• JosJos

Öppna eller byxblöjor?

När jag stod i mataffären häromdagen för att köpa blöjor till min 1,5 åring kom jag på tanken att kanske jag ska börja med byxblöjor? Sen såg jag styckpriset på byxblöjor och insåg att det måste vara något extra bra med dessa blöjor för att jag ska byta, med tanke på att de är dyrare.

Undrar lite hur ni tänker kring detta? Vad är fördelarna med byxblöjor kontra vanliga, öppna blöjor? Jag menar, vanliga blöjor är väl också bra, mjuka och fina så vad är syftet med byxblöjor?  Är det bara pga av hanteringen (lättare att sätta på en sprattlig unge ...)?

Vad säger ni som har provat? 

• Svar på tråden Öppna eller byxblöjor?
  • älskarlivet81

Tycker det är så smidigt med byxblöjor, för då kan man byta i farten mycket lättare. Behöver inte lägga ner barnet och leta rätt på skötbord etc.

• Kaffegalningen

Jag gillar tejpblöjor bäst, då kan du byta kissblöja på ett stående barn och bara dra ner byxorna till knäna (därför vill många förskolor ha tejpblöjor).

Upplever också att byxblöjorna på de barn jag har på jobbet (fsk) lätt glider ned på många barn om det är mycket bajs och kiss (är barnen ute så märker man det inte alltid direkt). Tejpblöjorna kan man anpassa bättre efter barnets midjemått.

• YokohamaNr2
    Kaffegalningen skrev 2012-09-20 14:14:59 följande:
    Jag gillar tejpblöjor bäst, då kan du byta kissblöja på ett stående barn och bara dra ner byxorna till knäna (därför vill många förskolor ha tejpblöjor).

Upplever också att byxblöjorna på de barn jag har på jobbet (fsk) lätt glider ned på många barn om det är mycket bajs och kiss (är barnen ute så märker man det inte alltid direkt). Tejpblöjorna kan man anpassa bättre efter barnets midjemått.
    Håller med precis, jag har länge bytt stående och det funkar inte med byxblöja, då måste du ta av allt för att få på blöjan igen. Jobbigt

Håller också med om att de hasar ner väldigt lätt
  • älskarlivet81
    YokohamaNr2 skrev 2012-09-20 14:16:49 följande:
    Håller med precis, jag har länge bytt stående och det funkar inte med byxblöja, då måste du ta av allt för att få på blöjan igen. Jobbigt

Håller också med om att de hasar ner väldigt lätt

Jag tycker bara det är jobbigt att byta stående om det är tejpblöja.. Kanske för att vår tjej vill att det ska gå snabbt.. Därför lägger vi henne alltid ner om vi har tejpblöja.
  • Edda2

Gillar byxblöjan bäst för tycker det inte kasar ner med vanliga byxor på och bara tröja. Tycker tajpblöjan har en tendens till just det.
    Klart det kanske är "jobbigare" att byta blöja men inget jag tycker är jobbigt:)

• Höghus

Har slutat med tejpblöja på mina barn vid 7-8 mån då de inte ville ligga ned mer vid blöjbyten. Mycket enklare och smidigare med byxblöja. Hasar den ned har man väl köpt för stor storlek?

• YokohamaNr2
    älskarlivet81 skrev 2012-09-20 14:18:35 följande:

Jag tycker bara det är jobbigt att byta stående om det är tejpblöja.. Kanske för att vår tjej vill att det ska gå snabbt.. Därför lägger vi henne alltid ner om vi har tejpblöja.
    Nu har mina slutat med blöja men min teknik var helt oslagbar!  har fått många avundsjuka blickar och komplimanger
  • Hedebris

Vi på vår fsk ber om byxbjöjor!! Mkt smidigare! Sitter ordentligt, barnen tycker det är kul att sätta på blöjan själv

• älskarlivet81
    YokohamaNr2 skrev 2012-09-20 14:45:32 följande:
    Nu har mina slutat med blöja men min teknik var helt oslagbar!  har fått många avundsjuka blickar och komplimanger

ok, jag har inte orkat jobba in någon teknik, mycket smidigare med byxblöjor. Däremot har hon tejpblöjor på förskolan för där lägger de alltid barnen på skötbordet nmär de byter.
  • Cornellia

Här kör vi byxblöja, tycker att tejpblöjorna blir så hårda på den lilla magen. (även om jag tycker att tejpblöjorna är lättare att anpassa i storlek, läcker mindre, och är lättare att paketera efter.

Och jag fattar inte hur ni gör för att byta blöja stående, är det bara min unge som får spagettiben vid blöjbyte?

• Lillis80

Vi kör både och :) Vi började med byxblöja när dottern var 5 månader och blev som en liten visp på skötbordet. Det blev mycket enklare! Byxblöjan höll dessutom tätare så det blev färre läckage, och den är mycket mjukare i resåren så den känns bekvämare. Jag tycker också att buxblöjam är smalare i grenen och då kanske lättare/bekvämare att röra sig i för en liten upptäcksresande i ständig rörelse. Men vi använder tejpblöja också, just i situationer där man inte vill ta av allt på underkroppen. Hon är 9 månader nu :)

• YokohamaNr2
    Cornellia skrev 2012-09-20 14:53:26 följande:
    Här kör vi byxblöja, tycker att tejpblöjorna blir så hårda på den lilla magen. (även om jag tycker att tejpblöjorna är lättare att anpassa i storlek, läcker mindre, och är lättare att paketera efter.

Och jag fattar inte hur ni gör för att byta blöja stående, är det bara min unge som får spagettiben vid blöjbyte?
    Jo spagettiben har de kört några gånger men sen har de nog vant sig, mina var tvärtom de vägrade ligga ner och stilla så därför blev det stående. Oftast körde jag vid ett bord och lät de pilla med någon leksak, av med äckelblöja, torka och sen på med blöjan, sätt ett knä i ryggen för att hålla fast blöjan  medan du tejpar fast därframme, bry dig inte om kläderna utan tejpa på utanför tröjan så att det sitter bra och sen dra upp tröjan ur blöjan.
  • MSL

Vi började använda byxblöjor när dottern började vägra att ligga på skötbordet, men har lärt oss sätta på tejp-blöjor stående och använder det ibland. På dagis däremot har hon alltid tejp-blöjor på begäran eftersom personalen inte vill klä av och på alla barnen helt. På henne passar byxblöjorna bättre, de läcker aldrig och hasar inte ner som tejp-blöjorna gärna gör när det kommer lite i dem, men det är nog olika från barn till barn.

Svar på tråden Öppna eller byxblöjor?