• Äldre 23 Sep 19:02
    11333 visningar
    6 svar
    6
    11333

    Hur långt bak kan man komma, och hur gör man??

    Sitter här med massor av papper med avlidnas släktingars namn, bak till 1720. Har inte gjort allt själv och har fått mycket hjälp. Hur gör jag för att gå vidare nu? Jag har kommit bak till familjen Enhörning. Någon kunnig som vet vart och hur jag går vidare nu?

  • Svar på tråden Hur långt bak kan man komma, och hur gör man??
  • Äldre 23 Sep 19:47
    #1

    Inte någon kunnig där ute?

  • Äldre 24 Sep 15:50
    #2

    Har du letat i kyrkböckerna? Här är en introduktion:

    www.arkivdigital.se/slaktforskning/introduktion/kyrkobocker

  • Äldre 25 Sep 14:29
    #3

    Åh vad roligt att du släktforskar! Det gör jag med. Du kan ju inboxa mig om du har några specifika frågor så kan jag se om jag kan hjälpa dig :)

    Första frågan, som du har i rubriken, är "hur långt bak kan man komma". Svaret är lite olika beroende på vilken släkt man kommer ifrån, är det "bara" bönder och torpare så kan det vara svårt att komma längre än till 1500-talet - men om man snubblar över en ätt eller liknande så brukar det finnas ätt-tavlor bak till 1400-talet i vissa fall. 
    En av de största vi har i Sverige är Bure-ätten, den hör jag till på långt håll. För att få ett hum om hur sånt kan se ut, hur man kan bygga upp släktträd osv tänkte jag länka det  träd som en fyrmänning till min far (tror jag att vi kom fram till att det var) har gjort. HÄR finns det. Det namn som är markerat, Maria magdalena, är min farmors mormors mor.

    Sedan, för att ta reda på nya saker, finns det flera arkiv att titta i. dels finns det ganska väldokumenterade domstolsprotokoll kvar, plus alla kyrkböcker. Om du går till olika stadsarkiv kan du också hitta ny information. Men jag tänker att du får inboxa mig så att jag kan hjälpa dig mer specifikt.

    Sedan finns ett fantastiskt forum på internet som heter anbytarforum. Där kan man ta del av andras forskning och också göra efterlysningar och få  hjälp. HÄR finns det.där klickar du sen på "ämnessidan" så är det bara att sätta igång sen.
    Varifrån i landet kommer du och/eller din släkt ifrån?
    HÄR står det om några "enhörningar" - kan någon där vara en släkting till dig måntro?

    Lycka till!

     

  • Äldre 13 Nov 14:16
    #4

    kan ngn säga en bra sida för tydlingen är denna personen och jag nyfikna och säkert mång mer. Vill ha någonting som faktiskt är gratis!

  • Äldre 13 Nov 15:29
    #5
    anonyperson skrev 2017-11-13 14:16:04 följande:

    kan ngn säga en bra sida för tydlingen är denna personen och jag nyfikna och säkert mång mer. Vill ha någonting som faktiskt är gratis!


    Grattis tillveckans trådlyft.

    Gratis OCH rätt kan det i princip bara bli om du åker tillställena där de fysiska böckerna finns. Men det kostar ju att resa, om man behöver det.

    Så, nej, du får nog glatt pröjsa en tusenlapp eller två om året om du vill släktforska på ett seriöst vis. Och då föreslår jag att du satsar på Arkiv Digital, för där betalar du en fast period i förväg, och startar inte ett löpande abonnemang. Det kräver inte heller att du har ett kreditkort, utan du kan betala påandra vis om du vill.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Hur långt bak kan man komma, och hur gör man??