• Badabing00

Vad ska jag säga till min son om tjocka människor?

Min son på fyra år går på gymnastik, och nu senast när han varit så frågade jag lite om vad de gjort osv, då när han började berätta så sa han att det bara varit två "fröknar" denna gången för den tjocka var sjuk! Jag försökte förklara för honom att han kanske inte ska kalla den här tjejen tjock för då kan hon bli ledsen. Men samtidigt kände jag att för honom var det ju inget förolämpande när han kallade henne tjock, det var bara en förklaring på vem av dem det var som var sjuk. Vad jag menar är ska jag pracka på honom samhällets syn på hur man inte ska kalla kraftiga männskor för tjocka inför dem. För honom är ju alla lika just nu, han förstod inte varför hon skulle bli ledsen för det. För honom var det bara ren fakta kort och gott.. hon är tjock! Nu låter det som om jag ser ner på kraftiga människor vilket jag inte gör, är själv inte pinnsmal direkt, och skulle nog bli ledsen om ett barn kallade mig tjock, för ärligare än så blir det ju inte :)

• Svar på tråden Vad ska jag säga till min son om tjocka människor?
  • pluvdo
    synonym skrev 2012-09-20 22:12:58 följande:
    I det kränkta landet sverige, rent krast så är nog dom feta medvetna om sitt tillstånd och om ett barn säger tjockis så går dom nog inte hem för att skära sig i handleder.

Tro det eller ej, men jo det är sårande när barn kallar en för tjock, även om man vet att man är det.
  • pluvdo

Så vitt jag förstått så testar barn gränser i den åldern för att se vad som är okej att säga/göra och vad inte, för att på så sätt börja lära sig sociala regler (eller vad det nu heter). Att då låta bli att säga ifrån för att "barnet ju ändå bara är ärligt" eller "han/hon menar ju inget illa" tycker jag bara är dumt.

Illa nog om barnet säger så om en vuxen, men hur blir det då ifall det går ett överviktigt barn på barnets förskola? Skall barnet få kalla förskolekamraten för tjockis också då, för det är ju sant att barnet är tjockt? Är det då okej om andra barn hänger på och säger tjockis också?

Vissa saker säger man inte. Hur sanna de än är. Om man vet att det finns stor risk för att ett uttryck sårar folk så förstår jag inte varför man skulle insistera på att använda det eller låta sina barn använda det ändå. Det är onödigt.

• Rani
    Regnig måndag skrev 2012-09-20 20:20:05 följande:
    Egentligen är det här en knäpp diskussion som går ut på om man har rätt att eventuellt kränka människor för man är ju bara ärlig.

Jag lovar att om det hade handlat om att Negern eller Surfittan var sjuk så skulle det inte ha uppstått några frågetecken. Vissa saker säger man inte.

pluvdo skrev 2012-09-20 22:47:56 följande:
    Så vitt jag förstått så testar barn gränser i den åldern för att se vad som är okej att säga/göra och vad inte, för att på så sätt börja lära sig sociala regler (eller vad det nu heter). Att då låta bli att säga ifrån för att "barnet ju ändå bara är ärligt" eller "han/hon menar ju inget illa" tycker jag bara är dumt.

Illa nog om barnet säger så om en vuxen, men hur blir det då ifall det går ett överviktigt barn på barnets förskola? Skall barnet få kalla förskolekamraten för tjockis också då, för det är ju sant att barnet är tjockt? Är det då okej om andra barn hänger på och säger tjockis också?

Vissa saker säger man inte. Hur sanna de än är. Om man vet att det finns stor risk för att ett uttryck sårar folk så förstår jag inte varför man skulle insistera på att använda det eller låta sina barn använda det ändå. Det är onödigt.

• Lindsey Egot the only one

Barn kan ju tycka att en normalviktig person är tjock också. Kom ihåg när jag började på en förskola, hade precis innan nått min vikt på 68kg efter en graviditet men som med många andra så putade magen fortfarande lite. Och barnen frågade om jag skulle ha en bebis! Jag blev otroligt chockad då alla vuxna sa att jag var smal men barnen såg bara det som fanns kvar att göra något åt och det var magen. Troligtvis såg alla vuxna det också men sa ingenting

• studentbruttan29

Jag kan också vara ärlig..ja, fröken kanske var tjock men du är ouppfostrad och dum i huvudet. Låter det okej, jag är ju bara ääääärlig. 

Idiot.

Till min son säger jag att man säger inte tjock, för då mobbas man och det är aldrig okej. Jag har även förklarat att man kan vara tjock för att man äter massa kakor och pizza men att man också kan bli tjock av mediciner. Så därför använder inte min son ordet "tjock" utan som ni andra skriver, han använder personens namn helt enkelt. 

• Regnig måndag
    LindaEfraim skrev 2012-09-21 07:06:20 följande:
    Barn kan ju tycka att en normalviktig person är tjock också. Kom ihåg när jag började på en förskola, hade precis innan nått min vikt på 68kg efter en graviditet men som med många andra så putade magen fortfarande lite. Och barnen frågade om jag skulle ha en bebis! Jag blev otroligt chockad då alla vuxna sa att jag var smal men barnen såg bara det som fanns kvar att göra något åt och det var magen. Troligtvis såg alla vuxna det också men sa ingenting
    Inte bara barn som kan tro det...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Majsan70

Mina barn har inte ens haft det ordet i sitt vokabulär vid den åldern.  Vissa saker säger man bara inte och det vet mina barn om och använder därför den typen av ord väldigt restriktivt...tja aldrig.

• Göteborgsmamman75

Jag hade försökt att inte reagera alls på detta eftersom barnet inte sa det i avsikt att såra. Barn vet inte att samhället anser det vara "fult" att vara överviktig.

När vuxna börjar skälla och säga usch och fy så säger man inte - då lär sig barnet att det är fel och fult att vara tjock. Vill du lära ditt barn att ha förståelse för att folk är olika och ser olika ut - så skäll inte på barnet om man säger att någon är tjock eller smal eller, brun eller vit eller kort osv.

Det är de vuxnas reaktion på saker som barnen säger som gör att de till slut inser vad som anses fint eller fult.

En som skäller på ett barn som säger tjock avslöjar ju bara sin egen åsikt inför överviktiga människor. Inte okej anser jag.

• Regnig måndag
    Göteborgsmamman75 skrev 2012-09-24 23:12:06 följande:
    Jag hade försökt att inte reagera alls på detta eftersom barnet inte sa det i avsikt att såra. Barn vet inte att samhället anser det vara "fult" att vara överviktig.

När vuxna börjar skälla och säga usch och fy så säger man inte - då lär sig barnet att det är fel och fult att vara tjock. Vill du lära ditt barn att ha förståelse för att folk är olika och ser olika ut - så skäll inte på barnet om man säger att någon är tjock eller smal eller, brun eller vit eller kort osv.

Det är de vuxnas reaktion på saker som barnen säger som gör att de till slut inser vad som anses fint eller fult.

En som skäller på ett barn som säger tjock avslöjar ju bara sin egen åsikt inför överviktiga människor. Inte okej anser jag.
    Men det finns ju en hel ocean mellan att skälla och att förklara.
    Jag tycker att det är självklart att man förklarar att man inte säger vissa saker som tex tjock. Jag tror tex att du hade tyckt att det var självklart att förklara om barnet sagt neger...

Förståelse det skapar man inte genom att skälla men man skapar det genom att reagera.
  • Velouria
    Severus skrev 2012-09-20 13:20:11 följande:
    Hon som har rött hår-ok
    Hon som har hästsvans-ok
    Hon som har glasögon-ok
    Hon som är tjock- inte ok
    Hon som har mustasch -inte ok

Är det så PK-trallarna menar ?
    Du får ju lära dig om vilka saker som anses vara tabu i ditt samhälle. Kom sen och dra till med PK-kortet.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Simon 681

Om det är någon som man vet vem det är kan man ju referera till dem med namnet. Generellt är det inget fel med att vara tjock, det finns inget samband mellan att vara smal och ha en genomtänkt etik, exempelvis.

• Regnig måndag
    Velouria skrev 2012-09-25 08:24:14 följande:
    Du får ju lära dig om vilka saker som anses vara tabu i ditt samhälle. Kom sen och dra till med PK-kortet.
    PK handlar enligt mig inte om sådant som är riktat mot enskild individ utan generella företeelse.

Det är möjligt att det är tabu men samtidigt är det välkänt att det är sårande att kalla någon fet, dum, korkad, neger, zigenarpack osv. Man kan inte skydda sig med att påstå föraktfullt att det är PK att inte såra människor.

Den dagen det verkligen är ok för kvinnor att ha mustasch, att vara tjocka osv så är det också ok att säga så. Det betyder att man ska jobba med attityder i stort, inte att ålägga några enskilda individer att "tåla" att benämnas vid sådant som för majoriteten är sårande.

• Göteborgsmamman75
    Regnig måndag skrev 2012-09-25 07:17:08 följande:
    Men det finns ju en hel ocean mellan att skälla och att förklara.
    Jag tycker att det är självklart att man förklarar att man inte säger vissa saker som tex tjock. Jag tror tex att du hade tyckt att det var självklart att förklara om barnet sagt neger...

Förståelse det skapar man inte genom att skälla men man skapar det genom att reagera.

Men barn säger en hel del saker om andra människor. Bara häromdagen sa mitt barn om en man som hade en sådan där puckelrygg ni vet. Mamma vad har han på ryggen?
    Han bara undrar jag. Det anses ju inte "fint" i vårt samhälle att vara puckelrygg heller men det ju inte min son. Eller när han frågar varför är du så gammal, kan han säga till sin mormor. Det är inte fint i samhället att vara gammal heller, men varför ska jag spä på det genom att ytterligare poängtera att man får inte säga att någon är gammal.

Nej - jag tror det är bäst att låta barnen ha sina funderingar ifred, för man ska inte tabubelägga saker i onödan. Om alla gjorde så hade vi inte haft några fördomar i samhället..
  • Celeron72

Man ska inte ljuga för barn.

Låt ditt barn kalla tjockisen för tjockis och negern för neger. Ärlighet varar alltid längst och för guds skull lär din avkomma att det finns stora skillnader mellan kön och att det bara var en utvecklingsstörd idiot på 2000-talet som kom på hittepå-ordet hen.

Vi lever redan i värld av förljugenhet och jag är inte imponerad.

• Regnig måndag
    Göteborgsmamman75 skrev 2012-09-27 22:13:03 följande:

Men barn säger en hel del saker om andra människor. Bara häromdagen sa mitt barn om en man som hade en sådan där puckelrygg ni vet. Mamma vad har han på ryggen?
    Han bara undrar jag. Det anses ju inte "fint" i vårt samhälle att vara puckelrygg heller men det ju inte min son. Eller när han frågar varför är du så gammal, kan han säga till sin mormor. Det är inte fint i samhället att vara gammal heller, men varför ska jag spä på det genom att ytterligare poängtera att man får inte säga att någon är gammal.

Nej - jag tror det är bäst att låta barnen ha sina funderingar ifred, för man ska inte tabubelägga saker i onödan. Om alla gjorde så hade vi inte haft några fördomar i samhället..
    Ja barn säger saker men det åligger den vuxna att förklara att man inte säger saker som sårar andra.

Det handlar primärt inte om tabun utan att man inte sårar människor. Man kan prata tabu hur mycket som helst men man gör det när man inte sårar.  Dvs du blandar ihop saker och ting. Att tabubelägga gör man när man beordrar någon att tiga, det handlar det inte om, utan att sköta det snyggt.

Ärlighet är bra men att få såra bara för att man är så jävla rak och ärlig är inte att vara ärlig, det är att vara medvetet elak.
  • Nickess

Vad tusan, säg som det är till sonen. Tjocka människor saknar karaktär och diciplin, de har själva tuggat sig till det hela och det är INTE någon sjukdom det är eget tuggande och fel matvanor.
    Hittat en rolig blogg om det hela, kika här så kanske du kan förklara för både sonen och vänner =)
    http://fetamanniskor.wordpress.com/

• ragatan
    Celeron72 skrev 2012-09-27 22:26:19 följande:
    Man ska inte ljuga för barn.

Låt ditt barn kalla tjockisen för tjockis och negern för neger. Ärlighet varar alltid längst och för guds skull lär din avkomma att det finns stora skillnader mellan kön och att det bara var en utvecklingsstörd idiot på 2000-talet som kom på hittepå-ordet hen.

Vi lever redan i värld av förljugenhet och jag är inte imponerad.

Och som vuxen ska man kanske fundera över sitt eget vokablär. "Utvecklingsstörd idiot"? Det säger mig att du saknar både insikt i och kunskap om vad uttrycket utvecklingstörd betyder, samt att du anser att begreppet är ett sätt att uttala sig extra nedsättande om något/någon. Annars skulle det ha räckt med "idiot".
  • hellokill3r

Man behöver hjälp att hantera sakerom man blir ledsen av att småbarn säger "du är tjock". Jag är lite tjock och får höra det från barn ibland. Jag har även vuxenacne och får höra det. Är också 156 lång och att man inte är lång som en vanlig vuxen har man också fått höra. So what? Det är ungar. Det är sanningen. Har man svårt att acceptera/hantera sanningen kanske?

Svar på tråden Vad ska jag säga till min son om tjocka människor?