• Längtanefterlilladig

Titthålsoperation-någon som kan dela med sig

Hej!

Min läkare misstänker att jag har endometrios eller myom som gör att jag & min man har svårt att få barn.
    Jag har blivit remitterad till Lundby sjukhus i Göteborg eftersom vårdgarantin inte kunde uppfyllas i det länet där jag bor.

Jag har ännu inte fått något kallelse och det har nu gått en månad sen remissen skickades. Det kanske är normalt men jag är så nervös för operationen och vad dem kommer hitta.

Är det någon här som har gjort en titthålsoperation för att du inte kunnat bli med barn och som kan berätta lite om den. Fick du åka hem samma dag?, fick du ont?, sa läkaren som opererat dig direkt vad han/hon hittade efter operationen eller fick du brev hem efteråt?

Väldigt tacksam för svar

/Orolig Gråter

• Svar på tråden Titthålsoperation-någon som kan dela med sig
  • Stjärnstoft

Hej!

Jag gjorde en titthålsop för ca 10 år sedan pga misstänkt Endo - som under op bekräftades och man tog bort härdar.
    Det är nog väldigt vanligt att man åker hem samma dag. Det var så för mig.
    Då fick jag komma fastande, ingen mat eller dryck efter 24, till sjukhuset tidigt - tror det var runt 7-8.
    Jag hade fått hem bakteriedödande tvål (kan ha lite olika namn som t ex hibiscrub) och duschat hemma enligt instruktioner.
    På plats fick jag en kanyl i armen, lite dropp, lite lugnande.
    Träffade narkospersonal strax innan op. Men det där varierar nog lite. På en del håll kan man ha träffat dem innan och fått information om vad som skall ske.
    Kom in på opsalen. Fick narkosmedel i kanylen i armen och sen var det godnatt
    Det går på några sekunder bara.
    Efteråt är man på uppvaket tills de ser att man är ok efter narkosen - därefter åter till avdelningen.
    Jag hade tre små titthål, ett vid naveln och två på andra ställen på magen. Det är vanligt med självupplösande stygn. Under op blåser man upp magen med luft för att komma åt ordentligt. Man är också lite bakåttippad på operationsbordet så en del av organen trycker lite bakåt/uppåt. Dagarna efter op kan du känna dig uppblåst pga luften/gasen och ha ont i bröstkorg/axlar pga bakåttippningen. Inget farligt, men rejält ömt alltså.
    Jag hade inte särskilt ont under timmarna på sjukhuset. De är noga med att man kommer igång och kan kissa ordentligt. Sen fick jag smärtstillande med mig hem - och japp, de behövdes.
    Kände mig lite "överkörd" ett par dagar. Jag opererades på en torsdag, mån-tis började jag känna mig som vanligt igen.
    Fick information om operationsresultatet av min läkare strax innan jag åkte hem.
    Ngt annat du funderar över?? 

• AngieMyra

Hej!

Jag har gjort en i år i samband med utredningen. Jag kom dit på morgonen, sövdes och fick åka hem på eftermiddagen. Det var inget farligt alls, lite öm över bröstet dagen efter pga nån gas dom fyller en med för att se. Det visade sig att jag hade endometrios men inte så farligt att det hade stockat igen äggledarna. 

Men trots det hände inget med barn tillverkningen. jag hade en liten förhoppning efter att dom spolat ledarna. Så vi bestämde oss för att betala ett försök IVf i väntan på landstings kön. Vilket lyckades, jag testade plus i veckan. Nu är det bara att hoppas på att den lille stannar.

Lycka till och oroa dig inte för titthåls operationen det är inte farligt...

/ A 

• Sadde

Hej! Jag gjorde en laparoskopi 2006. 3 ingångshål, ett vid naveln, ett i ljumsken och ett mitt på venusberget. Fick bekräftat endometrios iom ca 15 st "ärr-prickar" på livmodern, man gjorde inget åt dessa eftersom det inte var några stora härdar. Hade dock ingen passage i höger äggstock, så den spolades. Efter op mådde jag jättedåligt och var tvungen att sova över på sjukhuset. Sedan fick jag ta Synarela som behandling i 6 månader.
     Kram!

• tvåem

Jag gjorde laparoskopi i måndags, så jag har allt i färskt minne ....
    Bakgrunden är att vi inte lyckats få till ett syskon trots sju år utan p-medel nu, och efter div utredningar visade det sig under förra året att  båda mina äggledare var sammanväxta och att ivf därmed var enda möjligheten för oss att bli gravida.
    Efter fyra insättningar, med totalt sex toppenfina embryon, hade vi fortfarande inte fått ett enda litet plus och min läkare på ivf-kliniken tyckte att det såg ut som om mitt ärr efter kejsarsnittet glipade allt mer efter  varje insättning, så innan vi gjorde sista försöket ville hon remittera mig till sahlgrenska för att göra en undersökning ang ärret.
    Undersökningen visade inte att ärret borde vara det som var felet till att vi inte lyckades- men till min stora glädje ville läkaren jag träffade där göra noggrannare undersökning med titthål, och i måndags gjorde jag den äntligen!

Kom dit åtta på morgonen, åkte ner på operation vid nio för förberedelser, kom in på operation vid tio och blev sövd.
    Vaknade upp vid halv ett på uppvak, och fick ligga kvar till närmare halv fyra innan jag kom upp på avd.
    Hade ganska ont i huvudet och mådde lite illa, men annars kände jag mig ganska ok och ville gärna åka hem- men eftersom jag har två timmar i bil hem ville jag kolla med sjuksköterskan vad hon tyckte och efter mycket velande fram och tillbaka blev jag kvar- vilket var skönt för strax efter mådde jag ännu sämre, kräktes och började få ont i axlar och över bröst när jag andades. Kom inte upp ur sängen förrän sju-snåret, och hade då riktigt ont framförallt i höger axel. Kunde inte ligga ner under natten, eftersom det tryckte så över bröstet (den där gasen de använder) utan fick försöka sova halvsittande i sängen.

Nu har det gått två dagar. och det gör fortfarande ont i axlar och över bröst-igår kväll fick jag snudd på panik och var nära att tuppa av, för att det gjorde så jäkla ont och var svårt att dra djupa andetag - något jag absolut inte var förberedd på, trodde att det skulle göra mest ont när man vaknade, inte ett och ett halvt dygn efteråt!! Det hade jag gärna velat veta om innan... Blev ännu en natt i sittande läge.
    Läkaren sa tom när jag pratade med henne att jag är så smal, att de inte behövt använda så mycket gas så jag skulle nog inte få så stora problem.....!

Och resultatet? Jo ena äggledaren var helt blockerad av sammanväxningar, den andra hade de lyckats spola en passage i till slut, de hade skurit upp en sammanväxning mellan tarm och livmoder plus att det visade sig att jag har endometrios, så de hade även bränt bort några fläckar av den. Så att jag inte blir gravid beror helt enkelt på att jag har endometrios, inte på att det hänt något efter kejsarsnittet, som jag alltid trott!!! 
    Även om det kanske inte var det roligaste besked att få, så är det såååå underbart att ha fått ett svar på varför det inte funkar!!! 

Lycka till med din laparoskopi!! 

• tvåem

Förtydligande: sammanväxningarna beror alltså på endometriosen....
    Jag har ibland funderat på om jag haft endometrios, pga av mensvärk, kraftig värk vid ägglossning, ibland sjukt ont när jag gått på toa- men har helt ärligt aldrig frågat någon av alla de läkare jag träffat, för jag tänkte att det borde ju ha sýnts vid något av alla de ultraljud jag gjort de senaste åren, men nu har jag förstått att det enda sättet att ställa diagnosen är just via lapasoskopi...

• Nanni

Jag har gjort fyra titthålsoperationer i buken av olika anledningar, bland annat cystor så jag har utnämnt mig själv till expert ;) Jag har ett barn som är "naturligt" gjord och ett barn i magen som är IVF för senaste operationen så blev jag steril (de tog bort min sista äggledare, ingen rolig upplevelse men men)

När det gäller vårdgaratin är det 90 dagar så det är två månader kvar. Du kan även se om det finns kortare vårdtider på andra sjukhus i närheten. Du får helt enkelt välja sjukhus själv. Vilket landsting tillhör du?

Tänk på att efter operationen pga  gasen, var uppe och rör på dig mycket då får du ut den annars blir det som föregående skrivare har skrivit, att man får väldigt ont i axlarna. Upp och gå, fis och rapa  så mycket som möjligt! ;)
    Beroende på var de gör under operationen beror på hur öm du blir. Bränna bort ett par endosar och cystor brukar (för min del) inte vara så farligt. Jag brukar känna mig helt normal efter ca 2-3 dagar och vara sjukskriven max en vecka efteråt. 

Oftast pratar läkaren med dig efter uppvaket, som sagt, beroende på vad de hittar är också när du kan åka hem och på vilken tid på dygnet man opererades. Jag har bett dem att direkt efter operationen väcka mig ordentligt och be dem säga till mig vad de gjort, och vad de hittat så jag slipper ligga på uppvaket och undra. Det blir så mycket lättare då att veta från början. De har alltid respekterat det. Du kan be dem om samma sak, att de väcker dig och talar om vad de har tagit bort och vad de gjort. Observera att det enbart är läkaren som får göra det så det är till läkaren du måste be om det.

Ett tips från mig som då är steril och kan bara få barn via IVF numera är att vad de än hittar och hur det än blir finns alltid hjälp att få att bli gravid. Gräv inte ner dig utan se det positivt att du har fått möjlighet att få veta så du inte behöver vänta längre. Gråt en skvätt och planera in nästa steg i din behandling, gör du inte det kommer denna barnlösheten att äta upp dig. Tänk positivt och tillåt dig att gråta! Det finns alltid hjälp att få och IVF är en  fantastisk enkel lösning! =)

Kram! 

• Längtanefterlilladig

Tack snälla snälla för era berättelser och peppning! Jag har tagit till mig allt ni skrivit. Jag har ännu inte fått någon tid men vet att jag ska opereras på Carlandeska i Göteborg då Lundby inte kunde ta emot mig heller. Man får hoppa fram och tillbaka som en jojjo men jag hoppas att det snart blir min tur. Jag vill ju veta så man kan planera in nästa steg i behandlingen. Tack åter igen!!!

• Nanni
    Längtanefterlilladig skrev 2012-10-17 22:35:13 följande:
    Tack snälla snälla för era berättelser och peppning! Jag har tagit till mig allt ni skrivit. Jag har ännu inte fått någon tid men vet att jag ska opereras på Carlandeska i Göteborg då Lundby inte kunde ta emot mig heller. Man får hoppa fram och tillbaka som en jojjo men jag hoppas att det snart blir min tur. Jag vill ju veta så man kan planera in nästa steg i behandlingen. Tack åter igen!!!
    Lycka till! 
  • tvåem

Vad underbart!! Lycka till och hoppas att du får ett svar - och vad bra att ni gör undersökningen INNAN ni börjar med ivf, och inte som vi efter fyra misslyckade insättningar...

Nu är det tre dagar sedan op, och nu mår jag i stort sett som vanligt igen. Stramar lite i såren, och känns fortfarande lite när jag andas djupt,  men absolut ingen fara. Hade jag haft ett stillasittande arbete hade jag nog tom kunnat arbetat igen...
    Tycker fortfarande dock att det var lite märkligt att ingen tydligare berättade hur lång tid det verkligen kan ta för gasen att gå ur kroppen, jag som var så nöjd när jag vaknade ur narkosen och inte hade det minsta ont i axlarna  

• Längtanefterlilladig

TvåEm- Vad jobbigt det låter att du fick så ont efter din operation. Det verkar lite läskigt det där med gasen. Jag är lite överviktig har nog BIM 26 tror jag. Jag har inte fått någon information om operationen. Kommer nog få det på måndag. Men hon sa på sjukhuset när jag pratade med barnmorskan att de har en sängplats reserverat till mig om jag behöver det över natten. Jag har 1.5 timmes resväg hem och jag hade ju i tanken att jag skulle kunna ta tåget hem dagen efter. Men då får min man hämta mig kanske....? Det var ju konstigt att de inte gjort någon operation på dig innan IVF. Men det faktum att ägget inte kunde fästa var pga av endometriosen då? Vad har de sagt om dig nu?

• Längtanefterlilladig
    Stjärnstoft skrev 2012-09-21 09:30:11 följande:
    Hej! Jag gjorde en titthålsop för ca 10 år sedan pga misstänkt Endo - som under op bekräftades och man tog bort härdar. Det är nog väldigt vanligt att man åker hem samma dag. Det var så för mig. Då fick jag komma fastande, ingen mat eller dryck efter 24, till sjukhuset tidigt - tror det var runt 7-8. Jag hade fått hem bakteriedödande tvål (kan ha lite olika namn som t ex hibiscrub) och duschat hemma enligt instruktioner. På plats fick jag en kanyl i armen, lite dropp, lite lugnande. Träffade narkospersonal strax innan op. Men det där varierar nog lite. På en del håll kan man ha träffat dem innan och fått information om vad som skall ske. Kom in på opsalen. Fick narkosmedel i kanylen i armen och sen var det godnatt Det går på några sekunder bara. Efteråt är man på uppvaket tills de ser att man är ok efter narkosen - därefter åter till avdelningen. Jag hade tre små titthål, ett vid naveln och två på andra ställen på magen. Det är vanligt med självupplösande stygn. Under op blåser man upp magen med luft för att komma åt ordentligt. Man är också lite bakåttippad på operationsbordet så en del av organen trycker lite bakåt/uppåt. Dagarna efter op kan du känna dig uppblåst pga luften/gasen och ha ont i bröstkorg/axlar pga bakåttippningen. Inget farligt, men rejält ömt alltså. Jag hade inte särskilt ont under timmarna på sjukhuset. De är noga med att man kommer igång och kan kissa ordentligt. Sen fick jag smärtstillande med mig hem - och japp, de behövdes. Kände mig lite "överkörd" ett par dagar. Jag opererades på en torsdag, mån-tis började jag känna mig som vanligt igen. Fick information om operationsresultatet av min läkare strax innan jag åkte hem. Ngt annat du funderar över?? 

Vilken bra beskrivning!! Tack!
  • Längtanefterlilladig
    AngieMyra skrev 2012-09-23 17:33:28 följande:
    Hej! Jag har gjort en i år i samband med utredningen. Jag kom dit på morgonen, sövdes och fick åka hem på eftermiddagen. Det var inget farligt alls, lite öm över bröstet dagen efter pga nån gas dom fyller en med för att se. Det visade sig att jag hade endometrios men inte så farligt att det hade stockat igen äggledarna.  Men trots det hände inget med barn tillverkningen. jag hade en liten förhoppning efter att dom spolat ledarna. Så vi bestämde oss för att betala ett försök IVf i väntan på landstings kön. Vilket lyckades, jag testade plus i veckan. Nu är det bara att hoppas på att den lille stannar. Lycka till och oroa dig inte för titthåls operationen det är inte farligt... / A 

Stort grattis till graviditeten! Hoppas att allt går bra för dig! Det var ödet som bestämde att det skulle bli så för er. En chansning med att betala ett IVF försök-också funkade det!
  • Längtanefterlilladig
    Sadde skrev 2012-09-25 20:45:35 följande:
    Hej! Jag gjorde en laparoskopi 2006. 3 ingångshål, ett vid naveln, ett i ljumsken och ett mitt på venusberget. Fick bekräftat endometrios iom ca 15 st "ärr-prickar" på livmodern, man gjorde inget åt dessa eftersom det inte var några stora härdar. Hade dock ingen passage i höger äggstock, så den spolades. Efter op mådde jag jättedåligt och var tvungen att sova över på sjukhuset. Sedan fick jag ta Synarela som behandling i 6 månader.  Kram!

Hej! Är synarela en hormonbehandling? Har du fått barn efteråt?
  • Längtanefterlilladig
    Nanni skrev 2012-10-17 10:12:41 följande:
    Jag har gjort fyra titthålsoperationer i buken av olika anledningar, bland annat cystor så jag har utnämnt mig själv till expert ;) Jag har ett barn som är "naturligt" gjord och ett barn i magen som är IVF för senaste operationen så blev jag steril (de tog bort min sista äggledare, ingen rolig upplevelse men men) När det gäller vårdgaratin är det 90 dagar så det är två månader kvar. Du kan även se om det finns kortare vårdtider på andra sjukhus i närheten. Du får helt enkelt välja sjukhus själv. Vilket landsting tillhör du? Tänk på att efter operationen pga  gasen, var uppe och rör på dig mycket då får du ut den annars blir det som föregående skrivare har skrivit, att man får väldigt ont i axlarna. Upp och gå, fis och rapa  så mycket som möjligt! ;) Beroende på var de gör under operationen beror på hur öm du blir. Bränna bort ett par endosar och cystor brukar (för min del) inte vara så farligt. Jag brukar känna mig helt normal efter ca 2-3 dagar och vara sjukskriven max en vecka efteråt.  Oftast pratar läkaren med dig efter uppvaket, som sagt, beroende på vad de hittar är också när du kan åka hem och på vilken tid på dygnet man opererades. Jag har bett dem att direkt efter operationen väcka mig ordentligt och be dem säga till mig vad de gjort, och vad de hittat så jag slipper ligga på uppvaket och undra. Det blir så mycket lättare då att veta från början. De har alltid respekterat det. Du kan be dem om samma sak, att de väcker dig och talar om vad de har tagit bort och vad de gjort. Observera att det enbart är läkaren som får göra det så det är till läkaren du måste be om det. Ett tips från mig som då är steril och kan bara få barn via IVF numera är att vad de än hittar och hur det än blir finns alltid hjälp att få att bli gravid. Gräv inte ner dig utan se det positivt att du har fått möjlighet att få veta så du inte behöver vänta längre. Gråt en skvätt och planera in nästa steg i din behandling, gör du inte det kommer denna barnlösheten att äta upp dig. Tänk positivt och tillåt dig att gråta! Det finns alltid hjälp att få och IVF är en  fantastisk enkel lösning! =) Kram! 

Vilken bra beskrivning! Tack! Det är som du skriver, man får verkligen vara positiv och inte tappa hoppet. För mig känns detta som slutet av att inte få veta och början på ett nytt försök. Jag har en liten känsla av att vi kommer få göra IVF. Och det är en fantastisk möjlighet. Många har fått barn av IVF. Tack för din peppning! Lycka till med graviditeten! Och
  • Längtanefterlilladig

OM OM OM jag skulle vara tidigt gravid & gör en titthålsoperation så kommer jag få missfall va? Vi har ju haft sex hela denna månaden utan skydd såklart. Vi tänker, blir det så blir det. Jag har BM 29/10 och ska opereras 25/10

• Längtanefterlilladig

Nu har jag genomgått operationen. Jag gjorde den i torsdags morse kl 10.00 och den tog 1.5 timme. Läkaren berättade att hon hade hittat härdar med endometrios på äggledarna, urinblåsan, bakom livmodern & på äggstockarna. Hon hade bränt bort en del men inte allt. Dock inga sammanväxtningar. Hon sa att detta inte ska påverka att kunna bli gravid eller få barn. Flödet i äggledarna var bra & livmodern såg bra ut. Jag har haft rysligt ont i axlarna & tryck över bröstet. Magen är som en ballong & jag har även ont i operationsärren. Jag mår överlag bra men hade nog inte förväntat mig att må SÅ dåligt. Jag låg på Carlanderska och fick SÅ bra omhändertagande. De var proffsiga & snälla allihop. Jag är glad att få veta vad som varit fel och nu är det bara att kämpa på med att bli gravid på egen hand. Läkaren sa att missfall är mycket vanligt. Vissa kvinnor får först ett eller två barn. Sedan missfall och sedan ett barn igen. Vissa får missfall och SEN barn. Det är olika. Nu ska jag fortsätta vila. Ville bara berätta!

• joseeffin

Hej! Jag har skrivit ett blogginlägg om min operation. Försökte hitta inlägget nu men gick inte via telefonen.. Men läs gärna. Inlägget ligger i mars eller april 2012.

tankeninommig.blogg.se

Mon blogg handlar från mars och framåt mycket om endometrios. Om behandlingar osv.

Har du frågor du vill ställa mer privat når du mig på min mail: jossan@medsystrar.se

Kolla gärna in sidan www.medsystrar.se också. En stödgrupp för kvinnor med endometrios.

Kramar!

• Blondina

Har bara läst TS, men jag kan berätta vår historia.

hösten 07 - slutade med p-piller, ingen brådska men ville bli gravida efter årsskiftet. efter bara några månader fick jag ont i magen vid mens, och vid samlag.   Vi skulle gifta oss i januari så det blev inte av att jag sökte hjälp.

våren 08 - söker hjälp pga smärtorna. Man remiterar till titthålsop för att utesluta endo. Man hittar ingenting. det dröjer bara ca 4 veckor så får jag åka in på en akut titthålsop då jag har en cysta som är 10*10 cm, som töms. Samtidigt passade läkaren på att spola ledarna.

Efter operationen berättar läkaren att hon hade spolat ledarna och att det var stopp i båda, endohärdar. Det var ingen ide att fortsätta försöka på egen hand utan vi skulle ställa oss i kö direkt.

Så, som svar på dina frågor. Vi fick muntligt svar direkt efter op. Jag hade ont och var smått handikappad i en vecka. Trött efter narkos mm men fick åka hem samma dag.

Hur gick det då? Jo IVF funkade på 3 försöket. 1 dotter född i januari 2010. Sen spontant gravid och son född mars 12.

Stort lycka till             

• Längtanefterlilladig
    Blondina skrev 2012-11-13 21:23:02 följande:
    Har bara läst TS, men jag kan berätta vår historia. hösten 07 - slutade med p-piller, ingen brådska men ville bli gravida efter årsskiftet. efter bara några månader fick jag ont i magen vid mens, och vid samlag.   Vi skulle gifta oss i januari så det blev inte av att jag sökte hjälp. våren 08 - söker hjälp pga smärtorna. Man remiterar till titthålsop för att utesluta endo. Man hittar ingenting. det dröjer bara ca 4 veckor så får jag åka in på en akut titthålsop då jag har en cysta som är 10*10 cm, som töms. Samtidigt passade läkaren på att spola ledarna. Efter operationen berättar läkaren att hon hade spolat ledarna och att det var stopp i båda, endohärdar. Det var ingen ide att fortsätta försöka på egen hand utan vi skulle ställa oss i kö direkt. Så, som svar på dina frågor. Vi fick muntligt svar direkt efter op. Jag hade ont och var smått handikappad i en vecka. Trött efter narkos mm men fick åka hem samma dag. Hur gick det då? Jo IVF funkade på 3 försöket. 1 dotter född i januari 2010. Sen spontant gravid och son född mars 12. Stort lycka till             

Tack för ditt inlägg! Va härligt att höra solskenshistoria!! Lycka till med allt
Svar på tråden Titthålsoperation-någon som kan dela med sig