• PolyPond

Vilken typ av päls?

Vilken typ av päls skulle du helst, eller minst ogärna, bära?

Motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken typ av päls?
  • IsDimma

Kaniner kan man ju äta så det vore väl praktiskt om vi tog vara på pälsen med

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Fiona M
    Wimsey skrev 2012-09-23 16:56:55 följande:
    Ok, först och främst ... helst skulle jag inte alls vilja bära päls men om jag nu skulle bära päls så väljer jag kanin.

Jag har enorma fördomar om minkuppfödning och skulle ärligt talat skämmas ihjäl om jag gick omkring i minkpäls.

Rävar känns mest ok att skjuta om de har skabb och jag har inte lust att ha en skabbpäls på mig.

Kanin däremot finns det för det första mängder av utan att man behöver föda upp dem, dessutom äter man dem också, så man skjuter dem inte bara för pälsens skull. 
    samma här.
  • lennartsdotter

Viltfångade/dödade skulle jag bära alla lika gärna. Snackar vi de som hålls i fångenskap skulle jag inte bära räv- eller minkpäls eftersom de 1) hålls under vidriga förhållanden 2) endast föds upp för pälsproduktion (resursslöseri). Valet skulle falla på kanin då.

• Lilia

Inget av dem. Usch, skulle aldrig kunna gå omkring med ett dött djur.

• Lilia
    ruccoless skrev 2012-09-23 17:30:03 följande:
    Tycker normala och riktigt funtade människor bär INTE päls överhuvudtaget, oavsett djur.

• Iryelle
    Lilia skrev 2012-09-25 11:56:42 följande:
    Inget av dem. Usch, skulle aldrig kunna gå omkring med ett dött djur.

Men då antar jag att du är vegetarian? :)
  • PolyPond
    Iryelle skrev 2012-09-25 12:33:50 följande:

Och inte har skinnskor.
  • Excentriskan

Kanin. Vi säljer kaninkött och så länge som djuren inte bara föds upp för päls utan även blir mat så tycker jag det är okej. Precis som med övriga skinnjackor eller fällar (renskinn, björnfällar osv).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Lilia
    Iryelle skrev 2012-09-25 12:33:50 följande:

Det är klart att jag är, annars vore jag ruggigt okonsikvent. =)
  • Lilia
    PolyPond skrev 2012-09-25 14:23:51 följande:
    Och inte har skinnskor.

Nej, såklart inte. Inte skindetaljer på jackor och dylikt heller eller dunkuddar eller duntäcken.
  • Iryelle
    Lilia skrev 2012-09-25 14:54:11 följande:
    Det är klart att jag är, annars vore jag ruggigt okonsekvent. =)

:)
  • Regnig måndag
    Miss Behave skrev 2012-09-25 14:26:57 följande:
    Kanin. Vi säljer kaninkött och så länge som djuren inte bara föds upp för päls utan även blir mat så tycker jag det är okej. Precis som med övriga skinnjackor eller fällar (renskinn, björnfällar osv).
    Det vore tvärtom ett gigantiskt slöseri och ett hån mot djuret om allt utom pälsen togs omhand.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Dr Mupp

Kanin och det helt utan problem. Hade jag haft plats så hade jag gärna fött upp kaniner för köttproduktion. Eller snarare, överskottet från utställningsaveln hade blivit middag och det enda vettiga är ju att faktiskt ta tillvara på skinnet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vilken typ av päls?