• Anonym (Pappa)

Oansvarig mamma - Har jag rätt till barnet?

Hej

Jag och min sambo sepererade nygligen och fick delad vårdnad om vårt barn. Vår lilla tös är dödligt allergisk mot alla slags nötter, hon kan inte ens vara i samma rum som någon som äter nötter och det är mitt ex mycket medveten om.

Men ändå så har min dotter bara på 4 månader fått två allergichocker som har fått henne att hamna på sjukhus. Den senaste hände för en vecka sedan, och det som gjorde mig så förbannad var att mitt ex knappt verkade ha skitit totalt i min dotters allergi.

Mitt ex har en ny familj och de hade lagat någon av de andra barnens favoritmaträtt. Det är en maträtt som består till större del av jordnötssmör. Och det hade de gjort även fast min dotter var där. Rynkar på näsan

Förra gången hon fick en allergisk chock var det för att de hade köpt hem naturgodis som innehöll nötter.

Överreagerar jag som tycker att detta är ALLDELES för många gånger på en sån kort tid? Mamman är fullkomligt oansvarig.

Har jag rätt till att få fullständig vårdnad om mitt barn, även fast detta "bara" har skett två gånger? Kan jag ta upp detta med familjerätten?

• Svar på tråden Oansvarig mamma - Har jag rätt till barnet?
  • Jellybeanbaby

Men hörni. Ge er lite grann nu. Det är ju mamman ni bör vara arga på.

• Anonym (Pappa)
    Queenie70 skrev 2012-09-22 20:01:26 följande:

Haha eller hur! Hoppas du inte har några operationer inbokade när det är dags för barnets begravning då! Vore ju trist att missa en sån sak menar jag. Å andra sidan kan man väl skaff nya ungar i alla fall.
    Usch vad elak du är. :(

Jag älskar min dotter mer än något annat, men jag vet att hon ändå kommer vara säker sålänge hon är hos mig eller på dagis. Varför ska jag då ta ledigt i en hel dag och försvåra livet för mina patienter?
  • Queenie70
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-22 20:19:15 följande:
    Usch vad elak du är. :(

Jag älskar min dotter mer än något annat, men jag vet att hon ändå kommer vara säker sålänge hon är hos mig eller på dagis. Varför ska jag då ta ledigt i en hel dag och försvåra livet för mina patienter?

Du tramsar fortfarande. Att ringa tar inte en hel dag och det finns inte en möjlighet att du opererar utan 10 min paus under 9 timmar. Dessutom har du haft tid att sitta här. En anmälan kan man göra även på kvällar och helger förövrigt. Tänk att en läkare ens har så vansinnigt lite samhällskunskap att han inte ens kan det basala om grundläggande samhällsfunktioner och

Måste starta en tråd som denna överhuvudtaget. Hokuspokysfillijokus!
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-22 20:17:22 följande:
    I helgen har jag henne, så det är jag inte det minsta oroad för.
    Vad bra! Skicka inte iväg henne till mamman igen åtminstone förrän du pratat med soc.
  • Anonym (Pappa)

Tror att jag lämnar tråden nu. Måste natta min dotter, och jag blir bara ledsen av att läsa dina kommentarer, Queenie.

Tack för er som har varit vänliga mot mig i alla fall.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-22 20:27:47 följande:
    Tror att jag lämnar tråden nu. Måste natta min dotter, och jag blir bara ledsen av att läsa dina kommentarer, Queenie.

Tack för er som har varit vänliga mot mig i alla fall.
    Fast jag är nyfiken på hur det går iaf, för jag hoppas på att du får boendet tills ärendet är utrett och mamman kan tillskrivas intresse nog för att inte riskera dotterns liv.
  • BioBonus
    Queenie70 skrev 2012-09-22 20:25:45 följande:

Du tramsar fortfarande. Att ringa tar inte en hel dag och det finns inte en möjlighet att du opererar utan 10 min paus under 9 timmar. Dessutom har du haft tid att sitta här. En anmälan kan man göra även på kvällar och helger förövrigt. Tänk att en läkare ens har så vansinnigt lite samhällskunskap att han inte ens kan det basala om grundläggande samhällsfunktioner och
    Måste starta en tråd som denna överhuvudtaget. Hokuspokysfillijokus!
    Det är tyvärr inte alls alla soc som tar emot anmälningar kvällar och helger, utan har telefontid som alla andra instanser. Och han sitter inte på FL dagtid, utan kvällstid...

Varför så otrevlig?
  • Läs vad som står och inget annat

Kära nån, jag hoppas verkligen du slipper ta dit er dotter igen så länge mamman inte e funtad nog att inse hur allvarligt de e, hon kan inte ha mycke innanför pannbenet när hon utsätter henne för en sån fara herregud ! Jag hoppas du vill uppdatera hur de går ts, e de sant som du skriver att de verkligen ligger så illa till hos mamman så skulle jag då aldrig lämnat mitt barn där en gång till, aldrig !

• Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-22 19:55:13 följande:
    Det gör ingen skillnad på ifall jag skulle ha ringt på fredagen eller ifall jag ringer på måndagen.

Och jag kan som sagt inte ta ledigt eller sjukskriva mig i en hel dag när jag har enormt viktiga arbetsuppgifter att utföra. Jag är läkare på ett sjukhus ´med personalbrist. Ifall jag skulle ha tagit ledigt så skulle jag ha behövt ställa in operationer.

Låter aningen märkligt med en läkare som inte vet när ett barn far illa eller vet vart man skall vända sig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 03:32:12 följande:

Låter aningen märkligt med en läkare som inte vet när ett barn far illa eller vet vart man skall vända sig.
    inte bara "aningen"
  • Anonym (pseudonym)
    Anonym skrev 2012-09-25 06:17:41 följande:
    inte bara "aningen"
    Kan jag hålla med om faktiskt. Skrattande
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-22 19:55:13 följande:
    Det gör ingen skillnad på ifall jag skulle ha ringt på fredagen eller ifall jag ringer på måndagen.

Och jag kan som sagt inte ta ledigt eller sjukskriva mig i en hel dag när jag har enormt viktiga arbetsuppgifter att utföra. Jag är läkare på ett sjukhus ´med personalbrist. Ifall jag skulle ha tagit ledigt så skulle jag ha behövt ställa in operationer.
    Aha så du e läkare ? flertal av mina bekanta e oxå läkare o vet du va dom gör när de har uppstått allvarliga problem ? jo dom har ställt in operationer eller gett dom till andra läkare för de mest nödvändigaste medan dom andra har fått avvakta nån dag eller 3 så den där går jag inte på, för visst borde väl ändå din dotter gå före dina "patienter" i så fall ?
  • SupersurasunkSara
    Läs vad som står och inget annat skrev 2012-09-25 19:00:33 följande:
    Aha så du e läkare ? flertal av mina bekanta e oxå läkare o vet du va dom gör när de har uppstått allvarliga problem ? jo dom har ställt in operationer eller gett dom till andra läkare för de mest nödvändigaste medan dom andra har fått avvakta nån dag eller 3 så den där går jag inte på, för visst borde väl ändå din dotter gå före dina "patienter" i så fall ?
    Han hade ju barnet själv i helgen så varför ställa in när han inte behöver oroa sig?
  • BioBonus
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-25 19:35:57 följande:
    Han hade ju barnet själv i helgen så varför ställa in när han inte behöver oroa sig?
  • Queenie70

Man undrar hur TS hade tänkt att klara av ett barn på heltid med allt vad det innebär av vab etc om han har ett jobb som umöjliggör att gå ifrån för att ringa ett viktigt samtal.!?

• Anonym (Hanna)

Jag ser att tråden är några dagar gammal. Ts du skall ta din magkännsla på största allvar. Soc är öppet dygnet om. Då det inte är kontorstid så ringer du 112 och säg att du vill bli kopplad till socialjouren i din kommun. då blir du strax uppringd. Berätta allt från början. Då kommer det bli en utredning. Tyvärr så håller den på ganska så länge för länge tycker jag. Den tar 4 mån att göra.

Hoppas det går bra för dig och ditt barn!

Hanna  

• MammaMia88

Om jag vore du skulle jag skippa att ringa soc och bara hämtat barnet!

Orosanmälan tar ofta tid, och det är inte ens säkert dem anser läget vara "akut"...har dessvärre haft med dem att göra pga min styvdotters mammas uppförande, dem ringer och förvarnar och allt möjligt. 

• Queenie70
    Anonym (Hanna) skrev 2012-09-28 13:30:42 följande:
    Jag ser att tråden är några dagar gammal. Ts du skall ta din magkännsla på största allvar. Soc är öppet dygnet om. Då det inte är kontorstid så ringer du 112 och säg att du vill bli kopplad till socialjouren i din kommun. då blir du strax uppringd. Berätta allt från början. Då kommer det bli en utredning. Tyvärr så håller den på ganska så länge för länge tycker jag. Den tar 4 mån att göra.

Hoppas det går bra för dig och ditt barn!

Hanna  

En utredning ska MAX ta 4 månader. Om det är fara för barnets liv går det betydligt fortare givetvis.
Svar på tråden Oansvarig mamma - Har jag rätt till barnet?