• Anonym (Vän)

Får min vän flera fria försök om jag donerar ägg?

Dum fråga kanske... men då jag är dåligt insatt frågar jag ändå.

Har en nära vän som drabbades av för tidigt klimaterium för ca 1,5 år sedan, vid 32 års ålder.
    Nu har jag förstått att det dels skiljer sig hur många fria försök du får bekostade beroende  på var i landet du bor (helt jävla sjukt tycker jag, det borde banne mig vara lika för alla!).

Sen har jag förstått att det inte alls är säkert att det tar sig... Har ingen statistik på det här, men hon har 2 fria försök och nu har hon fått veta att ett första försök troligtvis är aktuellt i början på året.

Mycket pga det som har hänt, och att jag på senare tid har insett att många omkring mig har svårt att få barn så har ett beslut börjat mogna fram att kanske donera ägg. Har själv en liten kille, och ett barn till på gång och efter det känner jag mig "färdig" med egna barn. Har inte bestämt mig än eller helt hundra tänkt igenom det men känner att jag skulle vilja hjälpa människor att kunna få njuta av ett litet barn. Men det är jy mycket att ta ställning till & min sambo har kanske känslor om det oxå.

Det jag funderar lite på är om det är så att min vän får någon fördel av att jag donerar ägg, har hört att man eventuellt kommer fram snabbare i kön men hon är ju ändå snart "framme". Kan man på så här sätt få fler fria försök för henne? 

• Svar på tråden Får min vän flera fria försök om jag donerar ägg?
  • Anonym

Nej, det är ju inte äggen som kostar mycket pengar utan själva proceduren. Den blir inte billigare av att du donererar din ägg Glad Håll tummarna för din och hoppas att det tar sig, annars har hon alltid möjlighet att betala för fler försök men det kan ju kännas tungt.

• slemtorsk i din bralla

Ja man får donera ägg i Sverige. Det har man fått i ganska många år nu men det är ganska höga krav på den som donerar.

MEN det påverkar inte antalet fria försök för TS väninna, däremot vet jag att det iaf var så när JAG funderade på att donera ägg för 5 år sedan (men inte fick pga jag vägde för mycket) om man skaffar fram en donator så flyttas man fram i kön så att säga för äggen doneras till nästa person i kön som väntar på ägg och då kommer man ju fortare fram i kön. Vet inte om det är så nu, eller i alla landsting (för det är ju väldigt olika från landsting till landsting)

Vad jag har förstått är kraven ungefär de samma iaf

För att donera ägg ska du:
    vara frisk bör vara yngre än 36 år får gärna ha fött egna barn, men det är inget krav ha en BMI (Body Mass Index) på högst 30
  • slemtorsk i din bralla

Så här står det på en av de privata klinikernas hemsida

IVF-kliniken är den enda privata klinik som kan erbjuda donation av ägg och spermier. Det sker via IVF-kliniken i Umeå som samarbetar med Norrlands universitetssjukhus. Eftersom det är ont om donatorer är det för närvarande lång väntetid för äggdonation. För att korta ner väntetiden kan det vara idé att skaffa egen donator, t.ex. en vän eller släkting. I de fall där man ändå vill vara anonym inför varandra kan denna person donera ägg till ett annat par, en s.k. korsdonation. För spermiedonation är kötiden 6-12 månader.

Äggdonation inklusive en frysåterföring 70 000 kr

PAKET – IVF/ICSI-donation 80 000 kr

Svar på tråden Får min vän flera fria försök om jag donerar ägg?