• Juppi

Hur länge stannade du/ni kvar på BB efter förlossningen?

Hur länge stannade du/ni kvar på BB efter förlossningen. Både med er som har ett och flera barn. Och varför? Undrar för att jag själv är osäker, vill hem samma dag om allt har gått bra, för med nr 1 så tyckte jag inte att de gav mig så mycket att vara kvar 3dagar vad jag kände i efterhand, förutom den goda maten :) Men blir osäker för tänk om det händer nå.

• Svar på tråden Hur länge stannade du/ni kvar på BB efter förlossningen?
  • iser

Första barnet så var det länge. Dottern låg på samvård och jag BB sen blev det intensiv etc etc. Därför tänkte jag ligga så länge som möjligt med andra barnet ifall komplikationer skulle uppstå. Men jag märkte snabbt att han var frisk så det blev bara en natt på BB. Han åt bra direkt och jag mådde bra. Jag kan ångra att jag bara stannade en natt. Jag tror att det hade varit bra med två nätter för att verkligen vara utvilad när man kom hem till storasyster. När jag kom hem var jag på ganska dåligt humör pga trötthet.

• ajmaj

Med första barnet blev det akut snitt, så då låg vi på avdelning i fyra dygn.
    Andra barnet kom på naturlig väg, men eftersom förlossningen tog nästan ett dygn från vattenavgång tills bebisen var ute, så fick vi stanna en extra dag (dvs ett och ett halvt dygn totalt).

• Nyfiken2012

Ett barn, kom in för igångsättning en morgon, förlossningen startade morgonen dan därpå, bebisen född på kvällen, allt bra m oss båda o amningen funkade fint så i åkte hem på em dan därpå. Såg ingen mening m att stanna.

• notice

Två nätter på grund av att hon var lite gul. När vi väl kom hem blev det fler sjukhusbesök på grund av gulsoten, först blodprov flera gånger och sen fick vi åka tillbaka till bb för att sola. Att ligga på special bb och sola var om möjligt ännu tråkigare än dagarna på bb. När bebis inte åt eller bytte blöja satt jag bara och tittade och pratade med henne i den lilla solkuvösen..

• LilaLavendel

Förstföderska med sätesförlossning.

Vi fick rum vid 23-tiden och lämnade BB vid 14-tiden dagen efter :)

• Paincake

Första barnet: Två nätter på bb, två nätter hemma, en natt på spec-bb, två nätter hemma, tre nätter på spec-bb. Kaos, m a o. Andra barnet: Tre dygn på bb.

• Ova

Första barnet en vecka på neo då hon föddes med lunginflammation.
    Andra barnet tre dagar då hon skulle ha extra andningskontroll med tanke på nr.1 och att jag hade GBS.
    Tredje barnet tre dagar då syskonen där hemma hade magsjuka vilket jag ville slippa.  

• micksaan

Med första dottern stannade vi 2 dagar på BB. Dom ville gärna ha kvar oss en natt till men vi längtade hem så fick åka. Med andra dottern blev hon inlagd på barnavdelningen med lågt blodsocker så första natten sov jag och sambon utan henne på BB och sen sov vi/jag 4 nätter på barnavdelningen.

• flamsmaja

Första barnet: tre dygn

Andra barnet: två dygn

Tredje barnet: (född idag) 3 timmar..

• frökenelisabeth
    flamsmaja skrev 2013-04-25 20:42:24 följande:
    Första barnet: tre dygn

Andra barnet: två dygn

Mys!! Stort grattis

Vi bodde två dygn på patienthotellet, hade gärna stannat längre, kändes så lyxigt med mat, personal osv Men allt var fint med oss, bebis och amning, så det var inte aktuellt att stanna längre.
  • Emelie 1987
    flamsmaja skrev 2013-04-25 20:42:24 följande:
    Grattis! :D
    En man, två barn, tre älsklingar
  • milli79

1a barnet: Ca 1 dygn. Föddes med sugklocka efter jobbig förlossning men det var så fullt på BB att min man fick åka hem så jag hade helst följt med honom men pga sugklockan så ville läkaren ha lite extra koll.

2a barnet: Föddes 04.32 åkte hem runt 14.30

3e barnet: Föddes 01.18 åkte hem runt 11.00

Så vi har aldrig stannat länge på BB. Amningen har alltid funkat osv så vi har mest väntat in barnläkaren.  

• k girl

Sex dagar med första. Det brukar vara normalt med tre dygn här (långt avstånd till BB) så de väntar in testerna, men sonen fick gulsot.

Andra kom en månad tidigt och då blev vi på neo i två veckor.

• cloudberry79

Andra barnet: Tre dagar, eftersom jag hade tufft att få igång amningen. Annars får man åka hem tidigare ifall man bor nära sjukhuset. Första kom i vecka 28, då var jag på BB exakt en natt, men på neo nio veckor.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Frida och Neo

Första barnet kom vid 23 på kvällen, då fick vi stanna kvar på fl under natten och åka hem efter läkarkollen på morgonen. Andra barnet ville jag också hem direkt, bebisen kom vid 13 och vi åkte hem vid 20, efter läkarkollen. Har gått bra hemma båda gångerna, fick dock med första barnet lite problem med amningen, men fick hjälp vid 48h kollen av amningshjälpen. Sen flöt allt på fint! Jag skulle aldrig vilja stanna kvar på bb! Mår så dåligt av sjukhus och att inte få vara "ifred" med familjen.

Svar på tråden Hur länge stannade du/ni kvar på BB efter förlossningen?