• gobben

Oense om veckobrytning

Hejsan!
    Är sedan ett halvår separerad och har haft min 2 barn varannan vecka på jämna veckor. Detta har fungerat alldeles ypperligt och jag har byggt barnens fritid, arbete, hobbys och min nya relation runt detta!
    (det skall också tilläggas att min nya tjej i början bytte skifteslag för att vi skulle kunna träffas en en hel vecka utan barn)!
    Nu kommer mitt ex och vill ta 3 av dessa 5 barnfia vardagar pga att hennes nya kille inte kan frigöra tid så att dom kan träffas på hennes barnlediga vecka.
    Jag är inte alls med på detta! Vi är helt oense.

Jag är väl inte skyldig att släppa en enda dag så länge det inte påverkar barnen??

• Svar på tråden Oense om veckobrytning
  • Anonym (suck)
    gobben skrev 2012-09-24 15:03:01 följande:
    Så kan man ju också vinkla det men kärnfrågan här är:

Är det MITT ansvar att jänka och strula till min fungerande vardag bara för att exet träffat en ny?
    Skall jag bara svälja och jämka och ge bort 3 för mig värdefulla dagar, när vardagen (med och utan barn) fungerar ypperligt i dagsläget.

Jag skrev väl inte att jag inte vill ha mina barn....eller?
    Nej det är verkligen inte bara ditt ansvar, men var beredd på att OM ni går till någon familjerätt för eventuella samarbetssamtal så skiter den vänliga familjerättsmänniskan i om din tjej var snäll och bytte skift. Det kommer bara handla om barnens bästa och vad ni vill eller inte vill är oviktigt, det ska bara vara bäst för barnen. Var väldigt försiktig att yppa något som kan verka egoistiskt eller ha med egentid att göra för det kommer användas mot dig.
    Familjerätten kan inte hjälpa några som inte redan är överens, tvärtom gör det ofta mer skada om man inte är vidsynt eftersom det lätt blir smutskastning.
    Mitt inlägg var ironiskt, menat just att man ska ta ett steg tillbaka och granska sig själv. Se hur situationen är och om det är värt att slåss för.   
  • gobben

Det är ju därför jag är här: vill dryfta frågan för att inte halka i fällan när vi väl kommer till familjerätten.

Vi har kört en prövotid enligt exets model och jag tycker inte alls att det är strukturerat och bra som innan...är jobbigt att komma in mitt i barnens skola/dagis period t ex. Tror inte att det är bra för barnen heller faktiskt!
    Nu vill jag gå tillbaka till "normalläge" och det är otänkbart för exet likaväl som att det är otänkbart för mig att fortsätta så här...
    Jag är beredd att "slåss till slutet" pga att hennes modell inte fungerar speciellt bra för "mig"

• Anonym (***)

Hej TS,

Nej, du är inte skyldig att jämka men skyldig att ha barnets bästa för dina ögon. Inte ditt bästa, din tjejs bästa eller ditt ex bästa....

Först en fråga... Är ert umgängsschema fastslaget hos familjerätten eller något ni kommit överrens om själva?
    Om inte hos Familjerätten... Hårddrar mamman det dig så kommer ni dit med som jag tolkar det - samma argument. Jag vill ha kvar bytesdagen /  jag vill byta bytesdag => på grund av att jag vill träffa min nya utan att mitt barn är närvarande. Jag tror du håller med om att det inte låter så bra.

Vad du ska tänka på är de andra sakerna du nämner som många av oss inte läser för det vi alla anser sticker ut är att du vill ha egentid med din nya tjej. Går det till Familjerätten, då ska du istället framhäva ditt arbete, hobby och barnens aktiviteter. Men var noga med att även mamman kan säga att barnens aktiviteter fortfarande kan skötas av henne om ni byter dagar.

Sen som någon annan sa - tänk på att nästa gång kanske det är du som behöver byta. OCH - hade det inte varit bra om din nya tjej också umgås med barnen?
    Du säger att hennes nya inte kan "frigöra tid". Vet du varför - är det arbete eller hobby? För mig hade det varit avgörande. Jag hade haft förståelse för om exet hade velat ha egentid med den nya.
    Kanske kan du jämka och säga - nej 3 dagar släpper jag inte, jag har byggt upp mitt nya liv på vårt schema och att det ska vara kontinuitet och inget hattande. Men jag är villig att ändra 1 dag.

• gobben

Mkt tacksam för era kommentarer, tack! Det har öppnat mina ögon en hel del!

Enda orsaken till varför exet vill ha dessa tre dagar är just för att träffa nya killen utan barn. Detta löste jag och min nya utan att blanda in exet.
    Som jag tolkar det så är detta ett mkt svagt argument i Familjerätten?!?!

• Anonym

Har ni ingen dom så är det troligen tyvärr senaste varianten som gäller. Jo jag vet det är surt när man ger och inte får tillbaka (men man lär av sina misstag). Har ni ingen dom så är det det du får söka. Men då måste det alltså finnas skäl för att byta något som den ena föräldern tycker funkar bra. Argumentet att det är bättre för barnen med hela veckor (må-må?) kanske får gehör, eller inte. Lycka till!

• Anonym (been there)

Är det MITT ansvar att jänka och strula till min fungerande vardag bara för att exet träffat en ny?
    Skall jag bara svälja och jämka och ge bort 3 för mig värdefulla dagar, när vardagen (med och utan barn) fungerar ypperligt i dagsläget.

Oj, vad jag känner igen strulet med ett ex som liksom ditt ex inte förstår vad som är viktigt och vilket ansvar man får lov att ta och vilka försakanden man kan få lov att göra som förälder...

Jag har vridit och vänt på mitt liv (inte utan att knota) för att jag tänkte på alternativen som barnen hade - jag kan bara påverka mitt eget, mitt ex oförmågor får jag och barnen leva med och göra det bästa av.

Jag tycker du har haft en bättre isntällning än ditt ex till hur ni löst det med nya relationer.

Ja, vad är egentligen DITT ansvar som förälder, och vad är dina barns andra förälderns ansvar ?

Vad är ditt ansvar om den andre föräldern inte klarar av sitt ansvar ?

Är det så att du INTE har mer ansvar än den som inte klarar av sitt ansvar ?

Jag säger inte att ditt ex har rätt, jag säger att oavsett vem som har rätt eller fel så måste den som kan kliva upp ett steg och tänka på vad som är baät för barnen.

Om ditt ex är så *puckad*  som du skriver så är det inte läge att bråka om vad som är DITT och inte ditt ansvar,  tyvärr.

Barnen mår inte bra av eran konflikt, så mitt tips är att vara vuxen situationen (vilket ditt ex tydligen inte är)  och boka en tid på familerätten/familjeenheten. Red ut allt. med det stöd ni får där.

Gör en överenskommelse som ni har att falla tillbaks på istället för att vara osams.

Sen är det kanske läge att introducera de nya till barnen

- och om det inte hunnit dit ännu så får ni väl helt enkelt prioritera barnen framför de nya och ses mindre.

• gobben

Fattas ju bara att hon vägrar skriva på blanketten för samarbetssamtal hos familjerätten....jag kan i så fall skicka med endast min påskrift och så tar familjerätten detta till nästa nivå och ifrågasätter henne varfor hon inte är samarbetsvillig...knappas till hennes fördel kommande processer. Tråkigt och bökigt om man skall behöva köra vidare till Tingsrätten.....

• Anonym
    Anonym (suck) skrev 2012-09-24 14:49:22 följande:
    Tänk så otroligt viktigt det är med barnfri tid när man separerar, vi kan försvara oss med näbbar och klor för att få vår "egentid" UTAN barn. Det var ju synd att man någonsin skaffade några...
    Om ni tar ett steg tillbaka och ser er utifrån, vad ni egentligen tjafsar om är att INGEN av er vill vara med era barn. 
    JA SJÄLVKLART är det otroligt viktigt med barnfri tid framförallt pga att exet bråkar så fort barnen ska få umgås med min kärlek alltså min partner!!

Det är ju superb att vara barnfri varannan vecka eller var 14e dag då får barnen vara ifred utan tjafs, förhoppningsvis fri från tjafs av biomamman eller biopappan som är svartsjuk på exets nya kvinna eller man !!!
  • Anonym
    gobben skrev 2012-09-25 13:59:01 följande:
    Fattas ju bara att hon vägrar skriva på blanketten för samarbetssamtal hos familjerätten....jag kan i så fall skicka med endast min påskrift och så tar familjerätten detta till nästa nivå och ifrågasätter henne varfor hon inte är samarbetsvillig...knappas till hennes fördel kommande processer. Tråkigt och bökigt om man skall behöva köra vidare till Tingsrätten.....
    Nja ni har ju det avtal ni har. Du skriver prövotid. prövotid? Har du skriftligt på att det var en prövotid? Hur länge har ni haft det? Har ni något annat skriftligt? Annars är det ju så att detta är ert avtal och det är du som vill ändra. 
  • gobben
    Anonym skrev 2012-09-25 16:19:53 följande:
    Nja ni har ju det avtal ni har. Du skriver prövotid. prövotid? Har du skriftligt på att det var en prövotid? Hur länge har ni haft det? Har ni något annat skriftligt? Annars är det ju så att detta är ert avtal och det är du som vill ändra. 
    Inga papper finns på nånting i dagsläget, men det är en del i det jag vill nå men Familjerättens hjälp!
    Vi har kört enligt hennes påhitt endast 5 verckor.

• FrökenKanSjälv

Tyvärr har ni nu ett nytt "muntligt avtal" om bytesdagar. Det har varit så här i fem veckor och ni har inte skrivit någonstans att det bara är på prov, alltså är det nuvarande bytesdag som gäller. Hon har lyckats finta dig!

Hjälper knappast att gå till Tingsrätten med hjälp av en advokat, det blir extremt dyrt och de bryr sig inte ett skvatt om barnfri tid.

• Elin 885

det du kan göra är att vägra ta emot barnen...vad ska hon göra ställa dom på gatan??? visst det är jävligt taskigt mot barnen i fråga...

• Elin 885

nej det är inte ditt ansvar! hon får ordna barnvakt helt enkelt...gärna någon som tar betalt och kostar jättemycket i timmen så det svider ännu mera =).
  • Anonym
    gobben skrev 2012-09-26 12:57:31 följande:
    Inga papper finns på nånting i dagsläget, men det är en del i det jag vill nå men Familjerättens hjälp!
    Vi har kört enligt hennes påhitt endast 5 verckor.

Men alltså, ni har två småbarn, har bara varit separerade i ett halvår och har testat hela veckor och nu brutna.

Jag förstå inte riktigt varför det måste vara ett problem att börja sin vecka mitt i veckan faktiskt. Sen är det bra att tänka på att om barnen har glada föräldrar så mår barnen ofta bra.

Alternativet är väl att mamman blandar in sin nye kille för snabbt i barnens liv. Skulle det vara bättre enligt dig ts?
Svar på tråden Oense om veckobrytning