• anitaq

Hur förvara och värma bröstmjölk?

Hej!
    När man pumpar ut mjölk har jag läst att den kan förvaras 3 timmar i rumstemp, 3 dygn i kyl och 3 månader i frys. Om man förvarar den i frys och ska ta fram och ge den, i vilken temperatur serverar man den?
    Jag har väldigt lite mjölk, så det blir inte stora portioner. Kan man blanda fryst mjölk från olika dagar?

• Svar på tråden Hur förvara och värma bröstmjölk?
  • Natulcien

Jag tinade i kylskåp och värmde sen i vattenbad. Hade inte heller så stora portioner...

• Maramina

Du värmer mjölken till samma temperatur som när mjölken kommer från bröstet, dvs 37 grader. Bäst koll på temperaturen får du om du har i mjölken i flaskan som du sedan värmer i ett vattenbad. Får man fråga varför du ska frysa in om du inte har så mycket mjölk? Är det inte bättre att ge det till barnet direkt?

• anitaq

Så i varmt vatten från kranen?

Äter dom lika mycket bröstmjölk som ersättning? Eller är bröstmjölken mer mättande?

• Mamma Tintis

Jag fryste in mjölk i istärningslådor. Då var det bara att klicka ur dem till en plastpåse när de hade fryst och sen ta fram så många som behövdes.

• anitaq

Jag har precis skaffat en bröstpump för att se hur mycket jag egentligen har. Så jag pumpar nu, samtidigt som hon får ersättning. Jag vill gärna kunna amma helt, men det går inte. Funderar på om mjölken kanske ökar om jag pumpar oftare än hon ammar (hon ammar ca 4 gånger i dygnet nu för att det ska finnas någorlunda med mjölk åt henne vid amningstillfällena). Vilket jag egentligen inte tror med tanke på hur mycket och ofta hon ammade de första veckorna utan att mjölken ökade.

• Maramina

Har du testat amingste för att få igång mjölkproduktionen? Det fungerade inte på mig, men jag vet flera som det fungerat på. Det finns färdiga blandningar att köpa på bl.a. hälsokost men de är dyra, eller så blandar man själv de örter som behövs. Har tyvärr inte receptet men om du googlar på det så hittar du säkert vad som är i.

Svar på tråden Hur förvara och värma bröstmjölk?