Jag gjorde laparoskopi i måndags, så jag har allt i färskt minne
....
Bakgrunden är att vi inte lyckats få till ett syskon trots sju år utan p-medel nu, och efter div utredningar visade det sig under förra året att båda mina äggledare var sammanväxta och att ivf därmed var enda möjligheten för oss att bli gravida.
Efter fyra insättningar, med totalt sex toppenfina embryon, hade vi fortfarande inte fått ett enda litet plus och min läkare på ivf-kliniken tyckte att det såg ut som om mitt ärr efter kejsarsnittet glipade allt mer efter varje insättning, så innan vi gjorde sista försöket ville hon remittera mig till sahlgrenska för att göra en undersökning ang ärret.
Undersökningen visade inte att ärret borde vara det som var felet till att vi inte lyckades- men till min stora glädje ville läkaren jag träffade där göra noggrannare undersökning med titthål, och i måndags gjorde jag den äntligen!
Kom dit åtta på morgonen, åkte ner på operation vid nio för förberedelser, kom in på operation vid tio och blev sövd.
Vaknade upp vid halv ett på uppvak, och fick ligga kvar till närmare halv fyra innan jag kom upp på avd.
Hade ganska ont i huvudet och mådde lite illa, men annars kände jag mig ganska ok och ville gärna åka hem- men eftersom jag har två timmar i bil hem ville jag kolla med sjuksköterskan vad hon tyckte och efter mycket velande fram och tillbaka blev jag kvar- vilket var skönt för strax efter mådde jag ännu sämre, kräktes och började få ont i axlar och över bröst när jag andades. Kom inte upp ur sängen förrän sju-snåret, och hade då riktigt ont framförallt i höger axel. Kunde inte ligga ner under natten, eftersom det tryckte så över bröstet (den där gasen de använder) utan fick försöka sova halvsittande i sängen.
Nu har det gått två dagar. och det gör fortfarande ont i axlar och över bröst-igår kväll fick jag snudd på panik och var nära att tuppa av, för att det gjorde så jäkla ont och var svårt att dra djupa andetag - något jag absolut inte var förberedd på, trodde att det skulle göra mest ont när man vaknade, inte ett och ett halvt dygn efteråt!! Det hade jag gärna velat veta om innan... Blev ännu en natt i sittande läge.
Läkaren sa tom när jag pratade med henne att jag är så smal, att de inte behövt använda så mycket gas så jag skulle nog inte få så stora problem.....!
Och resultatet? Jo ena äggledaren var helt blockerad av sammanväxningar, den andra hade de lyckats spola en passage i till slut, de hade skurit upp en sammanväxning mellan tarm och livmoder plus att det visade sig att jag har endometrios, så de hade även bränt bort några fläckar av den. Så att jag inte blir gravid beror helt enkelt på att jag har endometrios, inte på att det hänt något efter kejsarsnittet, som jag alltid trott!!!
Även om det kanske inte var det roligaste besked att få, så är det såååå underbart att ha fått ett svar på varför det inte funkar!!!
Lycka till med din laparoskopi!!