• Anonym (snutte)

Är det normalt att ha snuttefilt när man är 30?

Jag fyller 30 nästa år och har fortfarande snuttefilt, närmare bestämt ett örngott. Och sover med min nalle. Har alltid gjort, kommer alltid göra. Snuttefilten tar jag ofta med mig till vardagsrummet när jag tittar på tv och har den alltid i sängen även om jag inte sover utan bara ligger och läser. Både min man och min förra sambo accepterar/accepterade det när de förstod vad det var jag hade i sängen. Ibland tänker jag att det kan väl ändå inte vara normalt? Har med den till jobbet (har sovande jour) och har svårt att sova utan den. Den är nån sorts trygghet och så är det mysigt. Egentligen bryr jag mig inte om det är konstigt men vill ändå veta vad andra anser. Mina kompisar vet också om den :) Vi planerar barn till nästa år och har undrat för mig själv om det är lite knäppt att inte ha kommit ifrån en så typiskt barnslig sak som snuttefilt. Men jag VILL inte vänja mig av med den. Tänker att det är nog inte så vanligt att man som vuxen är så otroligt fäst vid en sån sak som att gosa med snuttefilten?

• Svar på tråden Är det normalt att ha snuttefilt när man är 30?
  • Anonym

Jag hade en snuttefilt jag älskade den men när jag lämnade mitt ex så tror jag han snodde den för jag har inte hittat den sen ja flytta från han....

• Carrro1982

Det är ju helt underbart, fortsätt med att ha snuttefilt.  Funderar själv på att skaffa mig en snuttefilt faktiskt, hade en när jag var barn.   Ett kudd-örngott som alltid var med mig.  Mamma fick inte ens tvätta den, så den blev lite sliten och lortig.  Snuttis hette den. =)  

Saknar faktiskt snuttis ibland.  =/  En dag var den bara borta!=/ 

• Anonym (snutte)
    Carrro1982 skrev 2012-09-27 20:58:52 följande:
    Det är ju helt underbart, fortsätt med att ha snuttefilt.  Funderar själv på att skaffa mig en snuttefilt faktiskt, hade en när jag var barn.   Ett kudd-örngott som alltid var med mig.  Mamma fick inte ens tvätta den, så den blev lite sliten och lortig.  Snuttis hette den. =)  

Saknar faktiskt snuttis ibland.  =/  En dag var den bara borta!=/ 
    Säkert din mamma som bestämde att det var dags att sluta :(

Som sagt tror jag att mamma försökte få mig att släppa det där med snutte, påpekade att jag är väl ändå för stor? Nä vaddå tyckte jag, vad spelar det för roll? Jag tog det nog ganska personligt också. Hade hon tagit den ifrån mig hade jag nog gått bärsärk hemma. Och till slut skaffat en ny i vilket fall som helst.

Men jag tror fortfarande att det ligger nåt i att det finns en anledning till varför man har snutte när man är liten och sedan slutar, det är ju en trygghetssak och att man som större barn bör hitta trygghet på annat sätt, för att förklara min tankegång enkelt.

Men det gick visst inte så bra för mig så nu sitter jag här med min snutte och gosar i soffan, 29 år och liten i hjärtat vad det verkar Solig
  • Anonym (Nalle)

Jag har en älskad Nalle som jag haft sen jag föddes (34 år sedan). Den vågar jag inte ha i sängen, känner att jag inte kan/orkar försvara det inför alla runt omkring mig som känner till den, men den ligger mjukt och bra i klädgarderoben och jag säger hej varje dag. Min fd sambo försökte otaliga gånger få ner den i källaren (herregud vad okänsligt!), men min nuvarande man bryr sig inte ett skvatt om att jag har den, eller VAR jag har den! Den är det första jag skulle rädda om det brann (förutom sonen och mannen så klart!).

• Anonym

HAHAHA! Här har du en 40-åring som har "snuttefilt" Orgonalet är borta för länge sedan, men jag letar upp nåt likande material och har det under kudden. I nödfall, när jag tex är bortrest, duger sånna där mjuka tvättlappar i kläder.
    Alla mina nära och kära vet om det och min 10-åriga dotter deklarerar bestämt att hon minsann tänker ha kvar sin så länge hon vill! 

På tråkiga möten mm letar sig handen gärna in i jackans foder där en lapp finns. Ser det lite som avkoppling och meditation!  

• Carrro1982
    Anonym (snutte) skrev 2012-09-27 21:19:15 följande:
    Säkert din mamma som bestämde att det var dags att sluta :(

Som sagt tror jag att mamma försökte få mig att släppa det där med snutte, påpekade att jag är väl ändå för stor? Nä vaddå tyckte jag, vad spelar det för roll? Jag tog det nog ganska personligt också. Hade hon tagit den ifrån mig hade jag nog gått bärsärk hemma. Och till slut skaffat en ny i vilket fall som helst.

Men jag tror fortfarande att det ligger nåt i att det finns en anledning till varför man har snutte när man är liten och sedan slutar, det är ju en trygghetssak och att man som större barn bör hitta trygghet på annat sätt, för att förklara min tankegång enkelt.

Men det gick visst inte så bra för mig så nu sitter jag här med min snutte och gosar i soffan, 29 år och liten i hjärtat vad det verkar Solig
    Jo det var min mamma som tog bort den. =/  Men jag sög på tummen till hög ålder, var i tonåren när jag slutade.  Det som är bra med att suga på tummen är att man alltid har den med sig - och ingen kan ta den ifrån mig. =)  

Men det är bra att du har kvar din snuttefilt, är glad över att dina föräldrar inte tog den ifrån dig.  =)
  • Anonym (snutte)
    Anonym (Nalle) skrev 2012-09-27 21:45:27 följande:
    Jag har en älskad Nalle som jag haft sen jag föddes (34 år sedan). Den vågar jag inte ha i sängen, känner att jag inte kan/orkar försvara det inför alla runt omkring mig som känner till den, men den ligger mjukt och bra i klädgarderoben och jag säger hej varje dag. Min fd sambo försökte otaliga gånger få ner den i källaren (herregud vad okänsligt!), men min nuvarande man bryr sig inte ett skvatt om att jag har den, eller VAR jag har den! Den är det första jag skulle rädda om det brann (förutom sonen och mannen så klart!).
    Vad gulligt, säger hej varje dag till nallen Solig

Älsklingsnallen hör INTE hemma i källaren, vilken kall typ! Skrikandes Men kanske måste man vara av känsligare art för att begripa sig på snuttebeteendet haha
  • Anonym (snutte)
    Anonym skrev 2012-09-27 21:54:49 följande:
    HAHAHA! Här har du en 40-åring som har "snuttefilt" Orgonalet är borta för länge sedan, men jag letar upp nåt likande material och har det under kudden. I nödfall, när jag tex är bortrest, duger sånna där mjuka tvättlappar i kläder.
    Alla mina nära och kära vet om det och min 10-åriga dotter deklarerar bestämt att hon minsann tänker ha kvar sin så länge hon vill! 

På tråkiga möten mm letar sig handen gärna in i jackans foder där en lapp finns. Ser det lite som avkoppling och meditation!  
    Haha underbart!

Jag gillar att känna mjuka, tunna tyger mellan fingrarna och kan snutta på det viset. Idag tex, var iiiingen bra dag. Knappt sovit nåt och ångest inför jobbet av olika anledningar så jag slängde ner min snutte i handväskan ifall jag skulle känna för att snutta lite som tröst Skäms

brukar ha den bredvid mig i soffan, och om jag inte gör min speciella grej med att stoppa in en flik i örat (jag skrattar nästan ihjäl mig åt mig själv för det låter ju knäppt!) så sitter jag och känner på den mellan fingrarna. jättemysigt =)
  • Anonym (snutte)
    webby skrev 2012-09-27 21:56:44 följande:
    Jag använder min sambo som snuttefi lt Glad
    Skrattande Nu tänkte jag fråga hur du snuttar på honom men det lär plötsligt inte lika bra som när det handlar om ett örngott *asg*
  • Anonym (snutte)
    Carrro1982 skrev 2012-09-27 22:04:59 följande:
    Jo det var min mamma som tog bort den. =/  Men jag sög på tummen till hög ålder, var i tonåren när jag slutade.  Det som är bra med att suga på tummen är att man alltid har den med sig - och ingen kan ta den ifrån mig. =)  

Men det är bra att du har kvar din snuttefilt, är glad över att dina föräldrar inte tog den ifrån dig.  =)
    Ja tummen kan ju ingen sno ifrån en. Det är nog svårare att sluta med just pga den anledningen, den går ju inte att kasta bort som nappar.

Jag har aldrig sugit på tummen, hade napp och bestämde mig när jag var 4 att nä, nu är jag STOR, så alla nappar åkte ner i en plastpåse och så gick jag och pappa och slängde den i sopnedkastet och sen ringde vi mamma på jobbet och jag berättade stolt vad jag gjort.

Sen blev det katastrof på kvällen iof men jag hittade en napp under sängen haha. Dock kom jag aldrig på att jag hade kunnat använda tummen, men det var inte samma sak riktigt heller, var inte van vid det.

Jag kommer ihåg att jag önskade mig en snuttefilt i present av min pappa när jag var 10 kanske, och fick en =) den var så fin, vit med rosa och blå nallar. Men det tog ett tag innan den blev så där tunn och mysig.

Vet inte om det hade varit bättre om jag tvingats sluta. Jag trivs med snutten och så får det vara =)

Du kan ju alltid snutta lite på tummen om du vill =)
  • Anonym (Snuttisen)

Ser att tråden är gammal, själv använder jag både gosedjur och snuttefilt när jag sover och är 40+

• marräng

Det är säkert inte vanligt...

Men vad mysigt det låter med snuttefilt. Snutta på du tycker jag! Värre saker kan man göra liksom.

• Freja1

HEJ jag har oxå snutte jag har haft min snutte sedan jag var liten 

Svar på tråden Är det normalt att ha snuttefilt när man är 30?