• Höstbebis2010

ok att värma ersättning flera timmar innan?

Idag ska vi iväg några timmar och jag undrar om det är ok att värma och blanda ihop ersättningen (nan 1) och hälla på termos? I förgår när vi var iväg värmde jag bara vattnet innan och blandade när han skulle äta, men vore smidigare att bara kunna hälla upp färdig ersättning i flaskan och ge direkt.
    Tetrorna är ju superbra att ha med egentligen, men då sonen bara äter 60 ml varje mål än så länge blir det väldigt slöseri med såna. 

• Svar på tråden ok att värma ersättning flera timmar innan?
  • niky40
    lillasysterfia skrev 2012-09-20 07:19:04 följande:
    Vi hade alltid med varmt vatten i termos och en flaska kallt vatten. Blandade till ättemp och i med pulver. Fungerade kanon. Då reste vi en del med första sonen.

Ja det går förvånansvärt fort!
  • cloudberry79

Sätt färdigt pulver i flera flaskor och häll på vatten från termosen när det är matdags.

Sur, grinig och på smällen.
  • niky40
    cloudberry79 skrev 2012-09-20 07:23:05 följande:
    Sätt färdigt pulver i flera flaskor och häll på vatten från termosen när det är matdags.

Eller en vällingdosererare så behöver man bara ha med en flaska

Jag tycker dessutom att det är så svårt att få rätt mängd vatten när det redan är pulver i som tar plats. Men det kanske bara är jag..:-P
  • MrsC74

Vi kokat alltid vatten eller värmer det till minst 70 grader. Dels för att läkaren på BB sa att man ska göra helst och dels för att det blir en rätt äcklig råsmak på ersättningen när man blandat med kallt vatten. Vår dotter ratar en sådan blandning.

• Maho81

Jag framstår nog som dum i huvudet nu men när jag har kokat vatten, haft i pulvret och det är alldeles för hett, kan jag hälla i kallt kranvatten så? Jag har inte vågat göra det utan har sköljt flaskan i kallt vatten till det är lagom temperatur.

• niky40
    Maho81 skrev 2012-09-20 07:36:10 följande:
    Jag framstår nog som dum i huvudet nu men när jag har kokat vatten, haft i pulvret och det är alldeles för hett, kan jag hälla i kallt kranvatten så? Jag har inte vågat göra det utan har sköljt flaskan i kallt vatten till det är lagom temperatur.

Jag gör det när jag har kommunalt. Men har man en nyfödd prematurbebis eller ett barn som är infektionskänsligt kanske man hellre använder kokt vatten.
  • MrsC74

Ersättning håller 6-8 h i kylskåp efter det att man kokat upp vatten och blandat. Sen kan man värma i micro till önskad temp.

• Höstbebis2010

Ok, göra färdig ersättning och hälla i termos är alltså inte nån bra idé. Nån som skrev jag kan öppna en tetra och hälla i termos så håller den, det funkar alltså eller? För då tar jag gärna tetra och häller i termos, den dricker sonen dessutom rumstempererad så behöver inte värma den innan utan i så fall bara hälla upp och ge?

• cloudberry79

Ettan var exprematur, vi blandade på kallt kranvatten och värmde flaskan. Så länge man har normal handhygien behöver man inte blanda med 70 gradigt vatten (det är för att döda bakterier i pulvret man ska göra det, bakterier som man antas lämna där själv. Tvättar man händerna innan man fixar ersättningen var gång behövs det verkligen inte). Vällingdoserare är sweet, men på så liten mängd är det svårt att misslyckas

Sur, grinig och på smällen.
  • niky40
    cloudberry79 skrev 2012-09-20 09:10:59 följande:
    Ettan var exprematur, vi blandade på kallt kranvatten och värmde flaskan. Så länge man har normal handhygien behöver man inte blanda med 70 gradigt vatten (det är för att döda bakterier i pulvret man ska göra det, bakterier som man antas lämna där själv. Tvättar man händerna innan man fixar ersättningen var gång behövs det verkligen inte). Vällingdoserare är sweet, men på så liten mängd är det svårt att misslyckas

Sant, tänkte inte på att det var så lite..
  • Sweno

Vi hade i pulvret i torra rena flaskor och så hade vi lagom varmt vatten i termos. Har man en bra termos håller det hela dagen eller natten. Bara att hälla på vatten, skaka färdigt. Riktigt smidigt på nätterna.

• Höstbebis2010
    Sweno skrev 2012-09-24 21:57:50 följande:
    Vi hade i pulvret i torra rena flaskor och så hade vi lagom varmt vatten i termos. Har man en bra termos håller det hela dagen eller natten. Bara att hälla på vatten, skaka färdigt. Riktigt smidigt på nätterna.
    Vore smidigt och gjorde ofta så med första barnet, men nu måste vi ha specialflaska som kostar 200 kr styck och har än så länge bara en. Kommer väl införskaffa nån mer men det räcker inte långt om om är borta hela dagen.
  • niky40
    Höstbebis2010 skrev 2012-09-25 12:26:22 följande:
    Vore smidigt och gjorde ofta så med första barnet, men nu måste vi ha specialflaska som kostar 200 kr styck och har än så länge bara en. Kommer väl införskaffa nån mer men det räcker inte långt om om är borta hela dagen.

Då är en vällingoserare som sagt bra. Då har du tre portioner pulver färdigt och behöver bara en flaska.
  • Höstbebis2010
    niky40 skrev 2012-09-25 12:34:14 följande:

Då är en vällingoserare som sagt bra. Då har du tre portioner pulver färdigt och behöver bara en flaska.
    Sant :) Får nog köpa en.
  • Airhostess

Vällingdoserare och termos med KOKT vatten som man låtit svalna till rätt temp. Det finns termosar som visar temperatur, väldigt smidigt. Inget kranvatten sålänge man steriliserar allt annat (nappar, flaskor m.m.)

• infragilis
    cloudberry79 skrev 2012-09-20 09:10:59 följande:
    Varför ljuger du? Det är bäst att blanda med 70-gradigt vatten oavsett eftersom pulvret inte är sterilt. För jag antar att du inte tvättar pulvret med tvål och vatten innan du blandar.
  • La Lola
    infragilis skrev 2012-11-13 09:13:17 följande:
    Varför ljuger du? Det är bäst att blanda med 70-gradigt vatten oavsett eftersom pulvret inte är sterilt. För jag antar att du inte tvättar pulvret med tvål och vatten innan du blandar.
    Hon säger att man inte behöver. Det är inte att ljuga.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MrsC74

Ingragallis: vad hittar jag uppgifter om det där med pulvret? Vi jag fått lära oss på BB att det är vattnets som ska upp till 70 men att det egentligen inte behövs. Har man egen brunn behövs det. Nu har vi gjort så ändå för smakens skull.

Svar på tråden ok att värma ersättning flera timmar innan?