• Anonym

Jobb sen studier - hur fylla i blanketten?

Hej,

Fråga nr 1:
    När fyller man i sin blankett till försäkringskassan om inkomst när man ska söka föräldrapenning?

Fråga 2:
    Om jag först arbetar under 6 månader (under två olika anställningar) och blir gravid i slutet av min anställning - för att sedan studera alla månader fram tills förlossning, när ska jag skicka in mina papper om anställning? Och hur fylls pappren i om jag slutat jobba? Räknar jag samman de månader jag arbetat och hur mycket jag tjänat? 

Fråga 3:
    För visst är det så att jag kan få en full SGI trots att jag arbetat sex månader men under två olika anställningar? Har arbetat heltid alla månader utom en, då jag endast arbetade 80 h. Har en månadslön på 23 000.

Om jag får fortsatt erbjuden anställning på min arbetsplats stannar jag, annars planerar jag studera heltid med studiemedel fram till förlossning. Arbetar fram till jul. Är inte gravid ännu. 

Stort tack på förhand!            

• Svar på tråden Jobb sen studier - hur fylla i blanketten?
  • Försäkringskassan

Hej!

1. När man skickar in moderskapsintyget skickar vi ut ett informationsbrev och en blankett där man uppger sin inkomst.

2. SGI:n räknas ut på arbete som varat 6 månader eller mer. Man räknar samman inkomsterna från alla arbetsgivare och tar ett snitt utifrån det vad det blir i årsinkomst. Till exempel om du fått lön i 6 månader lägger man samman dessa summor. Dela summan i 6 och summan du får då multiplicerar du med 12.
    Har man ob ska det också räknas in.

3. Man kan få en full SGI om man arbetat 6 månader och sedan börjat studera direkt. Det får inte finnas något glapp mellan arbete och studier. Din SGI är skyddad under tiden du studerar med studiemedel.
    Om arbetet upphör innan studiestarten anmäl dig till arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag för att skydda din SGI.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Jobb sen studier - hur fylla i blanketten?