• camilla8787

Väcker ni era barn???? 3 - 6 månader

Läste nu på en sida att man "kan" väcka barnet om det sover mer än 10 timmar per natt när dem är mellan 3 - 6 månader. Detta gör att dem sover bättre på dagarna. Vid 3- 6 månader är det "normalt" att dem sover ca 15 timmar per dygn, plus minus såklart. N är nu 4 månader. Då N knappt sover på dagarna så får han inte sina batterier laddade och man ser att han är jätte trött. Han blir dock inte gnällig, han är glad så länge man inte försöker få honom att sova men alla barn behöver ladda batterierna under dagens lopp.

Igår exempelvis somnade N klockan 19.00 och sover sedan till ca 7.30. Detta blir ju 12 1/2 timme. Under dagen sov han två gånger. En gång vid 9.30 och sen en gång vid kanske 15.00. Han sover kanske 45 minuter i taget, ca plus minus. Så då kanske han sover bättre om han bara sover 10 timmar på "natten" och då blir det lättare att sova lite längre snuttar på dagen och bli mer utvilad under dagen? Gör ni något sådant? Eller ni bara följer barnets egna rytm? 

• Svar på tråden Väcker ni era barn???? 3 - 6 månader
  • camilla8787

Har väldigt öppen planlösning så har honom i vaggan i vardagsrummet då det mest blir där och köket där man häller hus. Har försökt att köra honom i vagnen... vet inte om det är jag som är för snäll. Tar gärna upp honom när han börjar bli kinkig. Kanske ska stå ut lite? Mitt första barn så jag är helt ny på detta. Samma sak i famnen, han blir lite "förbannad" och börjar vrida sig massor. Har gått med honom i bärsele en gång bara, då var han riktigt kinkig och det hjälpte att få honom att sova.

Jag förvänta mig inget annat svar, det var mer att jag kände att du var på hugget att korta ner nattsömnen. Men jag förstår absolut vad du menar. Har du något tips annars på hur man ska få honom att sova lite då och då på dagen? Han somnar inte om jag går ut och går med honom i vagnen, gör det varje dag nästan bara för att komma ut och få frisk luft. 

• LiteniAugusti

Jag väckte aldrig. Absolut inte för att störa eller rubba sömnen. 

Min lilla erfarenhet säger mig att det är onödigt att lägga sin energi på att förändra rytmer som ju helt naturligt ändras hela tiden av sig självt. 

Min bebis hade liknande sömnmönster som det du beskriver, och jag var faktiskt rätt nöjd med det.  

• qrps

Vissa bebisar har inte så stort sömnbehov. Misstänker att min lillis är sådan. Och sömntabellerna kan man glömma, för de stämmer inte på alla barn. Brukar skoja om att någon på bb har glömt bort att informera min sötis om hur länge bebisar bör sova på dagarna. Vi tar långa promenader med vaken och pigg bebis i vagnen. :)

• SunnivaW

Kom på att jag har hört (från BVC?) att man helst inte ska väcka en sovande bebis. Detta eftersom att hjärnan bearbetar dagens intryck och utvecklas under sömnen. Vore synd att störa den utveckligen tänker jag. För ett par månader sedan sov Joel längre pass och ett par gånger testade vi att väcka honom (dagtid) för att det skulle passa bättre med hans nattning. Skulle vi inte ha gjort kan jag säga.. Var hur svårt som helst att få honom att sova för natten sedan, väldigt mycket gnäll. Så det gör vi inte om. (Fast just nu är det ju ändå inte aktuellt eftersom han bara sover så korta pass).

• Natulcien
    camilla8787 skrev 2012-09-20 15:01:47 följande:
    Har väldigt öppen planlösning så har honom i vaggan i vardagsrummet då det mest blir där och köket där man häller hus. Har försökt att köra honom i vagnen... vet inte om det är jag som är för snäll. Tar gärna upp honom när han börjar bli kinkig. Kanske ska stå ut lite? Mitt första barn så jag är helt ny på detta. Samma sak i famnen, han blir lite "förbannad" och börjar vrida sig massor. Har gått med honom i bärsele en gång bara, då var han riktigt kinkig och det hjälpte att få honom att sova.

Jag förvänta mig inget annat svar, det var mer att jag kände att du var på hugget att korta ner nattsömnen. Men jag förstår absolut vad du menar. Har du något tips annars på hur man ska få honom att sova lite då och då på dagen? Han somnar inte om jag går ut och går med honom i vagnen, gör det varje dag nästan bara för att komma ut och få frisk luft. 
    Nej, så får du inte tänka...att du är "för snäll"! Självklart ska du ta upp honom om han är ledsen. Inte låta honom ligga och skrika. Om du tar upp honom och ger honom den närhet han behöver så blir han lugnare och tryggare.

Min erfarenhet är att man får vara väldigt flexibel och köra på det sätt som funkar bäst för stunden. Första året ändras det där hela tiden ändå, hur och var bebisen vill somna, och när, så det är inte någon större idé att grubbla och mixtra med sömnen, utan bara "gilla läget" och göra på smidigaste sättet. Det innebär oftast minst frustration för både bebis och förälder...

Vår son somnade nästan enbart i vagnen när han var 4 månader, så då körde vi på det. Lite drygt att rusa ut med vagnen i ur och skur fyra gånger om dagen...men vad skulle vi göra!? Sen kom en period då han helst somnade i famnen medan jag ammade, och då körde jag på det. I sängen somnade han inte, på dagtid, förrän han var ca 8 månader. Men bärsele funkade ganska bra också, runt 2-5 månader ungefär. Vissa bebisar blir lugna och somnar av "oljud", typ torktumlare/dammsugare/hårfön etc.
  • AnnaRoos

Men gode gud vad skönt med en bebis som sover så mycket på natten! :) haha, skulle bara njuta om jag vore du! Men jag har omvänt problem; min tremånaders sover dåligt på nätterna och jättebra på dagen... Jag har dock ingen lust att sova på dagen... Suck!

• camilla8787
    LiteniAugusti skrev 2012-09-20 15:02:39 följande:
    Jag väckte aldrig. Absolut inte för att störa eller rubba sömnen. 

Min lilla erfarenhet säger mig att det är onödigt att lägga sin energi på att förändra rytmer som ju helt naturligt ändras hela tiden av sig självt. 

Min bebis hade liknande sömnmönster som det du beskriver, och jag var faktiskt rätt nöjd med det.  
    Ja, antar att det är dumt så ska nog bara gå med på hans rytm med sovandet. Han är en go och glad prick så det hade varit annorlunda om han var gnällig. Och idag har vi faktiskt fått in 3 små snuttars sömn, så det har varit helt ok. Som sagt, kan vara jag som prickar fel i tiden att få honom att sova. Antar att det har ganska mycket med saken att göra.
  • camilla8787
    SunnivaW skrev 2012-09-20 15:11:44 följande:
    Kom på att jag har hört (från BVC?) att man helst inte ska väcka en sovande bebis. Detta eftersom att hjärnan bearbetar dagens intryck och utvecklas under sömnen. Vore synd att störa den utveckligen tänker jag. För ett par månader sedan sov Joel längre pass och ett par gånger testade vi att väcka honom (dagtid) för att det skulle passa bättre med hans nattning. Skulle vi inte ha gjort kan jag säga.. Var hur svårt som helst att få honom att sova för natten sedan, väldigt mycket gnäll. Så det gör vi inte om. (Fast just nu är det ju ändå inte aktuellt eftersom han bara sover så korta pass).
    Ja, nej, jag har nog bestämt mig för att bara gå med hans rytm och inte störa. Han sover nog vad han behöver Lill-killen. Det är nog som någon skrev att det är dumt att försöka rubba hans rytm då den kommer ändras hela tiden. Det är nog bara att hänga med och förstår så klart att det kan vara svårt att sova när det händer så mycket nytt för dem små liven hela tiden.  
  • camilla8787
    Natulcien skrev 2012-09-20 15:46:23 följande:
    Nej, så får du inte tänka...att du är "för snäll"! Självklart ska du ta upp honom om han är ledsen. Inte låta honom ligga och skrika. Om du tar upp honom och ger honom den närhet han behöver så blir han lugnare och tryggare.

Min erfarenhet är att man får vara väldigt flexibel och köra på det sätt som funkar bäst för stunden. Första året ändras det där hela tiden ändå, hur och var bebisen vill somna, och när, så det är inte någon större idé att grubbla och mixtra med sömnen, utan bara "gilla läget" och göra på smidigaste sättet. Det innebär oftast minst frustration för både bebis och förälder...

Vår son somnade nästan enbart i vagnen när han var 4 månader, så då körde vi på det. Lite drygt att rusa ut med vagnen i ur och skur fyra gånger om dagen...men vad skulle vi göra!? Sen kom en period då han helst somnade i famnen medan jag ammade, och då körde jag på det. I sängen somnade han inte, på dagtid, förrän han var ca 8 månader. Men bärsele funkade ganska bra också, runt 2-5 månader ungefär. Vissa bebisar blir lugna och somnar av "oljud", typ torktumlare/dammsugare/hårfön etc.
    Haha, ja, i regn och rusk är man inte så peppad på att gå ut och gå men allt för dem små.
    Nej, jag kör på... låter honom sova natten som han brukar och sina mini-snuttar på dagen. Förra veckan gick det bra i vagnen, nu funkar det bara i vaggan. Nån dag var det uppe i sängen i sovrummet så det ändras väl hela tiden. Det är bara så svårt att hänga med men han är en riktig goding och gnäller inte fast att han är trött, så det gör det ju lite svårare att pricka in när man ska börja försöka få honom att sova. Tror det kommer med tiden, det är så nytt för mig och man lär sig väl att bara hänga med i alla nya vanor och rutiner. Han är verkligen en liten bebis som suger in allt han ser och väldigt nyfiken så det är klart att det kan bli svårt att sova på dagen. Men ibland blir man så frustrerad och det är väl mest att jag känner att den senaste veckan har jag vigt mitt liv åt att få honom att sova. Det är nog bara att vänta ut det så säger han väl till själv när han börjar bli riktigt trött. =-)

Haha, skönt att höra någon säga att jag inte tar hans gråt för allvarligt. Det gör så ont i mig när han blir ledsen i vagnen, kan inte bara stå och fortsätta köra. Måste ta  upp honom! Sen kanske det funkar för vissa men inte för mig. Jag är verkligen ingen människa som bara kan stänga av och göra något annat eller köra vidare. Vill inte se mitt hjärta ledsen, jag vill ju vara där och trösta!  

Har hört många säga att sömnen krånglat vid 4 månaders ålder så det är väl bara en fas att ta sig igenom.  
  • camilla8787
    AnnaRoos skrev 2012-09-20 16:55:32 följande:
    Men gode gud vad skönt med en bebis som sover så mycket på natten! :) haha, skulle bara njuta om jag vore du! Men jag har omvänt problem; min tremånaders sover dåligt på nätterna och jättebra på dagen... Jag har dock ingen lust att sova på dagen... Suck!
    Ja, jag är ändå glad att han sover ganska bra nätterna. Dem senaste veckorna har han klyddat lite men har en känsla av att det är utvecklingssprång som spökar. Han gick från att vakna 1 gång till att vakna 3 - 4 och nöjer sig bara med mat.
  • LiteniAugusti
    camilla8787 skrev 2012-09-20 20:22:53 följande:
    Ja, antar att det är dumt så ska nog bara gå med på hans rytm med sovandet. Han är en go och glad prick så det hade varit annorlunda om han var gnällig. Och idag har vi faktiskt fått in 3 små snuttars sömn, så det har varit helt ok. Som sagt, kan vara jag som prickar fel i tiden att få honom att sova. Antar att det har ganska mycket med saken att göra.
    Ibland behöver man kasta ut sina funderingar och se vad som kommer tillbaka.   Glad

Om någon månad, någon vecka eller till och med någon dag, så har nuvarande små "problem" försvunnit och ersatts med nya. Bara häng med och var lycklig åt din glada bebis!  
  • Antilopen

Håller med Natulcien, det låter ju helknäppt att korta ner en bebis nattsömn! Du har väldig tur som har ett barn som redan har så långa nätter. Ta vara på det. Det är ju natten man ska sova på. Om han inte är gnällig på dagarna så förstår jag inte varför du vill att han ska sova mer? För att du ska hinna göra mer, eller vad? Någon, kanske var det du TS, skrev att hon ville ta långpromenad med sovande bebis. Promenad kan man väl ta med vaken bebis...? Jag fattar inte. Du har väl helt enkelt en vaken och nyfiken krabat som inte vill riskera att missa nåt, sån var min Mitt tips är att sluta lägga ner massa energi på att söva när DU tycker att bebisen borde sova. Gör saker som du vill göra och låt honom somna "i farten" bara. Följ din bebis rytm så kommer det lösa sig

• camilla8787
    Antilopen skrev 2012-09-22 15:27:39 följande:
    Håller med Natulcien, det låter ju helknäppt att korta ner en bebis nattsömn! Du har väldig tur som har ett barn som redan har så långa nätter. Ta vara på det. Det är ju natten man ska sova på. Om han inte är gnällig på dagarna så förstår jag inte varför du vill att han ska sova mer? För att du ska hinna göra mer, eller vad? Någon, kanske var det du TS, skrev att hon ville ta långpromenad med sovande bebis. Promenad kan man väl ta med vaken bebis...? Jag fattar inte. Du har väl helt enkelt en vaken och nyfiken krabat som inte vill riskera att missa nåt, sån var min Mitt tips är att sluta lägga ner massa energi på att söva när DU tycker att bebisen borde sova. Gör saker som du vill göra och låt honom somna "i farten" bara. Följ din bebis rytm så kommer det lösa sig
    Har aldrig sagt att det är för min egen del eller för att jag ska hinna mer. Jag har inga sådana Måsten på det sättet att hans vakenhet stör i vardagen. Han är med när jag städar, lagar mat eller oavsätt vad som behöver göras. Det stör mig inte alls att han är vaken, det är synd att se att han är så trött men inte kommer till ro bara. Det är väl mer att det är mer "vanligt" att bebisar på 4 månader brukar sova i alla fall en liten stund under dagens gång. Och nej, jag har inte problem att promenera med honom vaken, så det var inte jag som skrev det heller... 

Så här efter några dagar så har han ändrat sig igen. Sovit 3 - 4 ggr/dag och sagt till själv när han velat sova. Antar att det varit nån utvecklingsfas som spökat lite kanske. Sen lär man sig ju efter hand att den ena dagen inte är lik den andra, det är väl en del i att växa in i rollen som förälder. 

• Nyfiken2012

Jäklar vad han sover jämfört m min 6 mån. Min sover ca 2 Tim på dagen, ibland ngt mer o så 10 Tim på natten. Väcker aldrig.

• camilla8787
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-28 21:13:22 följande:
    Jäklar vad han sover jämfört m min 6 mån. Min sover ca 2 Tim på dagen, ibland ngt mer o så 10 Tim på natten. Väcker aldrig.
    Ska nog va glad så länge han har så långa nätter. Man får ju sovit ganska många timmar i sträck fast att han vaknar och vill äta. 
Svar på tråden Väcker ni era barn???? 3 - 6 månader