• spunge

Frågor till skolarbete..

Hej!
    Har fått i uppgift att fråga folk lite frågor ang psykisk ohälsa och skulle bli väldigt glad om ni ville svara!
    Vill ni inte svara här så går det bra att skicka PM. 

1, Vem drabbas av psykisk sjukdom?
    2,  Vad är psykisk sjukdom för dig?
    3, Vad är schizofreni för dig?
    4, Om du möter någon med uppenbar psykisk sjukdom på stan, hur reagerar du då?

Skriv gärna din ålder, kön, etnicitet och klasstillhörighet.
    Tack!!             

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Svar på tråden Frågor till skolarbete..
  • katalysator

Det kan drabba vem som helst, antingen på grund av genetiska- eller medicinska fel, eller som en följd av yttre påverkan (t,ex, stress, trauman, kriser, etc.)

2,  Vad är psykisk sjukdom för dig?

För mig är det alla former av sjukdomar som främst påverkar psyket och inte så mycket kroppen, även om det även kan finnas många fysiska symptom (och i många fall även fysiska orsaker, t.ex. hormonobalans).

En psykisk sjukdom som kan yttra sig på väldigt många olika sätt, men gemensamt är väl att det ofta kretsar kring vanföreställningar av något slag.

De flesta psykiska sjukdomar är ju inte uppenbara eller synliga, så om jag hade sett någon på stan hade jag förmodligen trott att det var en knarkare och inte en psykiskt sjuk person. Sådana brukar jag bara ignorera, om de inte uppenbart verkar vara på väg att skada sig själva eller andra.

Skriv gärna din ålder, kön, etnicitet och klasstillhörighet. 

Svåraste frågan Skrattande Jag är 24 år, kvinna, svenskfödd och ... vad tänker du med klass? Jag är akademiker och har ett hyfsat välbetalt jobb, men uppvuxen i ett renodlat arbetarhem i ghetto-förorten. 
  • Simon 681

Jag antar att du menar riskfaktorer. Skulle tro att folk som har varit utsatta för svåra övergrepp eller extremt stressfulla situationer, som krig har en ökad risk.

2, Vad är psykisk sjukdom för dig?

Icke-logiska rädslor, verklighetsfrämmande verklighetsuppfatning, nojor. Dessa när de är så starka att de inte går att leva ett normalt liv med.

En skada på eller förbikoppling av den delen av hjärnan som testar om sinneintryck är kompatibla med verkligheten.

Det beror på. En ivke våldsam person som pratar högt med sig själv skulle jag nog hålla avstånd till, En psykotisk våldsverkare kanske man måste takla ner och ringa polisen.

38, man, kaukasier, svensk, student/tjänsteman.   

• Lilia

1. Vem som helst kan drabbas, men man har ökad risk för vissa sjukdomar om man har dem i släkten eftersom det är ärftligt. Har man vissa funktionshinder t.ex aspberger så ökar risken också för vissa diagnoser t.ex depression. Har man haft en dålig uppväxt ökar också risken att bli psykiskt sjuk. Observera att jag bara har sagt att risken ökar, inte att man måste bli psykiskt sjuk. 2. Då man pga sitt tillstånd inte kan ta hand om sig själv eller då man får allvarliga problem med vardagen. Många mår dåligt, men inte alla. Vid t.ex mani mår man jättebra. 3. Schizofreni är en komplex diagnos med många diagnos kvitterier, man behöver inte ha alla, därför kan sjukdomen se väldigt olika ut hos olika människor. Gemensamt hos alla med Schizofreni är att de har en rubbad verklighetsuppfattning och inte är medvetna om sin diagnos då den väl har brutit ut. Sedan kan vissa höra röster och se syner, men det är bara en liten del i diagnosen och enligt min erfarenhet (min mamma är Schizofren) inte det största problemet. 4. Det beror väl helt på situationen. De flesta skulle jag behandla som vem som helst. 5. Jag är kvinna, 26 år, svensk och student. Jag är uppvuxen i en arbetarfamilj, men kommer tillhöra medelklassen då jag är klar med studierna.

• spunge

puffar

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge

ingen mer som vill svara?

• spunge

puff...

• spunge

åååååååååååååååååååååååååå

• Lilia

Jag hjälper till och puffar.

Svar på tråden Frågor till skolarbete..