• GravDiab

Gravid diabetiker, provanställning, sjukskrivning????!!!

Hej, Jag har diabetes typ 1 sen 8 år tillbaka. Fick det när jag var 14 och nu är jag 23. Jag är nu gravid i v. 9 med mitt första. Fick missfall för några månader sedan så blev lite paff och såklart glad över att jag blev gravid efter bara en vanlig mens. Precis innan jag upptäckte att jag var gravid, så var jag superglad över att äntligen fått en provanställning på ett företag där jag får jobba dagtid. Efter sex månader går denna anställningen över till fast anställning. Har jobbat på bemanningsföretag i 11 månader heltid, 2-skift, fram tills fredagen, och på måndagen började jag på detta nya företaget som jag nu varit på i 4 veckor. Nu till mitt problem. Jag trivs på detta företaget bra. Men jag mår så dåligt över att jag inte kommer kunna jobba där mer än typ ett halvår till Max. Jag är så rädd för att berätta för min nya chef. Känner mig så dum! Vill ju vänta så länge jag bara kan. Jag är så nervös över att jag inte kommer få min fasta anställning nu! Hur stor är chansen att jag får behålla jobbet? Kan han komma på någon annan anledning till att säga upp mig, även om jag är duktig och sköter mig exemplariskt? Kan han meddela att jag inte blev fast anställd utan får "gå hem" under tiden jag är mammaledig (tiden innan Bf)? Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 21:31
    Tänkte även nämna som rubriken lyder att jag har ju ingen aning hur jag kommer må nu framöver, det har funkat hyfsat hittills. Men jag är lite nervös över att jag kanske behöver sjukskrivning pga min diabetes, eftersom blodsocker värdena svänger lite uppochner ibland!! Detta betyder ju att jag måste berätta tidigare än jag vill för chefen kanske....

• Svar på tråden Gravid diabetiker, provanställning, sjukskrivning????!!!
  • MajaVira

Arbetsgivaren har rätt att avsluta provanställningen utan någon motivering, det gäller även om du är gravid.

• GravDiab

Så kanske det är. Tycker det är lite krånglit att fatta alla rättigheter jag har...och uppenbarligen inte har. Tänker bara om man försöker göra sig oumbärlig så kanske han vill behålla mig ändå och se att jag kommer tillbaka efter nåt år.

• Äppelpaj80

Jag tycker du ska berätta för chefen ganska tidigt, ger ett mer seriöst intryck. Förklara hur bra du trivs och så vidare och försök att sälja in dig. Förstår att du längtar efter barn men detta är ju en anledning till varför man kanske ska vänta tills man har fast jobb med att bli gravid.

• Zanzie
    MajaVira skrev 2012-09-23 21:37:40 följande:
    Arbetsgivaren har rätt att avsluta provanställningen utan någon motivering, det gäller även om du är gravid.
    En sån här fråga kan vara väldigt viktig för den som den berör, så man bör ha någorlunda koll på att man inte säger fullständigt felaktiga saker innan man uttalar sig.

Här går att läsa vad Diskrimineringsombudsmannen säger:
    www.do.se/sv/Diskriminerad/Arbetslivet/Vad-kan-jag-anmala/

" Exempel på diskriminering i arbetslivet

Det här är exempel på vad som kan vara diskriminering eller missgynnande i arbetslivet som du kan anmäla till Diskrimineringsombudsmannen.

[...]

Din provanställning avbröts när du blev gravid. "
    Det är alltså anmälningsbart om provanställningen avbryts för att du är gravid och det innebär att du kan få rätt till skadestånd i så fall. Diskrimineringslagstiftningen är skriven på ett sådant sätt att det är upp till arbetsgivaren att bevisa att diskriminering inte skett i ett sådant läge.
  • Gladskit
    Zanzie skrev 2012-09-25 20:39:48 följande:
    Din provanställning avbröts när du blev gravid."
    Det är alltså anmälningsbart om provanställningen avbryts för att du är gravid och det innebär att du kan få rätt till skadestånd i så fall. Diskrimineringslagstiftningen är skriven på ett sådant sätt att det är upp till arbetsgivaren att bevisa att diskriminering inte skett i ett sådant läge.

Det är helt sant det du skriver.
    Samtidigt som någon skrev, så kan en provanställning sägas upp helt utan att arbetsgivaren ger den anställde någon specifik anledning, om det inte står annat i kollektivavtalet. Så länge man håller sig till reglerna i LAS.
    Så eftersom en arbetsgivare i normalfallet inte behöver ge någon anledning blir det ju svårt för arbetstagaren att hävda att det beror just på graviditeten.

Men det är ju upp till varje specifik situation också. Om man regelbundet har samtal där allt pekar på att man sköter sitt arbete och att arbetsgivaren uppger att han är nöjd med ens insats, och detta bryts eller byter riktning i och med att man berättar om graviditeten så kan man möjligen hävda att det är graviditeten som är anledningen och då har man blivit diskriminerad.
  • GravDiab

Ja alltså, ni har ju förstås helt rätt. Han kan säga upp mig ett tag efter ha fått reda på att jag är gravid. Och han behöver ju inte ha en anledning. Men som sagt så sköter jag mig så bra det bara går, kommer alltid i tid och lär mig fort och vi har blivit ett bra och sammansvetsat gäng som berömmer varandra. Jag märker ibland tillochmed att jag har bättre tempo och är noggrannare än några som vart där längre än mig. Har fått mycket berömm av mina anställda så det känns bra! Men jag tänkte iaf berätta när det börjar synas...om det inte blir jättejobbigt innan det med krämpor och svängande blodsocker som gör att jag blir sjukskriven eller nåt.. Jag bara gissar nu men säg att det syns i v 20-25 typ..och det är i mitten av december. Är i v.10 nu. Men i december så är det iaf två månader kvar till jag får fast anställning. :/ Och jag kanske ska ska tillägga att detta inte var planerat alls..nu ville jag verkligen ha fast jobb och ordna upp det innan. Men så kom detta ändå som ett brev på posten. Men självklart välkommet.

• GravDiab

Herregud inte mina anställda.....mina kollegor ska det ju stå!! Ingen egen företagare här inte

Svar på tråden Gravid diabetiker, provanställning, sjukskrivning????!!!