09-23 19:05:07 följande:
Förstår inte riktigt varför de skall behövas bevis för att bröstmjölken är bättre för barnet, räcker det inte med sunt förnuft liksom? Bröstmjölken är en unik sammansättning utformad för ens eget barn, det är väl klart att det är bättre än något som är tillverkat av en maskin!? Behövs väl inga bevis för att förstå det? Å man kan ju aldrig veta om barnet som fick en allergi fick de på grund av att den inte ammats eller inte men man vet ju att risken ökar. Sen är de klart att de är upp till var och en vad man väljer att ge sitt barn, som jag skrivit tidigare i tråden så ser jag det som deras förlust liksom, dom som väljer att inte amma, det är ju deras barn som går mista av bröstmjölken inte mitt barn tack å lov

Jag tror egentligen inte att någon ifrågasätter huruvida bröstmjölk är bättre än ersättning eller inte. Det handlar snarare huruvida just amning alltid är det bästa eller inte.
Att bo på landet är bättre än att bo i stan.
Att skippa blöjor och EC:a är bättre än att plasta in barnrumpor.
Att äta egenodlade grönsaker är bättre än att köpa kommersiellt producerade.
Att promenera med ett barn som kan gå är bättre än att sätta det i vagn.
Att aldrig ge sina barn någon form av sötsaker är bättre än att göra det.
Att enbart klä barnen i från grunden egenproducerade kläder+tyger är bättre än att köpa industritillverkade.
Detta vet alla och ingen skulle ifrågasätta det. Trots detta finns det jättemånga föräldrar som bor i stan, som använder blöjor till sina barn, som handlar i matvaruaffärer (och till och med köper halvfabrikat som buljong, eller kanske t.o.m. någon enstaka korv), som inte odlar sina egna grönsaker, som sätter sin 2-åring i sulky, som låter barnet få en bulle eller två och som handlar kläder som inte ens är eko-märkta i klädbutiker. Gör detta oss till värdelösa föräldrar eftersom vi inte sätter våra barn bästa i främsta rummet?