gobben skrev 2012-09-24 15:03:01 följande:
Så kan man ju också vinkla det men kärnfrågan här är:
Är det MITT ansvar att jänka och strula till min fungerande vardag bara för att exet träffat en ny?
Skall jag bara svälja och jämka och ge bort 3 för mig värdefulla dagar, när vardagen (med och utan barn) fungerar ypperligt i dagsläget.
Jag skrev väl inte att jag inte vill ha mina barn....eller?
Oj, vad jag känner igen strulet med ett ex som liksom ditt ex inte förstår vad som är viktigt och vilket ansvar man får lov att ta och vilka försakanden man kan få lov att göra som förälder...
Jag har vridit och vänt på mitt liv (inte utan att knota) för att jag tänkte på alternativen som barnen hade - jag kan bara påverka mitt eget, mitt ex oförmågor får jag och barnen leva med och göra det bästa av.
Jag tycker du har haft en bättre isntällning än ditt ex till hur ni löst det med nya relationer.
Ja, vad är egentligen DITT ansvar som förälder, och vad är dina barns andra förälderns ansvar ?
Vad är ditt ansvar om den andre föräldern inte klarar av sitt ansvar ?
Är det så att du INTE har mer ansvar än den som inte klarar av sitt ansvar ?
Jag säger inte att ditt ex har rätt, jag säger att oavsett vem som har rätt eller fel så måste den som kan kliva upp ett steg och tänka på vad som är baät för barnen.
Om ditt ex är så *puckad* som du skriver så är det inte läge att bråka om vad som är DITT och inte ditt ansvar, tyvärr.
Barnen mår inte bra av eran konflikt, så mitt tips är att vara vuxen situationen (vilket ditt ex tydligen inte är) och boka en tid på familerätten/familjeenheten. Red ut allt. med det stöd ni får där.
Gör en överenskommelse som ni har att falla tillbaks på istället för att vara osams.
Sen är det kanske läge att introducera de nya till barnen
- och om det inte hunnit dit ännu så får ni väl helt enkelt prioritera barnen framför de nya och ses mindre.