Natulcien skrev 2012-09-20 15:46:23 följande:
Nej, så får du inte tänka...att du är "för snäll"! Självklart ska du ta upp honom om han är ledsen. Inte låta honom ligga och skrika. Om du tar upp honom och ger honom den närhet han behöver så blir han lugnare och tryggare.
Min erfarenhet är att man får vara väldigt flexibel och köra på det sätt som funkar bäst för stunden. Första året ändras det där hela tiden ändå, hur och var bebisen vill somna, och när, så det är inte någon större idé att grubbla och mixtra med sömnen, utan bara "gilla läget" och göra på smidigaste sättet. Det innebär oftast minst frustration för både bebis och förälder...
Vår son somnade nästan enbart i vagnen när han var 4 månader, så då körde vi på det. Lite drygt att rusa ut med vagnen i ur och skur fyra gånger om dagen...men vad skulle vi göra!? Sen kom en period då han helst somnade i famnen medan jag ammade, och då körde jag på det. I sängen somnade han inte, på dagtid, förrän han var ca 8 månader. Men bärsele funkade ganska bra också, runt 2-5 månader ungefär. Vissa bebisar blir lugna och somnar av "oljud", typ torktumlare/dammsugare/hårfön etc.
Haha, ja, i regn och rusk är man inte så peppad på att gå ut och gå men allt för dem små.
Nej, jag kör på... låter honom sova natten som han brukar och sina mini-snuttar på dagen. Förra veckan gick det bra i vagnen, nu funkar det bara i vaggan. Nån dag var det uppe i sängen i sovrummet så det ändras väl hela tiden. Det är bara så svårt att hänga med men han är en riktig goding och gnäller inte fast att han är trött, så det gör det ju lite svårare att pricka in när man ska börja försöka få honom att sova. Tror det kommer med tiden, det är så nytt för mig och man lär sig väl att bara hänga med i alla nya vanor och rutiner. Han är verkligen en liten bebis som suger in allt han ser och väldigt nyfiken så det är klart att det kan bli svårt att sova på dagen. Men ibland blir man så frustrerad och det är väl mest att jag känner att den senaste veckan har jag vigt mitt liv åt att få honom att sova. Det är nog bara att vänta ut det så säger han väl till själv när han börjar bli riktigt trött. =-)
Haha, skönt att höra någon säga att jag inte tar hans gråt för allvarligt. Det gör så ont i mig när han blir ledsen i vagnen, kan inte bara stå och fortsätta köra. Måste ta upp honom! Sen kanske det funkar för vissa men inte för mig. Jag är verkligen ingen människa som bara kan stänga av och göra något annat eller köra vidare. Vill inte se mitt hjärta ledsen, jag vill ju vara där och trösta!
Har hört många säga att sömnen krånglat vid 4 månaders ålder så det är väl bara en fas att ta sig igenom.