• pralinen86

sammandragningar eller sendrag?

Jag är i vecka 26 och får spänningar lite här och var ibland. Flera gånger har det spänt jättemycket högt upp i magen, jag tror att det är sendrag i diafragman. Jag har även känt att det spänt och dragit i sidan av magen och i ljumskarna. Min barnmorska säger att det troligtvis är sammandragningar, men ibland känns det som att hon säger att det är det för att det är vanligast med sammandragningar. Men jag har aldrig känt det i själva gravidmagen och jag har aldrig känt att livmodern skulle ha blivit hård.
    Det sägs ju att sammandragningar kan vara obehagliga, men de ska inte göra ont.
    Inatt spände det så vansinnigt mycket i höften, typ från ljumsken och upp mot magen. Då gjorde det verkligen ont. Vad skulle ni andra säga att det är? Sammandragningar eller någon typ av sendrag?

• Svar på tråden sammandragningar eller sendrag?
  • miino

Hej!

Jag är i samma vecka som dig och har känt samma sak tror jag; som kramp, speciellt när jag reser mig upp. Jag har fått det förklarat att det är "växtvärk", alltså att ligamenten som håller fast livmodern sträcks när magen och bebisen växer. Vilket gjort det lite lättare att stå ut med smärtan - den betyder ju något bra :)

Sammandragningar har jag också gott om; precis som du säger drar livmodern ihop sig och magen blir stenhårt.      

• pralinen86

Tack för ditt svar, Miino!
    Sammandragningar har jag inte fått än, vad jag märkt. Möjligtvis är det sammandragningar jag känt när jag varit ute och promenerat, då kan de spänna lite i magen...

Svar på tråden sammandragningar eller sendrag?